پایگاه اینترنتی دیپلمات نوشت: ایران و روسیه به همراه دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر از جمله جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان بر سر جلوگیری از حضور نظامیان خارجی در دریای خزر به اجماع رسیدند. بدین ترتیب هر گونه احتمال استقرار نظامیان ناتو در دریای خزر در آینده منتفی خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، دیپلمات در گزارشی به قلم "جاکوب دتونی" نوشت: بر اساس بیانیه ای که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از اجلاس سران پنج کشور حوزه دریای خزر منتشر کرد، بیانیه سیاسی که بیست و نهم اوت در این اجلاس در آستراخان روسیه ، به امضای رؤسای جمهور این کشورها رسید،  مبنایی اساسی برای تضمین ثبات و امنیت در دریای خزر فراهم می سازد، برای مثال تنها کشورهای ساحلی دریای خزر حق دارند نیروهای مسلح خود را در این منطقه مستقر کنند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز گفت : همه کشورهای ساحلی دریای خزر درباره توانایی خود در حفظ امنیت دریای خزر اتفاق نظر دارند و معتقدند نیروهای نظامی هیچ کشور خارجی حق ورود به این دریا را ندارند.

این بیانیه در حالی منتشر شد که روابط دیپلماتیک هر دو کشور ایران و روسیه با غرب متشنج است .

بحران اوکراین موجب اختلاف شدید غرب با روسیه شده است. غرب روسیه را به نقض قوانین بین المللی و نقض حق حاکمیت  اوکراین متهم کرده است. مجموعه تحریم هایی که آمریکا و اروپا در پی الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و درگیری در شرق اوکراین علیه مسکو اعمال کرده اند، سختگیرانه ترین و شدیدترین اقدامی است که کشورهای غربی از زمان فروپاشی شوروی سابق علیه روسیه صورت داده اند. 

در همین حال، ایران درگیر مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک است. از زمان تصدی روحانی به سمت ریاست جمهوری ایران در سال 2013 ، دو طرف به پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات دست یافته اند. هم اکنون دو طرف تلاش می کنند به توافقنامه ای فراگیر تا تاریخ بیست و چهارم نوامبر دست یابند. 

هم اکنون با تصمیم سران کشورهای ساحلی دریای خزر برای جلوگیری از حضور نظامی کشورهای خارجی در دریای خزر، اجرای هر گونه طرح برای ایجاد پایگاه نظامی برای ناتو در منطقه دریای خزر بسیار بعید است. این تصمیم همچنین در تضمین امنیت انرژی در منطقه نیز بسیار مؤثر است. 

اجلاس آستراخان را پیشرفتی در مذاکرات در زمینه وضعیت حقوقی دریای خزر دانست، و  ابراز امیدواری کرد در اجلاس بعدی که سال 2016 در  قزاقستان برگزار خواهد شد،  توافقنامه ای نهایی امضا شود. دست کم روشن است که با تصمیم های اخیر سران کشورهای ساحلی دریای خزر در اجلاس آستراخان، هیچ پرچمی از ناتو در آبهای دریای خزر برافراشته نخواهد شد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار