باور عمیق نسل جدید تکیه بر تکنولوژی به عنوان یکی از مهمترین ابزار پیشرفت است و محرومیت از آن را نوعی عقب ماندگی فرهنگی، علمی به حساب می‌آورد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، یکی از مهمترین اهداف نوجوانان برخورداری از امکاناتی است که او را به صورت آنلاین از وقایع جهان مطلق می‌کند. ماهواره به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای ارتباط جمعی توانسته طیف وسیعی از کودکان و نوجوانان ما را مخاطب خود قرار دهد و حتی بسیاری از نوجوانان ایرانی که به دلیل فرهنگ و نوع نگرش خانواده خود مستقیم از ماهواره استفاده نمی‌کنند ولی در جمع همسالان به شکل غیر مستقیم تحت تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای هستند، پس لازم است که خانواده و افراد موثر در جامعه تاثیرات و نقش این وسیله ارتباطی را به نسل جدید گوشزد کند؛ البته این نکته مغفول نماند که بر خورد سلبی با پدیده فرهنگی بدون اطلاع رسانی گاها منجر به آثار تخریبی بیشتری می‌شود. لذا بر متصدیان امور تربیتی نسل نوپای ایران اسلامی لازم است که منصفانه در کنار ذکر فوائد این وسیله بر پیشرفت جوامع، تاثیرات منفی آن را به نسل آینده کشور هشدار دهند.

طاهره صادقی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه از بهترین شیوه‌های مقابله با آثار شوم ماهواره، می‌توان به تقویت روحیه مسئولیت پذیری در نوجوان اشاره کرد، گفت: والدین باید فرزندان را به گونه‌ای تربیت کنند که خود مسئول پذیری در نوجوا‌ن‌های خود باشند و بیشتر از هرکس دیگر پاسبان سلامت روح و روان و حتی جسم خویش باشند، تاثیر مثبت چنین تربیتی غالبا در انتهای سنین نوجوانی و جوانی برای خانواده‌ آن زمانی که دامنه کنترل مستقیم والدین محدود می شود، آشکار می‌‌شود و مسلما محصول چنین فرهنگ و نظام تربیتی، نوجوانی است که مصداق بارز این آیه می‌شود: "به درستی که گوش و چشم و قلب شما مورد سوال قرار می‌گیرد".

وی ادامه داد: خوب است فرزندان را در جریان آمار رشد فزاینده راه اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان  که بین سال‌های 1373 تا 1393 بالغ بر 143 شبکه بوده و اهداف و انگیزه‌های فرهنگی و تجاری و سیاسی برنامه ریزان این شبکه‌ها قرار دهیم تا فرزندان ایرانی در یابند که ماهواره هم می‌تواند نعمت باشد و هم نقمت، و هم دیو باشد و هم فرشته؛ با تقویت چنین باوری این اعتماد بی دلیل به ماهواره در بین نسل جوان به یک بی اعتمادی منطقی تبدیل می‌شود.

صادقی تصریح کرد: از مهمترین آثار مخرب ماهواره می توان به ایجاد شکاف نسلی بین نوجوان و والدین اشاره کرد، به گونه‌ای که آن‌ها به سختی خواسته‌ها و تمایلات یکدیگر را درک می کنند و همچنین فرزندان حرف والدین خود را متوجه نمی‌شوند و نتیجه یک چنین شکافی به حداقل رسیدن ارتباط کلامی پدر و مادر با فرزندان به سه دقیق در روز است.

وی افزود: والدین الگوی مهمی در انتقال فرهنگ بین نسل‌ها هستند که این انتقال فرهنگ در کشور اصیل ما ایران گاه با روابط صمیمی والدین و فرزندان در قالب بیان داستان‌های شبانه و نقل خاطره و جلسات گرم خانوادگی صورت می‌گرفت، درحالی که امروز با وجود ماهواره در منازل، جسم فرزند نزد خانواده و روح و ذهن او در خارج از محیط خانواده و حتی در خارج از کشور است و مقوله انتقال فرهنگ در چنین فضایی آنچنان آرام و بی صدا صورت می‌گیرد که حتی والدین به سرعت متوجه این تغییر فرهنگی و ارزشی نمی‌شوند تا زمانی که نتیجه آن را در تغییر سبک زندگی و اندیشه‌های فرزندان خود می‌یابند.

صادقی خاطرنشان کرد: تغییر دادن سبک زندگی ایرانی اسلامی به زندگی به سبک غربی اروپایی از دیگر اثرات منفی ماهواره‌ها است، به طوری‌که برنامه‌هایی را اجرا و فیلم‌هایی را نمایش می‌دهد که لذت گرایی و مصرف گرایی را جایگزین نگاه متوازن و متعادل به تمام ابعاد زندگی و روابط، که شاخص سبک زندگی اسلامی ایران است، می‌کند و به تدریج زندگی خود خواهانه نه دگر خواهانه می‌پردازند.

 ماهواره با ادعای رساندن انسان‌ها به آزادی (آزادی بیان و آزادی روابط) آزادگی و حساس پاک بودن و غیرت را از انسان می‌گیرد، شاید شخصیت‌های برجسته سینمایی برخی فیلم‌های ماهواره‌ از آزادی روابط بیان انسانی (البته اکثرا روابط بر محور روابط آزاد جنسی است) برخوردار باشند ولی در این افراد بسیاری از عناصر انسانیت و شرافت و آزادگی، از بین رفته است و این افراد در زندان هوس ها و غرایز خود محبوس شده‌اند.

بنابراین با توجه و آگاه سازی نوجوانان به وسیله‌ی رسانه‌ها، خانواده، مدارس و اجتماع می‌تواند ضمن آگاه سازی آن‌ها از مضرات ماهواره گاه‌های موثری در جلوگیری از اثرات مخرب این وسیله‌ی ارتباط جمعی برداشت.

گزارش از نزاکت الهیاری

انتهای پیام/ 
برچسب ها: ماهواره ، پیشرفت ، محرومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.