مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران گامی به سوی کاهش آلودگی هوا است.

احمد قیومی در جریان برگزاری سی و ششمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلان‌شهر‌های ایران به تشریح لزوم توسعه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پرداخت.

وی با تأکید بر اینکه حمل‌ونقل یکی از بخش‌های زیربنایی اقتصاد محسوب می‌شود و نقشی اساسی در فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد، گفت: در جهان امروز، حمل‌ونقل عمومی از ارکان توسعه اقتصادی هر کشور به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران افزود: همزمان با رشد اقتصادی، فعالیت‌های حمل‌ونقل نیز افزایش یافته و این امر منجر به افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای شده است؛ به‌گونه‌ای که ۹۵ درصد انرژی مورد استفاده در حمل‌ونقل جهانی همچنان از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. در همین راستا، برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در تلاش است تا وابستگی میان افزایش حمل‌ونقل و افزایش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهد.

قیومی با اشاره به اینکه برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل شهری، از جمله اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های شخصی، از راهکار‌های مؤثر در کاهش آلایندگی است، گفت: ۱۵ درصد از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در جهان به بخش حمل‌ونقل مربوط می‌شود. در این میان، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای از انتشار دی‌اکسید کربن، حدود ۷۳ درصد از کل انتشار بخش حمل‌ونقل را شامل می‌شود. همچنین، ۴۰ درصد از انتشار گاز دی‌اکسید کربن و ۷۰ درصد از سایر آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از ترافیک شهری است.

وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهر‌های کشور و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بر ضرورت برقی‌سازی وسایل نقلیه تأکید کرد و افزود: حمل‌ونقل عمومی، ستون فقرات راهبرد‌های توسعه پایدار محسوب می‌شود و برقی‌سازی آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، موجب کاهش ترافیک و افزایش جذابیت، راحتی و آسایش سفر‌های درون‌شهری خواهد شد.

مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در خصوص قرارداد‌های تأمین و خرید ناوگان برقی نیز گفت: در دوره مدیریت شهری کنونی، با هدف رفع کمبود‌های حمل‌ونقل شهری و کاهش آلودگی هوا، قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با یک شرکت چینی منعقد شده که تاکنون ۸۹ دستگاه از این ناوگان وارد کشور شده است.

وی همچنین به مشخصات فنی اتوبوس‌های برقی وارداتی و تولید داخل اشاره کرد و افزود: اتوبوس‌های برقی هایگر، با توان موتور ۳۵۰ کیلووات، در شرایط بار کامل مسافر و با تهویه مطبوع روشن، قادر به پیمایش متوسط ۲۵۰ کیلومتر هستند. ظرفیت باتری این اتوبوس‌ها ۴۲۳ کیلووات ساعت است و با شارژر ۱۸۰ کیلووات، در مدت ۱۸۰ دقیقه شارژ می‌شوند. از سوی دیگر، اتوبوس‌های برقی زیما، که در داخل کشور تولید شده‌اند، دارای توان موتور ۳۵۰ کیلووات و متوسط پیمایش ۲۰۰ کیلومتر هستند. ظرفیت باتری این اتوبوس‌ها ۳۵۰ کیلووات ساعت بوده و زمان شارژ آنها با شارژر ۱۲۰ کیلووات، ۱۸۰ دقیقه است.

قیومی در ادامه به اقدامات انجام شده در راستای تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز اشاره کرد و گفت: با توجه به تعداد قابل توجه اتوبوس‌های برقی خریداری‌شده، شرکت واحد ضمن شناسایی و معرفی تمامی توقفگاه‌های تحت پوشش خود، بر اساس شرایط جغرافیایی و اهمیت خطوط تحت نظارت، اقدام به اولویت‌بندی این مناطق برای تأمین برق‌رسانی کرده است.

وی افزود: به دلیل کمبود فضای توقفگاهی، ضروری است که برای توقف شبانه این ناوگان، فضا‌های مناسب‌تری در نظر گرفته شود. در همین راستا، مکاتبات لازم با معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تهران و مناطق ۲۲ گانه شهرداری انجام شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، دو پروژه پایانه‌های بعثت و منطقه ۶ اتوبوسرانی تهران تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهند رسید. این پایانه‌ها علاوه بر تأمین امکان شارژ شبانه اتوبوس‌های برقی، امکان شارژ روزانه تاکسی‌های برقی را نیز خواهند داشت که در این زمینه، توقفگاه اتوبوس برقی بعثت با ۴۰ دستگاه شارژر ۱۲۰ کیلوواتی با دو کانکتور و توقفگاه منطقه ۶ (تقی‌آباد) با ۲۰ دستگاه شارژر ۱۲۰ کیلوواتی با دو کانکتور، تا پایان سال جاری تجهیز و راه‌اندازی خواهند شد.

منبع: روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار