به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ تنها فقط چند ماه پس از تلاش ستاره شناسان برای جست و جوی نشانه‌هایی از "سیاره X" در مداری فراتر از پلوتو که با استفاده از کاوشگر پیمایش فروسرخ میدان وسیع ناسا (WISE) انجام شده و دست خالی به ماموریت خود خاتمه داده بود، این بار یک تیم از دانشمندان اسپانیایی اعلام کردند به نشانه‌هایی از وجود دو سیاره غول پیکر سنگی پنهان در قسمت‌های بیرونی منظومه شمسی دست یافته اند.

اختر شناسان از مدت‌ها پیش نوعی ناهنجاری در سیستم منظومه شمسی و اطراف مدار پلوتو دیده بودند، که سرانجام حقیقتی شگفت‌انگیز را فاش کرد، این سیارات جدید ۱۰ برابر جرم زمین وزن دارند. براساس محاسبه‌های انجام شده ابرسیاره‌های کوتوله با فاصله‌ای ۲۵۰ برابر زمین تا خورشید در مداری فراتر از پلوتو در حال چرخش هستند.

"نیکولا جنر" محققان این پروژه گفت: در گام نخست وجود الگویی غیرمعمولی نظر ما را به خود جلب کرد. سایر دانشمندان علم نجوم نیز هنگام بررسی تصاویر ارسالی از کاوشگرهای مریخی ۹۰۰ شیء ناشناس را در اطراف پلوتو رؤیت کرده بودند. با این حال مطالعه سیاره‌های کوتولۀ جدید بخشی کاملاً متفاوت در علوم نجومی به وجود خواهد آورد.

محققان اسپانیایی بر این باورند که دو ابرسیاره به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد می‌توانند موضوعی جالبی برای پژوهش‌های آینده باشند. به این اجرام به اصطلاح، جسم فرانپتونی (Trans-Neptunian object) می گویند، اجرامی که در مدارهای دورتر از فاصله میانگین نپتون تا خورشید به دور خورشید در حال گردش می باشند. نخستین جسم فرانپتونی کشف‌شده، پلوتو بود که در سال ۱۹۳۰ کشف شده است.