بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان ، درآمدی حدود 1.25 دلار دارند و برای هزینه‌های روزانه خود مانند غذا، دارو و اسكان با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌كنند....!

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پالیسی میک در گزارشی نوشت: تعریف گرسنگی بر اساس فرهنگ انگلیسی آکسفورد (1971) ، فعل خواستن و یا کمبود مواد غذایی در یك کشور اطلاق می‌گردد ، این تعریف از "گرسنگی" در جهان كاملا پذیرفته شده است.

بنا به گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد ، اكنون نزدیک به 870 میلیون نفر از 7.1 میلیارد نفر (2013) ، به عبارتی دیگر یک هشتم جمعیت جهان ، از سوء تغذیه مزمن رنج می‌برند. تقریبا تمام افراد گرسنه- 852 میلیون نفر- در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند ، این میزان حدود 15 درصد از جمعیت كشورهای در حال توسعه را تشكیل می‌دهد.

 16 میلیون نفر نیز در كشورهای توسعه یافته از سوء تغذیه رنج می‌برند (FAO 2012).
تعداد افراد دچار سوء تغذیه در آسیا و اقیانوس آرام با 30 درصد کاهش ، از 739 میلیون به 563 میلیون نفر رسیده است ، كه عمدتا به دلیل پیشرفت‌های اجتماعی و اقتصادی کشورهای منطقه چنین موفقیتی حاصل  شده است . شیوع سوء تغذیه در منطقه نیز از 23.7 درصد به 13.9 درصد کاهش یافته است. 

در منطقه آمریکای لاتین و جزایر کارائیب ،65  میلیون گرسنه در سال 1990-1992 وجود داشتند كه در  سال 2010-2012 تا  رقم 49 میلیون كاهش یافته است ، و شیوع سوء تغذیه از 14.6 درصد به 8.3 درصد كاهش را نشان می‌دهد.

تعداد گرسنگان در آفریقا از 175 میلیون به 239 میلیون نفر افزایش یافته است ، به عبارتی دیگر 20 میلیون نفر در چند سال گذشته به جمع گرسنگان آفریقا اضافه شده اند !. تقریبا از هر چهار نفر یك نفر گرسنه می‌باشند .

در مناطق در حال توسعه نیز تعداد گرسنگان ، از 13 میلیون نفر در سال  2004-2006 به 16 میلیون در سال 2010-2012 افزایش داشته است .

با این مقدمه ......
بانك جهانی " زندگی با درآمدی كمتر از 1.25 دلار در روز " را  با واژه " فقر شدید" برابر می داند !.
در سال 1973 ، رابرت مک نامارا ، رئیس بانک جهانی ، رئیس سابق شرکت فورد موتور و وزیر دفاع سابق رئیس جمهور جان اف کندی و لیندون بی جانسون ، برای اولین بار از واژه " فقر مطلق" در سخنرانی معروف خود در نایروبی به عنوان یکی از شرایط محرومیت که " کمتر از هر تعریف منطقی از نجابت انسانی ست " ، استفاده كرد .

واقعیت امر این است كه ، درصدی از جمعیت جهان كه در فقر شدید زندگی می‌كنند - براساس نرخ 1.25 دلار در روز در سال 1990 ، در سال 2010 به نصف كاهش یافته است و انتظار می‌رود در دو دهه آینده نیز كاهش یابد ! ، اما حتی در ثروتمندترین کشورها نیز فقر شدید هنوز هم ریشه کن نشده است .

با این حال ، فقر شدید ، به دلیل نابرابری‌های اقتصادی ، هم در بعد داخلی و جهانی ، زندگی خیل كثیری از مردم جهان را به واسطه مدیریت بد منابع انسانی و طبیعی و سیاست‌های جنگی ابرقدرت‌های جهان ، تحت الشعاع خود قرار است . 

در اینجا واقعیت های تامل‌برانگیزی در مورد " فقر در سطح جهان " ارائه می‌دهیم:
1.  500 نفر از ثروتمندترین افراد جهان ، درآمدی بیش از 100 میلیارد دلار دارند ؛ به عبارتی دیگری ، درآمدی بیش از درآمد 416 میلیون نفر از فقیرترین افراد جهان ! جالب اینكه ، ثروت 85 نفر از ثروتمندان جهان ، با دارایی نیمی از فقیرترین انسان های روی زمین ، برابری می‌كند .

2.  بنا به گزارش آکسفام ، درآمد 100 تن از ثروتمندترین مردم جهان در سال 2012 برای پایان دادن به " فقر شدید " جهان كافی بوده است . 
3.  منطقه جنوب صحرای آفریقا بیش از یک سوم از فقر شدید جهان را به خود اختصاص می‌دهد .

4 . حدود 22000 کودک هر روز به علت فقر جان خود را از دست می‌دهند .

5 حدود   75 درصد از مردم فقیر جهان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

6.  حدود 1.2 میلیارد نفر -  تقریبا به اندازه کل جمعیت كشور هند - هنوز هم بدون دسترسی به "برق" زندگی می‌کنند.
7. " فقر " صرفا مسئله اجتماعی كشورهای در حال توسعه نیست ، حدود 16.4 میلیون کودک آمریكایی اكنون در فقر زندگی می‌كنند ، به عبارتی دیگر حدود  21 درصد از كودكان آمریكایی در فقر زندگی می‌كنند . درصد کودکان فقیر امریکایی از آغاز رکود بزرگ در سال 2007 حدود 4.6 درصد افزایش داشته است .

8.     از هر شش آمریکایی حداقل یك نفر در یكی از برنامه ضد فقر دولتی ثبت نام كرده است . از هر چهار کودک امریکایی نیز یك نفر از برنامه کمک تغذیه (SNAP) ، یا همان كوپن غذایی در سال 2011  استفاده كرده است . 

9.  از هر سه زن آمریکایی یك نفر - حدود 42 میلیون - یا در فقر و یا در آستانه فقر زندگی می‌کند و از هر شش نفر سالمند امریکایی نیز ، یك نفر در فقر زندگی می‌کند.

10.   فقر علت اصلی گرسنگی به حساب می‌آید ، به دلیل اینكه فقرا فاقد منابع مالی برای خرید مایحتاجات ضروری خود هستند .

11. هر چند غذا به اندازه کافی در جهان و برای همه انسان ها تولید می‌شود ، اما نزدیک به 854 میلیون نفر گرسنه هستند.

12 . تعداد انسان‌هایی كه درآمدی کمتر از 1.25 دلار در روز داشته‌اند ، در سه دهه گذشته از 52 درصد سال 1981 به 21 درصد در سال 2010 - در کشورهای در حال توسعه - كاهش یافته است ، اما هنوز هم بیش از 1.2 میلیارد نفر در فقر زندگی می‌كنند .

13. در سال 2010 ، درآمد متوسط افراد دچار فقر شدید در کشورهای در حال توسعه  87 سنت به ازای هر نفر در روز ، از 74 سنت در سال 1981 ، بوده است .

14. با وجود بحران مالی و قیمت موجی مواد غذایی، سهم مردم دچار فقر شدید در سراسر جهان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.  

15. اهداف توسعه هزاره تقریبا توانست به نصف نرخ فقر در میان کشورهای در حال توسعه را كاهش دهد ( پنج سال جلوتر از برنامه در سال 2010 )
اهداف توسعه هزاره در واقع هشت هدف مشترک هستند که در سال ۲۰۰۰ در سازمان ملل بر سر آن‌ها توافق شد . این اهداف باید تا سال ۲۰۱۵ تامین شوند . اهداف توسعه هزاره (به صورت مخفف: MDGs)، هشت آرمان است که باید به آنها تا سال ۲۰۱۵ دست یافته شود تا آنها به چالش های اصلی توسعه‌ی جهان پاسخ دهند . اهداف توسعه‌ی هزاره از اقدامات و اهدافی که در بیانیه‌ی هزاره آمده تصویری ترسیم می‌کند . بیانیه‌ی هزاره در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۰ ، توسط ۱۸۹ کشور پذیرفته شده و ۱۴۷ نفر از سران سیاسی آن را امضا کرده اند . این هشت آرمان به ۲۱ هدف که با ۶۰ شاخص قابل سنجش اند ، تجزیه می‌شود. 
آرمان ۱: از بین بردن فقر شدید و گرسنگی
 آرمان ۲: دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی 
آرمان ۳: گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان
 آرمان ۴: کم کردن مرگ کودکان
 آرمان ۵: بهبود سلامت مادران
 آرمان ۶: مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری ها
 آرمان ۷: تضمین پایداری محیط زیست.
 آرمان ۸: گسترش مشارکت جهانی برای توسعه 
16. براساس برآوردها ، تقریبا 50 سال یا بیشتر برای رهاندن " یک میلیارد انسان فقیر " زمان لازم است . 

17. با احتساب میزان پیشرفت برای ریشه کن کردن فقر - از سال 2000 تا به حال - تا سال 2025-2030 به این هدف نائل خواهیم شد .

18. حدود 2.8 میلیارد نفر هنوز هم برای آشپزی و گرم کردن خانه های خود به چوب ، زباله‌های زراعی نیاز دارند .

19.  با وجود این واقعیت که چین بیش از هر کشور دیگری در بهره‌وری انرژی موفق عمل كرده است ، این کشور هنوز هم برخی از بزرگترین چالش‌های فقر انرژی در جهان را پیش رو دارد . تقریبا   612.8 میلیون چینی ، نزدیک به دو برابر جمعیت ایالات متحده ، برای پخت و پز و گرم کردن خانه به سوخت پاك دسترسی ندارند .

20. در سال 2011 بیش از 6.9 میلیون کودک کمتر از پنج سال - حدود 800 نفر در هر ساعت - به خاطر عدم دسترسی به بهداشت اولیه جان خود را از دست داده‌اند .

21. پنج کشور فقیر در جهان عبارتند از هند (با 33٪ از فقرای جهان)، چین (13 درصد)، نیجریه (7٪)، بنگلادش (6٪) و جمهوری دموکراتیک و کنگو (5٪).

22.  با احتساب پنج کشور دیگر - اندونزی، پاکستان، تانزانیا، اتیوپی و کنیا - این ده كشور تقریبا 80 درصد از فقرایی كه در فقر شدید زندگی می‌كنند را تشكیل می‌دهند.

23. هند بیشترین سهم فقرای جهان را به خود اختصاص داده است . هند حدود یک پنجم از فقیرترین مردم جهان را میزبانی می‌كند . امروزه ، نزدیک به یک سوم از فقرایی كه در فقر شدید زندگی می‌كنند ، در هند ساكن می‌باشند .

24.  از هر شش کودک متولد شده در فقیرترین کشورهای جهان یک كودك قبل از پنجمین سالگرد تولد خود ، از بین می‌رود .در کشورهای با درآمد بالا ، یک كودك از هر 165 كودك جان خود را از دست می‌دهد .

25. متوسط درآمد در کشورهای در حال توسعه 3 دلار یا کمتر است.

26. کف درآمدی "طبقه متوسط جهانی" حدود 10 دلار در روز است.  

27. با عدم لحاظ متقاضیان كوپن غذایی، کمک هزینه های مسکن و اعتبار مالیاتی قابل استرداد ، تعداد خانواده های آمریکایی كه در فقر شدید زندگی می‌كنند حدود 613،000 نفر است .
 
28. با احتساب نتایج حاصل از 27 کشور جنوب صحرای آفریقا ، 54 درصد از ساکنان این منطقه ، در فقر شدید زندگی می‌كنند - بالاترین نسبت در میان مناطق جهان ! 

29. بنا به گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی رژیم اسرائیل بالاترین نرخ فقر در بین کشورهای توسعه یافته را دارد  ؛ حدود 20.9٪ .

30. "فقر شدید" در میان زنان ایالات متحده از 5.9 درصد سال 2009 به 6.3 درصد در سال 2010 رسیده است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار