سخنگوی دولت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد توکیو زمانی بخشی از تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو خواهد کرد که پیونگ یانگ عمل به تحقیقات وعده داده شده خود را درمورد ربوده شدن اتباع ژاپن در کره شمالی آغاز کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی دولت ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد توکیو زمانی بخشی از تحریم‌ها علیه کره شمالی را لغو خواهد کرد که پیونگ یانگ عمل به تحقیقات وعده داده شده خود را درمورد ربوده شدن اتباع ژاپن در کره شمالی آغاز کند.

یوشیهیدا سوگا افزود ژاپن تصمیم گرفته است محدودیت‌هایی خاص در زمینه سفر برخی افراد ، جا به جایی پول و همچنین ممنوعیت ورود کشتی‌های ثبت شده کره شمالی را به بنادر ژاپن که اهداف بشردوستانه را دنبال می‌کند ، لغو کند اما این اقدام زمانی انجام خواهد شد که کره شمالی یک کمیته ویژه تحقیقات درباره اتباع ربوده شده ژاپن در این کشور تشکیل دهد.

ژاپن خواستار آغاز تحقیقات درباره سرنوشت این اتباع خود است که برای آموزش جاسوسان کره شمالی به این کشور رفته بودند اما در دهه 1970 و 1980 ربوده شدند. ربوده شدن این اتباع ژاپنی که به مسئله‌ای حساس در ژاپن تبدیل شده پیشتر در چند نشست دوجانبه کره شمالی و ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است.

کره شمالی سال 2002 اعلام کرد 13 تبعه ژاپن را دهه 1970 و 1980 ربوده است اما مذاکرات در این باره دسامبر سال 2012 درپی آزمایش موشکی دوربرد کره شمالی با بن بست روبرو شد. کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود پنج نفر از این اتباع ربوده شده ژاپن به کشورشان بازگشته اند و هشت نفر باقی مانده نیز مرده اند. اما ژاپن چنین چیزی را باور ندارد.

کیجی فورویا که مسئول رسیدگی به پرونده اتباع ربوده شده ژاپن در کره شمالی در کابینه این کشور است تاکید کرده است کاهش تحریم ها علیه کره شمالی به همکاری این کشور در زمینه حل این مسئله بستگی دارد.


انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، ژاپن ، تحریم ، شرط ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار