برخی منابع دیپلماتیک در چین به رویترز گفتند چین از کانال‌های دیپلماتیک برای هشدار به کره شمالی در مورد انجام دادن چهارمین آزمایش هسته‌ای خود استفاده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران خبرگزاری رویترز در گزارشی از پکن به قلم مگها راجاگوپالان نوشت :برخی منابع دیپلماتیک در چین به رویترز گفتند چین از کانال‌های دیپلماتیک برای هشدار به کره شمالی در مورد انجام دادن چهارمین آزمایش هسته‌ای خود استفاده کرده است.

این اقدام چین پس از آن صورت گرفت که کشور منزوی کره شمالی بار دیگر تهدید کرد به آنچه اقدامات خصمانه آمریکا می‌نامد واکنش متقابل  نشان خواهد داد.

کره شمالی که پیوسته کره جنوبی و آمریکا را تهدید به نابودی می‌کند پیشتر با تحریم‌های شدید شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو بوده است. تحریم‌های شورای امنیت علیه کره شمالی سال 2006 پس از نخستین آزمایش هسته‌ای این کشور آغاز شد اما پیونگ یانگ فشارها علیه کره شمالی را با هدف دست کشیدن این کشور از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود نادیده گرفته است.

جدیدترین آزمایش هسته‌ای کره شمالی فوریه سال 2013 انجام شد. یک دیپلمات غربی که مقامات چینی اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار وی قرار داده‌اند گفت چین به کره شمالی اعلام کرده است هیچ توجیهی برای یک آزمایش هسته‌ای جدید وجود ندارد و آنها نباید چنین کاری را انجام دهند.

این منابع افزودند چین از کانال‌های دیپلماتیک در پکن و پیونگ یانگ برای اعلام نگرانی خود در مورد احتمال چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی استفاده کرده است.

چین مهم ترین متحد دیپلماتیک و اقتصادی کره شمالی به شمار می رود اما سه آزمایش هسته‌ای و لفاظی‌های تهدید آمیز این کشور حمایت پکن را محک زده است. این منابع تصریح کردند اما چین کره شمالی را به روبرو شدن با پیامدهای آشکار ناشی از اقدامات خود تهدید نکرده است.

دیپلمات دوم گفت : چینی‌ها مخالف یک آزمایش هسته‌ای دیگر کره شمالی هستند اما اشتباه است که فکر کنیم رویکرد چین در قبال کره شمالی جدی تر شده است. وی افزود چین این مسئله را با فرستاده ویژه کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز در میان گذاشته است.

آمریکا ابراز امیدواری کرده است چین با استفاده از نفوذ خود بر کره شمالی ، این کشور را متقاعد کند برنامه تسلیحات هسته‌ای غیر قانونی خود را کنار بگذارد. مقامات وزارت امور خارجه چین اخیرا در اظهاراتی علنی اعلام کردند بارها از همه طرف‌ها در شبه جزیره کره خواسته اند خویشتنداری کنند اما آنها از اشاره خاص به کره شمالی خودداری کردند.

چین سال گذشته پس از آنکه کره شمالی سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد با اعمال تحریم‌های شدیدتر شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه این کشور موافقت کرد اما کشورهای غربی و کارشناسان مستقل می گویند پکن در اجرای این تحریم ها علیه پیونگ یانگ عملکرد مناسبی نداشته است.

دولت چین از آن نگران است که ادامه توسعه برنامه هسته‌ای کره شمالی باعث بی ثباتی در منطقه شود. وانگ یی وزیر امور خارجه چین ماه مارس اعلام کرد عاری سازی هسته‌ای شبه‌جزیره کره تنها راه دستیابی به صلح و ثبات در این منطقه است و چین اجازه نخواهد داد جنگ یا بی ثباتی در نزدیک این کشور رخ دهد.

کره شمالی سال 2005 متعهد شد برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارد اما از عمل کردن به این تعهد خود خودداری کرد و در سال های 2006 و 2009 و اخیرا سال 2013 آزمایش هسته‌ای انجام داد.

مذاکرات شش جانبه میان آمریکا ، روسیه ، چین ، ژاپن ، کره شمالی و کره جنوبی سال 2003 با هدف عاری سازی هستهای شبه جزیره کره آغاز شد اما پس از آنکه کره شمالی یک موشک بالستیک آزمایش کرد به حال تعلیق درآمد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بین الملل ، چین ، هشدار ، کره ، شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار