26 زن ایتالیایی طی نامۀ سرگشاده‌ای از پاپ خواستند به قانون ممنوعیت ازدواج کشیشان پایان دهد.

روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین روزنامه‌های ایتالیایی چاپ تورین در روز یکشنبه 18 مه 2014 نامۀ سرگشاده‌ای که چندین زن ایتالیایی آن را به شخص پاپ اعظم نوشتند، منتشر کرد و آن را اقدامی "جسورانه" خواند. در این خصوص، با این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران همراه باشید.

"ما عاشق این مردان هستیم و آن‌ها هم عاشق ما هستند!" این جمله‌ای بود که معشوقه‌های پنهانی کشیشان رم (پایتخت ایتالیا) در نامه‌شان به پاپ نوشته و از وی خواستند که به قانون ممنوعیت ازدواج در کلیسا خاتمه دهد.


در یک اقدام غیرمعمول، این گروه 26 نفره زنان ایتالیایی که خود را "معشوقه‌های پنهان کشیش‌ها" نامیده‌اند، درصدد برآمدند تا درباره روابط پنهانی خود با روحانیون مسیحی با پاپ فرانسیس سخن بگویند.

نامه مذکور این گونه آغاز می‌شود:

«پاپ فرانسیسکوی عزیز! ما گروهی از زنان اقصی‌نقاط ایتالیا و برخی خارج از این کشور هستیم که برای شما نامه می‌نویسیم تا دیوار سکوت و بی‌تفاوتی شما نسبت به ما، که هر روز و هنوز در آن محبوسیم، بالاخره شکسته شود. هر یک از ما رابطه‌ای عاشقانه با یک کشیش داشته یا داریم!»

به گزارش "لا استامپا" در ادامه این نامه آمده است:

«ما نمایندۀ زنان بسیاری هستیم که در سکوت زندگی می‌کنند. ما دوست داریم با مردانی از کشیشان یا اسقفان که دوستشان داریم ازدواج کنیم ولی فقط دو راه پیش روی ماست: یا معشوقان خود را مجبور کنیم از کشیشی دست بردارند و یا رابطه پنهانی خود با آن‌ها را ادامه دهیم!»

نویسندگان این نامه، بنا بر اعلام خودشان اهداف متعددی را از این عمل دنبال می‌کنند که رها شدن از رنج یک رابطه مخفیانه،‌ تنها یکی از ‌آن‌هاست.

به نظر این زنان، تغییر حکم سختگیرانۀ ممنوعیت ازدواج کشیشان، برای خود کلیسای کاتولیک بسیار مفیدتر از حالا خواهد بود چون دیگر کسی مجبور نیست به خاطر ازدواج با زنی، شغل کشیشی خود را ترک کند. همچنین اگر ازدواج کشیشان قانونی شود، کلیسا از حمایت معنوی زنان و فرزندان روحانیون مسیحی نیز برخوردار خواهد شد.

روزنامه آلمانی اشپیگل با انعکاس این خبر پیش‌بینی کرد:


به ثمر رسیدن این درخواست زنان ایتالیایی چندان هم دور از ذهن نیست، چون تحریم ازدواج توسط کلیسای کاتولیک، به هیچ وجه یک اصل ثابت در الهیات مسیحی نبوده و کشیشان مستقر در کلیساهای شرقی (یونان، ‌روسیه، اوکراین،...) اجازه دارند ازدواج کنند.

قانون تجرّد اجباری برای کشیشان و راهبه‌های مسیحی (Celibacy) یکی از احکام متعددی است که کلیسای پروتستان قرن‌هاست با استدلالات مخالفان و موافقان آن دست و پنجه نرم می‌کند. نخستین بار، این "مارتین لوتر" آلمانی بود که در قرن 16 میلادی نامشروع خواندن طلاق و ازدواج مجدد طرفین را عملی مغایر منطق، آزادی و نظم طبیعت دانست و همچنین معتقد بود:

چرا باید به یک مرد یا زن که کشیش یا راهبه شده تا خدمت کند و راهنمای اخلاقی مردم باشد، اکیداً گفت که با غرائز طبیعی‌اش دریک جنگ دائمی باشد و در تمام عمر ازدواج نکند؟



*** "پاپ فرانسیس" و سرگیجه‌های عاشقانه در دوران جوانی!

روزنامه اشپیگل در پایان، گریزی به ماجراهای عاشقانه رهبر فعلی کاتولیک‌های جهان در دوران جوانی زده و می‌نویسد:

در کتابی که گفتگوهای میان خاخام "آبراهام اسکورکا" و پاپ فرانسیس را منتشر کرده آمده است که همین پاپ اعظم (در آن زمان کاردینال "جورج برگوگلیو" نامیده می‌شد) در جوانی، یک بار به حدی عاشق شد که سرگیجه گرفت!


پاپ فرانسیس در سال 1973 و چهار سال پس از منسوب شدن به سمت روحانی کلیسا



پاپ فرانسیس از زمان روی کار آمدن در سال 2012 مواضع نسبتاً متفاوتی نسبت به پاپ‌های قبلی در موضوعات مختلف داشته و بعضاً تعجب یا خشم اسقفان محافظه‌کار را برانگیخته است.



علاوه بر تمجید از فقرا و برچیدن شکوه و تجملات قبلی در کلیسا، پاپ فرانسیس امسال در پنجشنبه سبز در اقدامی هنجارشکنانه، نه فقط پای مردان، ‌بلکه پای تعدادی از زنان مسیحی را نیز شستشو داد!



در نتیجه با این سابقه، عدۀ زیادی از مسیحیان که پاپ فعلی را به عنوان رهبری مردمی و محبوب می‌شناسند، اکنون انتظار دارند وی با جرأت به این حیطه هم وارد شود و دست به اصلاحات بنیادین بزند. با این حال انتظار نمی‌رود پاپ فرانسیس بخواهد قانون تحریم ازدواج کشیشان را لغو کند.


وی چندین سال پیش گفته بود قانون منع ازدواج کشیشان را یک "سنت نیک فرهنگی" می‌داند که تجربیات مثبتی به درازای ده‌ها قرن، در کلیسا به جای گذاشته است و لذا فعلاً قصد دارد حکم تحریم ازدواج کشیشان و اسقفان را به قوت خود باقی نگهدارد.

لازم به ذکر است قانون تجرّد دائمی و اجباری کشیشان کلیسای کاتولیک، تأثیر مستقیم بر افزایش آمارهای نگران‌کننده که از سوی نهادهای بین‌المللی منتشر می‌شود داشته است.



سازمان ملل متحد در فوریه 2014 از واتیکان خواست تا هر چه سریعتر کشیش‌هایی را که مظنون به رسوایی‌های اخلاقی و سوء‌استفاده جنسی از کودکان هستند را اخراج کند و اطلاعات آن‌ها را در اختیار این سازمان قرار دهد. بنابر درخواست کمیته حقوق‌بشر این سازمان، واتیکان باید از قوانین روشنی در گزارش موارد مشکوک کودک‌آزاری به مقامات تبعیت کند.

از سال 2009 به صورت گسترده موارد متعددی از کودک‌آزاری در کلیساهای کاتولیک منتشر شد که موجی از انتقادها را به دنبال داشت؛ تا جایی که "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک‌ها مجبور شد از این بابت از جهانیان عذرخواهی کند.

گزارش از طاهری

منابع:

http://www.spiegel.de/panorama/gesellschaft/zoelibat-heimliche-geliebte-von-priestern-schreiben-brief-an-papst-a-970100.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Celibacy
http://www.spiegel.de/fotostrecke/gespraechsband-gibt-aufschluss-ueber-franziskus-ansichten-fotostrecke-95192-8.html



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار