در آستانه سفر پاپ به سرزمین‌های اشغالی جا دارد به برخی تحولات مرتبط با این سفر بپردازیم.

در این گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به سفر پاپ و حواشی آن و برخی جنجال‌های مرتبط می‌پردازیم:

به نوشته روزنامه هآرتص رژیم اشغالگر صهیونیستی٬ مقامات این رژیم از احتمال حمله برخی صهیونسیت‌ها به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان به هنگام دیدار وی از سرزمین های اشغالی در پایان ماه جاری میلادی نگرانند.

این روزنامه به نقل از مقامات امنیتی شین‌بیت(سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) گفته است که احتمالا پاپ فرانسیس، شخصیت های دینی سرشناس مسیحی و یا کلیساهای مسیحیان از سوی برخی راست‌گراهای اسرائیلی به هنگام سفر رهبر کاتولیک های جهان به اسرائیل، مورد حمله قرار گیرند.



به گزارش روزنامه گاردين، درپى بروز خرابكارى ها در كليساهاى واقع در بيت المقدس در سرزمين هاى اشغالى توسط برخی صهیونیست‌ها پيشاپيش ديدار پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك ها، در ماه جارى ميلادى، مسيحيان ساكن سرزمين هاى اشغالى از بالا گرفتن خشونت ها عليه خود بيمناك اند.  

اواسط هفته گذشته، برخی خرابكارها بر ديوار مركز نوتردام واتيكان، واقع در بخش قديمى بيت المقدس، شعارهاى تندى بر ضد اعراب و مسيحيان نوشتند و پنجشنبه شب ديوارنوشته توهين آميزى نيز بر ديوارى در نزديكى كليساى ارتدوكس رومى نقش بسته بود.  

قرار است پاپ فرانسيس طى سفر دو روزه خود به بيت المقدس و بيت لحم، از ٢٤ تا ٢٦ ماه مه، در مركز نوتردام اقامت داشته باشد.  

هر دو اتفاق درست چند هفته پس از حملات عليه مسيحيان شهر جليله رخ مى‌دهد، جايى كه در يك عبادتگاه مسيحى خرابكارى‌هايى صورت گرفت و به سوى زائران سنگ پرتاب شد. يك خاخام نيز نامه‌اى تهديد آميز به يك كشيش در شهر ناصريه ارسال كرده است.   



*** رژیم اشغالگر با خشونت علیه اعراب و مسیحیان مبارزه نمی کند
"جمال خدر"، رييس حوزه كليسايى لاتين و سخنگوى پاپ در جريان سفرش به سرزمين هاى اشغالى، مى گويد: به اين دليل كه اسرائیل كارى نمى‌كند، اين اتفاقات روز به روز بيشتر افزايش مى‌يابد. پليس قطعا هويت اين افراد را مى داند.  مسیحیان و اعراب ساکن در سرزمین‌های اشغالی از اجحاف بیش از اندازه این رژیم نسبت خود بسیار ناراضی هستند و معتقدند اسرائیل با این اعمال موافق است وگر نه سعی در جلوگیری آن می‌نمود.

به گفته "خدر خطرى" سفر پاپ را تهديد نمى كند، اما انتقاد برخى از صهيونيست ها را مبنى بر  بزرگ جلوه دادن چند توهين و ديوارنوشته ساده را به شدت رد مى كند. 

وى مى گويد: آيا بايد منتظر باشيم تا مسيحيان را مورد حمله قرار دهند؟ اتفاقى كه در رواندا، آفريقاى جنوبى و حتى آلمان در دهه ١٩٣٠ شاهدش بوديم...موجى از نفرت و شيطانى جلوه دادن مسيحيان كه به همراه آن حملات بعدى در پى خواهد آمد. 

پاتريارك بيت المقدس در بيانيه اى اعلام كرد مسيحيان ساكن سرزمين هاى اشغالى احساس امنيت نكرده و حمايت نمى شوند و از دولت خواست تدابير لازم را عليه افراطيان راستگراى يهودى اتخاذ كند. 

وى طى بيانيه‌اى نگرانى خود را بابت نبود امنيت به جهت حفاظت از اموال مسيحيان و آنچه كه وى آن را عدم پاسخگويى بخش سياسى رژيم صهيونيستى به اين مسئله مى خواند، ابراز كرده است. 

در سال هاى اخير، برخی گروه هاى افراطى يهودى به مساجد، خانه هاى فلسطينيان و عبادتگاه هاى مسیحيان در كرانه باخترى و بيت المقدس شرقى حمله كرده اند. اين مناطق از سال ١٩٦٧ تا كنون در اشغال رژيم صهيونيستى قرار دارد.

اعمال خرابكارانه و خشونت عليه اعراب فلسطينى در كرانه باخترى با نام "قيمت‌گذارى" شناخته مى شود، چرا كه مبدعان آن، ادعا می کنند اين ارعاب قیمتى است كه فلسطینی ها بايد برای مخالفت با رژيم صهيونيستى و اخلال در روند شهرك سازى ها بپردازند!



به گفته يكى از مقامات ارشد سازمان آزاديبخش فلسطين اين حملات مبين اين نكته است كه راست افراطى فلسطينيان و مسيحيان را مانند يكديگر به حساب مى آورد.  

او مى گويد: اينجا مسيحيان نه به عنوان مسيحى كه به عنوان فلسطينى منظور مى‌شوند. كليساها به مثابه حضور فلسطينيان لحاظ مى‌گردد. درحاليكه مسيحيان خارجى پرشمارى اينجا زندگى مى كنند.افراطى ها تمايزى ميان اين دو گروه قايل نمى‌شوند. 

به گزارش شبكه خبرى العالم به نقل از "ميكى روزنفلد" سخنگوى پليس رژيم صهيونيستى، حضور نيروهاى امنيتى در اطراف مكان هاى حساس مسيحى تشديد شده است. 

عاملان خشونت عليه جوامع فلسطينيان به ندرت مورد پيگرد قرار مى گيرند. هر ساله صدها حمله نژادپرستانه عليه فلسطينيان ساكن كرانه باخترى اشغالى صورت مى گيرد.   

نمایندگان مسیحی کرانه غربی بيانيه اى خطاب به پاپ فرانسيس نوشته اند كه در بخشى از آن چنين آمده است: اغلب سرزمین‌ های ما توسط نیروهای رژیم اسراییل مصادره شده بودند و اکنون صهیونیسم در نظر دارد با استفاده از دیواری که ساخت آن را در آینده نزدیک آغاز خواهد کرد، سایر سرزمین‌‌ها را نيز از آن خود کند.

امضاء کنندگان بیانیه، نیروهای رژیم را به تلاش برای جدایی میان بیت‌ لحم و مناطق اطراف آن از قدس و اماکن مقدس محکوم کردند.



در قسمت ديگرى از این بیانیه آمده است: مسیحیان سرزمین‌‌های مقدس سال‌‌هاست که برابر تعرض‌‌های اسراییل تنها مانده‌‌اند و کسی به یاری آنان نمى‌آيد، اما با وجود تمام سختی‌ ها و تهدیدات‌ رژیم هنوز هم برای بقا در سرزمین خود تلاش می‌‌کنند.

مسیحیان فلسطینی همچنین در ادامه بیانیه خود تأکید کردند: ما امیدوار بودیم که با انتخاب شما اوضاع تغییر کند و هنوز هم به این تغییرات امیدوار هستیم.

***  نتانیاهو برای خنثی کردن طرفداری پاپ از فلسطینیان خواستار دیدار پاپ از رژیم صهیونیستی است
سال گذشته ميلادى دفتر نخست وزيري رژيم اسرائيل برنامه سفر نتانياهو به ايتاليا و واتيكان را منتشر كرده و مدعى شد كه نخست وزير صهيونيست با پاپ ديدار و وى را به سرزمين هاى اشغالى دعوت مى كند، اما در زمان اعلام اين برنامه جزئيات آن به اطلاع واتيكان نرسيده بود. اگرچه مقامات صهيونيست تلاش كردند تا چنين ديدارى انجام شود، اما واتيكان به وزارت خارجه رژيم صهيونيستى اطلاع داد كه امكان انجام اين ديدار وجود ندارد. 

"زايون اورونى" سفير اين رژيم در واتيكان كه مسئوليت تلاش براي انجام اين ديدار را عهده دار بود، تلاش كرده براى وزارت خارجه رژيم صهيونيستى توضيح دهد مقررات واتيكان پيچيده است و ارسال درخواست ملاقات يك هفته پيش از تاريخ مورد نظر، به نوعي توهين به پاپ محسوب مى شود. با اين حال، بنا به گزارش خبرگزارى ها، او از سوى وزارت خارجه رژيم صهيونيستي توبيخ شده است. 




 نتانياهو سعي داشت تا با ملاقات با پاپ، ديدار و نتايج گفتگوی محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با پاپ فرانسيس اول را بى‌اثر كند. پاپ در ديدار با محمود عباس قلمى به وى هديه داده و آرزو كرده بود كه توافق صلح با آن امضا شود. 

بدين ترتيب انزوای بين‌المللی نتانياهو كه در آن روزها و پس از برگزاری مجمع عمومى سازمان ملل و مذاكرات ايران و كشورهای گروه ١+٥ در فضاى جهانی بازتاب يافته بود، جلوه اى تازه در انظار جهانيان يافت. 

گزارش از مغانی

منابع:

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-defense/1.589569

http://www.theguardian.com/world/2014/may/09/christians-israel-palestine-rise-violence-pope-visit

http://en.alalam.ir/news/1592734#sthash.4LRBkuRk.dpuf


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار