با توجه به اختلافات شدید میان شاهزادگان سعودی، مرگ عبدالله بن عبدالعزیز یا برادرش سلمان می تواند آتش اختلافات را در آل سعود شعله ور سازد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از المیادین، "عمر کاید" گزارشگر این شبکه گزارش داد: از حدود 300 سال پیش دو خانواده آل سعود و آل شیخ عربستان سعودی را تحت سیطره داشته اند. این دو خانواده به توافق رسیده اند که قدرت را میان خود تقسیم و از یکدیگر حمایت کنند. آل سعود امور سیاسی کشور و آل شیخ که از نوادگان محمد بن عبدالوهاب هستند امور دینی، آموزشی، اجتماعی و اخلاقی را بر عهده گرفتند. بارها حاکمان سیاسی تلاش کردند قدرت دینی را هم در دست بگیرند. عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه کنونی از سال 2005 موفق شد اختیارات و نقش علما و آل شیخ را تا حدودی کاهش دهد. اما هر دو خانواده همچنان به قواعد و قوانین اساسی پایبند هستند به گونه ای که پادشاه بدون مشورت با آل شیخ تعیین نمی گردد و هیچ تصمیم مهمی هم بدون موافقت آنها اتخاذ نمی شود.

نظام حکومتی عربستان پادشاهی است و فرزندان عبدالعزیز بر اساس سن میراث دار دیگری می شوند. این بدعتی است که عبدالعزیز پایه گذار آن بود زیرا در حکومت های پادشاهی، حکمت از پدر به پسر می رسد اما در اینجا میان برادران در گردش است. بیشتر فرزندان عبدالعزیز درگذشته اند و فقط تعدادی از آنها باقی مانده اند که در سن پیری به سر می برند. پادشاه کنونی شرط سن را نادیده گرفت و مقرن کوچکترین برادر را به عنوان ولی عهد انتخاب کرد. به اعتقاد کارشناسان، این اقدام برای طولانی کردن حکومت پادشاه بعدی و جلوگیری از مشکلات بعدی صورت گرفته است اما درگذشت عبدالله و سلمان اختلاف میان خانواده حاکم را در حد انفجار بالا می برد.

در همین حال فرزندان حصه بنت احمد السدیری همسر سعودی عبدالعزیز اعتقاد دارند نسبت به مقرن که مادری یمنی دارد برای حاکمیت و پادشاهی مناسب ترند. اما به هر جهت اختلاف اساسی زمانی رخ می دهد که آخرین فرزند عبدالعزیز از دنیا برود که ناچار، حکومت به نسل دوم می رسد. در آن زمان یکی از فروع نوادگان عبدالعزیز به حکومت می رسد و برای دهها یا صدها سال پادشاهی را در اختیار خواهد گرفت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار