"غلامحسین دهقانی" معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بر لزوم نابودی تسلیحات هسته ای تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد بر لزوم نابودی تسلیحات هسته ای تاکید کرد. 

"غلامحسین دهقانی" در سخنانی در محل جلسات شورای امنیت در مقر این سازمان در نیویورک درباره خطر تسلیحات کشتار جمعی در جهان گفت:« ایران عمیقا بر این باور است که همه کارها باید مطابق قوانین بین المللی انجام شود تا جهان از شر این تسلیحات غیرانسانی خلاص شود و اطمینان حاصل شود که چنین جنگ افزارهایی به دست تروریست‌ها و بازیگران غیردولتی نیفتد. درعین حال، ما معتقدیم تلاش‌های ما برای جلوگیری از خطرهای بالقوه افتادن تسلیحات کشتار جمعی به دست تروریست‌ها نباید توجه ما را از تهدید واقعی منحرف کند که عبارتست از وجود مستمر هزاران سلاح هسته‌ای در ذخایر دارنده تسلیحات هسته‌ای.»

این جلسه شورای امنیت درباره عدم اشاعه هسته ای و اجرای قطعنامه 1540 این شورا مبنی بر جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح های کشتار جمعی بود.

رژیم صهیونیستی با متهم کردن مداوم دیگر کشورها، در پی انحراف افکار عمومی جهان از جنایات و ماهیت تروریستی این رژیم است.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد راسخ به لزوم اجرای تدابیر لازم برای جلوگیری از دسترسی تروریست ها به سلاح های کشتار جمعی، معتقد است تلاش های جاری برای رفع تهدید دستیابی تروریستها به سلاح های کشتار جمعی، نباید توجه ها را از تهدید واقعی که همانا وجود هزاران سلاح هسته ای در زرادخانه های کشورهای دارنده آنهاست، منحرف کند. 

غلامحسین دهقانی افزود: از مهمترین نقاط ضعف قطعنامه مذکور که برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران نیز در زمان تصویب، به آن اشاره کرد، سکوت قطعنامه 1540 در رعایت الزامات خلع سلاح و همچنین عدم شناسایی ارتباط بین عدم اشاعه و خلع سلاح بود. 

وی گفت: در همین ارتباط لازم است توجه ویژه ای صرف جامعیت چنین اسنادی شود، بویژه در منطقه حساس خاورمیانه که با حضور رژیم صهیونیستی که سلاح های هسته ای و کشتار جمعی آن نه تنها کشورهای منطقه را تهدید می کند بلکه تاکنون مانعی در به ثمر نشستن تلاش‌ها برای ایجاد خاورمیانه ای عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی بوده است. 

دهقانی با تاکید بر مفاد پیمان های بین المللی ناظر بر موضوع سلاح های کشتار جمعی، گفت: قویا اعتقاد داریم تلاشهای جاری برای جلوگیری از دسترسی تروریستها به این قبیل سلاح ها، نباید به هیچ وجه بهانه ای برای اعمال محدودیت برضد کشورها و مانع همکاری های بین المللی در استفاده از اینگونه مواد، تجهیزات و تکنولوژی برای مقاصد صلح آمیز شود زیرا حق مسلم کشورها، تحت هیچ شرایطی نمی تواند نادیده گرفته شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران بعنوان عضوی از پیمان های عمده بین المللی، خود را نسبت به هدف از بین بردن کامل همه این سلاح ها متعهد می داند و در این راستا قوانین داخلی لازم در تضمین جلوگیری از دستیابی گروه‌های تروریستی به مواد و تکنولوژی مربوطه را تصویب کرده است. 

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: ایران گزارش های درخواست شده بر اساس قطعنامه 1540 را ارائه کرده است و همچنان به حمایت از قطعنامه های صادره از سوی مجمع عمومی در این خصوص ادامه حمایت می دهد.

دهقانی همچنین در پاسخ به اتهامات بی اساس نماینده رژیم صهیونیستی گفت: مایلم به اطلاع حضار محترم در این جلسه برسانم که رژیم اسرائیل، به عنوان حکومتی تروریستی و مسئول اقدامات بی شمار تروریستی نمی تواند و اجازه ندارد تا انگشت اتهام خود را برضد دیگران دراز کند.

وی افزود: در واقع چنین روشی صرفا تلاشی برای انحراف اذهان عمومی از سیاست‌های خشونت آمیز و افراطی این رژیم ارزیابی می شود چون شبکه ترور این رژیم مرتکب فهرستی از عملیات مرگبار در سراسر جهان از جمله قتل دانشمندان بی گناه ایرانی است که صرفا برای میهن خود خدمت می کرده اند.

سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل گفت: رژیم صهیونیستی همچنان به تهدیدات خود برای  کشتار بیشتر ادامه می دهد و لازم است جامعه بین المللی در وهله نخست نسبت به توقف چنین اقدامات بی شرمانه تروریستی تلاش کند، همان اقداماتی که توسط این رژیم حمایت می شود و اکنون نماینده آن با طرح ادعاهای واهی، سعی در جلوگیری از آشکار شدن واقعیت دارد.

وی  افزود: این رژیم در طول 65 سال گذشته عامل بیش از 10 جنگ در منطقه بوده و تنها رژیم منطقه است که سلاح های کشتار جمعی در اختیار دارد.

دهقانی همچنین گفت: این رژیم تاکنون از پذیرش همه پیمان های مربوط به منع سلاح های کشتار جمعی سرباز زده و تنها مانع ایجاد منطقه عاری از این سلاح ها است. 

وی افزود: این همان رژیمی است که تاکنون به تاسیسات صلح آمیز هسته ای دو کشور در منطقه حمله کرده که یک مورد از آنها توسط شورای امنیت نیز شدیدا محکوم شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار