یک شاهد عینی عملیات ترور شهید هنیه با حضور در برنامه جهان امروز، از لحظاتی گفت که تاکنون کسی چیزی درباره آن نمی‌دانست.

خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در ایران شب گذشته در برنامه جهان امروز حضور بهم رساند و درباره اولین لحظات ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس صحبت کرد. در ابتدا مجری از آخرین صحبت‌های ایشان با شهید هنیه پرسید.

القدومی در پاسخ گفت که آخرین صحبت‎‌های آنها درباره فرمانده فواد شکر در لبنان بود. در ادامه افزود: در ادامه، در مورد اینکه رژیم کودک‌کش اسرائیل که دنبال گستردگی جنگ است، چه کنیم و چه نکنیم.

در ادامه مجری پرسید که پس از جدا شدن شهید هنیه از او چه اتفاقی افتاد؟

القدومی پاسخ داد: من وضو گرفتم و می‌خواستم بخوابم. حدود ساعت ۱ و ۳۷ دقیقه چیزی آمد در کل ساختمان و مثل اینکه ساختمان تکان خورد. انگار که مثلاً رعد و برق یا زلزله شده است. در لحظه اول فکر کردیم حادثه طبیعی است ولی بیش از زلزله بود، چون ساختمان متزلزل نشده بود من به سمت پنجره رفتم تا ببینم چیست و گفتم این چیز‌ها طبیعی نیست و رفتم بیرون و دوستان عزیز به ما خبر تلخی دادند که آقای هنیه شهید شده است.

او افزود: من تقریباً حدود ۱۵ دقیقه دوباره این سوال را داشتم از دوستان می‌پرسیدم، شما پیکر را دیدید؟ شما متوجه شدید که ایشان واقعاً شهید شد؟ من اجازه گرفتم از میزبان، چون نماینده جنبش هستم می‌خواهم پیکر را ببینم، به من اجازه دادند به طبقه چهارم رفتم، رفتم داخل اتاق خواب دو دیوار که از سمت بیرون منهدم شده به سمت داخل یعنی آوار به روی شهید ریخته نه به خارج.

او در پاسخ به این سوال که شواهد نشان می‌دهد که ریشه این اتفاق از بیرون بوده یا نه؟ گفت: بله هم سقف پایین آمده بود و سر و جزئی از بدن شهید زیر آوار بود و روی شکمش قرآن قرار داشت. محافظ او وسیم شعبان نیز در اتاق کناری بود.

نماینده حماس درباره روایت‌های داستانی رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی درباره نحوه ترور شهید هنیه نیز گفت: این خیلی عجیب است ولی برای ما خبر جدیدی نبود که رسانه‌های غربی دنبال فتنه و دنبال منحرف کردن از مجرم اصلی به جای دیگر هستند، این بار اول نیست و همیشه اینطور است سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اینطور می‌گویند که از حمله هوایی فقط برای حمله به فواد شکر استفاده کرده است، من می‌گویم که شاید درست گفت، چون حمله اسرائیلی نبود ممکن است آمریکایی بوده باشد، خدا می‌داند، چون فرق بین اسرائیل و آمریکا نیست و اصلاً بدون پوشش آمریکا این اتفاق نمی‌افتد.

وقتی مجری از القدومی پرسید: یعنی شما پشت این ترور آمریکا را می‌بینید؟

او پاسخ داد: ۱۰۰ درصد. این تحلیل ما است در این ۱۰ ماه آقای بلینکن چیزی می‌گویند ولی چیز دیگری انجام می‌دهند، می‌گویند من دنبال توقف جنگ هستم، اما می‌روند تل آویو در اتاق جنگ شرکت می‌کنند و در اتفاقات کشتار جمعی علیه فلسطینی‌ها خودش در تل آویو حاضر بوده است من کدام را باور کنم؟ حرفش را یا کارش را؟

القدومی درباره اصالت روایت‌های کشور‌های غربی و سپاه پاسداران ایران گفت: من از رسانه‌های غربی پرسیدم آنها جزوی از آن تیم امنیتی بودند که آن بمب را (در اتاق شهید هنیه) گذاشتند؟ لذا واقعاً چیز عجیب غریبی است که نمی‌توانید این گونه بدون منطق حرف بزنید، مثلاً گزارش دوستان عزیز در سپاه منطقی است، جزئیات بیشتر ندارد، اما منطقی است دیوار‌ها که پایین آمده‌اند می‌گویند موشک کوتاه برد، خوب منطقی است ممکن است راکت باشد ولی واقعاً چیزی از بیرون آمده است و تخریبش این گونه است که از آوار از بالا به پایین آمده است.

این مقام مقاومت فلسطینی درباره آخرین دیدار هنیه با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور کشورمان نیز گفت: آقای دکتر پزشکیان مسئله انسانی خیلی برایشان تاثیر داشت. ایشان گفتند که از کودکی مسئله فلسطین را زندگی کردیم و مسئله فلسطین را دوست داریم. (من و شهید هنیه) آنجا دیدیم که صحبت شهدا و مسائل مقاومت را خیلی دوست دارند و قول دادند که همیشه با فلسطینی‌ها و مقاومت بمانند.

او در ادامه افزود: همان شب که این واقعه ناجوانمردانه اتفاق افتاد آقای رئیس جمهور به آقای دکتر خلیل الحیه زنگ زد و تسلیت عرض کرد و ناراحت بودند. گفتند که از اینکه ایشان مهمان ما (ایران) بودند و قول دادند این کار را بدون پاسخ نمی‌گذارند.

پاسخ القدومی به اختلاف افکنی میان ایران و مردم فلسطین با این ترور این بود: بعد از شهادت آقای هنیه کمی ما ناراحت بودیم و دشمن با روایت‌ها و گزارش‌ها (قصد فتنه انگیزی داشت)، اما ما باید روایت می‌کردیم، که بنده که آمدم و روایت دادم که دوستان ما در غزه گفتند که شما که کار خوب انجام دادید باید بشنویم که چه شد، چون تحت تاثیر همان که رسانه‌های غربی و شک و فتنه، چون این قدر سناریو محکم و سینمایی گذاشتند که شما باور نمی‌کنید که مثلاً این دروغ است.

مجری جهان امروز وقتی درباره ایجاد بدبینی به ایران با این روایت‌ها از القدومی پرسید، او گفت: بله هدف این بود که جدایی بین مردم فلسطین و ایران ایجاد کنند ما دیدیم میلیون‌ها ایرانی که بیشتر اهل تشیع هستند (به مراسم تشییع شهید هنیه شرکت کردند). مردم غزه دیدند که واقعاً این یک چیز متفاوت است با این روایت ها، روایت دوستان عزیز در سپاه که الحمدلله هم هدف دشمن را فلج کرد.

نماینده حماس درباره نگاه شهید هنیه به ایران و مردم ایران گفت: شهید هنیه از اوایل دوره اول خودش قبل از غزه که رابطه خوب با دوستان عزیز در ایران داشت ولی ایران نیامده بود زمانی به ایران آمده بودند که نخست وزیر شدند سال ۲۰۱۲ میلادی. وقتی آمدند استقبال خیلی فوق العاده از ایشان شد، پسرشان هم همراهشان بوده آقای حمام که الان آمد و پیکرشان را به سمت قطر بردند. شهید هنیه نگاه مثبتی به ایران داشتند، زیرا در سال ۹۸ میلادی ایشان جزو ۴۱۶ نفر مجاهد فلسطینی بود که دشمن (رژیم صهیونیستی) آنها را به جنوب لبنان تبعید کرد، آنجا اولین کسی که آمدند برای کمک و کمک رسانه‌ای ایرانی‌ها بودند. 

القدومی افزود: غم و شادی ما یکی است حس می‌کردیم که ما و ایرانی‌ها یکی هستیم، دشمنمان مشترک است، آینده‌نمان مشترک است.

در بخش دوم برنامه جهان امروز مجری درخصوص نگاه مردم فلسطین به شهید هنیه پرسید.

القدومی نیز درباره شخصیت شهید هنیه گفت: حاج هنیه که نفر خیلی ساده و با مردم بود و دغدغه اصلی ایشان این بود که همسایه ایشان چه می‌خوردند و چه نمی‌خوردند، چه جوری خوابیدند و چه جوری خانواده‌اش زندگی می‌کنند. او خودش هم در اردوگاه که زندگی می‌کرد با مردم خیلی رفتار خوب داشت و برداشت مردم ما این بود که او واقعاً مرد صادقی است بود.

او در ادامه افزود: در حمله رژیم صهیونیستی به شجاعیه و انجام قتل عام در مدرسه شجاعیه چندین نفر که بزرگ بودند، پیرمرد بودند و خون در چهره‌اشان بود، گفتند که فدایی حاج هنیه هستیم. پسر ایشان هستیم، برادران ایشان هستیم. ببینید که مجاهدین ما حتی دیروز که دو تا عملیات علیه رژیم صهیونیستی انجام دادند. عملیاتی برای انتقام خون شهید هنیه بودند مردم ما در غزه فرهنگ مقاومت دارند فرهنگ مواجهات دارند، لذا ایشان بر این باورند که آقای هنیه شهید شده به دلیل یک مسئله بزرگ که همان آزادی و امن و امان مردم ماست.

خبرنگار: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار