"کامران فانی" کتاب مرجع را دماسنج فرهنگی جامعه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران نشست تخصصی "وضعیت کتاب‌های مرجع در ایران" با حضور حجت الاسلام و المسلمین "حسن طارمی" مسئول علمی دانشنامه‌ی جهان اسلام،‌ "کامران فانی" استاد دانشگاه، "داود موسایی" مسئول انتشارات فرهنگ معاصر و دکتر "سید صادق سجادی" مسئول علمی دایرةالمعارف جهان اسلام عصر امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

"سید صادق سجادی" مسئول علمی دایرةالمعارف جهان اسلام در این مراسم گفت: تهیه‌ی کتاب مرجع کار بسیار دشواری است و ابزار و وسایل این کار آن‌چنان که باید و شاید به اندازه‌ی لازم مهیا نبوده‌است. در 3-2 دهه‌ی اخیر تجربیات بسیاری در زمینه‌ی نگارش کتاب مرجع کسب شده‌است.

وی افزود: تیراژ دایرةالمعارف‌ها در ایران، در مقایسه با ترکیه اندک است. 4-3 سال پیش، صدهزار نسخه در ترکیه چاپ می‌شد، در حالی که در ایران تیراژ زیادی ندارد.

"سجادی" ادامه داد:‌ دانش‌نامه‌ها سطح علمی دانشگاه‌ها را بالا می‌برد، در مقالات دوره‌های ارشد و دکتری از دایرةالمعارف‌ها بدون درج منبع استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین "حسن طارمی"‌ مسئول علمی دانش‌نامه‌ی اسلامی در ادامه‌ی مراسم گفت: دایرةالمعارف‌های تخصصی، بیش از یک قرن و نیم از عمر آن نمی‌گذرد و در حوزه‌ی اسلامی به زبان‌های اروپایی 140 سال است که دایرةالمعارف نوشته شده‌است. 2 دایرةالمعارف بزرگ اسلام و دانش‌نامه‌ی جهان اسلام نوشته‌ شد.

وی اظهار داشت:‌ 250 عنوان دایرةالمعارف موضوعی در کشور داریم که 30 عنوان از آن‌ها معتبر هستند. شاید یک احساس ضرورت تعداد این عناوین را زیاد کرده‌است.

دایرةالمعارف، محصول پژوهش دانشگاهی است و در ایران کار پژوهشی به دایرةالمعارف‌ها واگذار شد.

"داود موسایی"‌ مسئول انتشارات فرهنگ‌نامه، عنوان کرد: تا زمانی که وزارت آموزش و پرورش نخواهد حوزه‌ی کتاب مرجع را در مدارس بگنجاند، از دایرةالمعارف‌ها استفاده نخواهد شد.

"مصطفی سادات" مسئول علمی دانش‌نامه‌ی دانش‌گستر در ادامه‌ی مراسم بیان کرد: بدیهی است که از لوازم توسعه‌ی دانش‌بنیان، توسعه‌ی کتاب‌های مرجع است و کتاب‌های مرجع در این زمینه نقش اساسی‌تری دارد و در ایران هنوز جای خود را باز نکرده‌اند.

در پایان نشست، "کامران فانی" استاد دانشگاه اظهار داشت:‌ جامعه‌ای که پرسش‌گر است به دنبال پرسش‌های خود به کتاب‌های مرجع مراجعه می‌کند و کتاب مرجع دماسنج فرهنگی جامعه است. هر چقدر میزان مراجعه به کتاب مرجع بیشتر باشد نشان‌دهنده‌ی این است که مردم به دنبال پاسخ پرسش‌های خود هستند.
 


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار