یکی از بیماری‌هایی که در سنین بالا باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد، پوکی استخوان است و ۵۰درصد افراد بالای ۷۰سال دچار این بیماری هستند.

دکتر سید کاظم چابک جراح زانو و آسیب‌های ورزشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: خانم‌ها بعد از سن یائسگی و در آقایان چنانچه درد استخوان در کل بدن داشته باشند باید مورد سنجش تراکم استخوان قرار گیرند.

دکتر چابک با بیان اینکه ۵۰درصد افراد بالای ۷۰سال دچار پوکی استخوان هستند، افزود: هر اندامی که فعالیت بیشتری داشته باشد استخوانش محکمتر می‌شود مثلا تنیسور‌ها تراکم استخوان‌های دستشان بیشتر است بنابراین یکی از فاکتورهای موثر در دچار شدن به پوکی استخوان عدم تحرک است و از دیگر عوامل ایجاد این عارضه چاقی و تغذیه نامناسب است.

دکتر چابک اذعان کرد: برای پیشگیری از پوکی استخوان باید ورزش‌های مناسبی از جمله دو و شنا و به طور کلی ورزش‌هایی که تمام قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند انجام شود و تغذیه مناسب مانند شیر و لبنیات باید در سبد غذایی گنجانده شود و از چاقی و استفاده از فست فود‌ها دوری شود.

وی در پایان هشدار داد: پوکی استخوان بیماری خاموش است و افرادی که به این بیماری مبتلا هستند باید مراقب باشند زیرا این عارضه باعث شکستگی در استخوان‌های فرد بویژه استخوان لگن می‌شود و بیمار را زمین‌گیر می‌کند.


انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار