مطالعات نشان می‌دهند که بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی می‌توانند بر روی چگالی استخوان‌ها اثر منفی گذاشته و از این طریق خطر پوکی استخوان را افزایش دهند.

مهدی آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: پوکی استخوانی یا استئوپروز عوامل مختلفی دارد که این عوامل به طور عمده بر توده استخوانی تاثیر می‌گذارند و شامل عوامل ژنتیکی، تغذیه، سن، شیوه زندگی، اختلالات پزشکی، دارودرمانی و برخی از بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

وی با بیان اینکه استعمال درازمدت دخانیات و دریافت بالای الکل از عوامل کاهش‌دهنده توده استخوانی هستند، تصریح کرد: برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند توده استخوانی را کاهش داده و موجب پوکی استخوان شوند.

آزما تاکید کرد: مطالعات نشان می‌دهند که بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی می‌توانند بر روی چگالی استخوان‌ها اثر منفی گذاشته و از این طریق خطر پوکی استخوان را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر شیوع بیماری‌ها و نارسایی‌های کلیوی بیشتر شده است، اظهار داشت: اغلب مبتلایان به بیماری‌ها و اختلالات کلیوی در مراحل اولیه بیماری هیچ گونه علایم و عوارضی از خود بروز نمی‌دهند، به همین دلیل مبتلایان تا مدت‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

آزما یادآور شد: هرچه قدر بیماری کلیوی پیشرفت کرده و شدت آن بیشتر شود، احتمال تاثیرگذاری بر روی چگالی استخوان‌ها و در نتیجه کاهش توده استخوان بیشتر می‌شود که مجموع این عوامل می‌توانند موجب بروز پوکی استخوان شوند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کلیه ، نارسایی ، پوکی ، استخوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.