روزنامه روسی کومرسانت، اعلام کرد از آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین ، دولت چین هیچ اظهارنظری که بتوان آن را بر حمایت از روسیه یا غرب تفسیر کرد، نکرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه روسی کومرسانت، این روزنامه روز چهارشنبه اعلام کرد از آغاز ناآرامی‌ها در اوکراین ، دولت چین هیچ اظهارنظری که بتوان آن را بر حمایت از روسیه یا غرب تفسیر کرد، نکرده است.

منابع نزدیک به هیأت روسی به رهبری سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه بر این باورند که با موضعی محتاطانه و میانه در مورد پرونده اوکراین ، چین حداکثر حمایت خود را از مسکو ابراز داشته است.

به نوشته این روزنامه روسی ، امتناع پکن هنگام رأی گیری در شورای امنیت سازمان ملل و سپس در مجمع عمومی سازمان ملل درباره شبه جزیره کریمه همچنین دارای ابهام است. به رغم همه اینها ، ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود درباره الحاق این شبه جزیره به قلمرو روسیه ، به ویژه از دولت و مردم چین به خاطر حمایتشان تقدیر کرد. سرگئی لاوروف نیز روز گذشته از موضع بی طرفانه و متعادل چین استقبال کرد.

الکساندر لوکین ، مدیر و تحلیلگر مرکز مطالعات شرق آسیا و سازمان همکاری شانگهای گفت : چین از موضع روسیه درخصوص بحران اوکراین به استثنای مسئله تمامیت ارضی حمایت می‌کند. چینی‌ها از اینکه ببینند کسی در برابر آمریکا مقاومت می‌کند ، خرسند هستند.  آنها می‌دانند که روابطشان با آمریکا تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد و این روسیه است که هدف هر گونه انتقادی خواهد بود.

از نظر این کارشناس ، بحران در روابط بین روسیه و غرب ممکن است امضای قرارداد گازی بین مسکو و پکن را تسریع کند. با این حال ، منابع نزدیک به هیأت روسی خواستار آن هستند که نباید مسائل سیاسی را وارد مذاکرات درباره قراردادهای گازی کرد. 

این منبع گفت : این مسئله‌ای کاملا اقتصادی است. حتی نمایندگان وزارت امور خارجه در مذاکرات درباره تعرفه‌ها شرکت نمی‌کنند و همه تصمیم‌های سیاسی بین سال های 1990 گرفته شده است.

آرکادی دورکوویچ ، معاون نخست وزیر روسیه هفته گذشته اعلام کرد که مسکو و پکن به امضای قراردادی نزدیک شده‌اند که مذاکرات درباره شرایط آن طی حدود ده سال گذشته انجام شده است. 

الکسی میلر، رئیس شرکت روسی گازپروم نیز به نوبه خود وعده داد توافقنامه تحویل 38 میلیارد متر مکعب گاز تا پایان سال 2014 به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

سرگئی لاوروف ، روز گذشته پس از گفتگو با شی جینپینگ رئیس جمهور چین و وانگ‌یی ، وزیر امور خارجه این کشور در پکن ، به ویتنام سفر کرد و قرار است فردا نیز به منظور شرکت در نشستی با نمایندگان اتحادیه اروپا ، آمریکا و اوکراین درباره بحران اوکراین ، به ژنو برود.

لاوروف روز گذشته با بیان اینکه روسیه برای شرکت در این نشست آماده است ،گفت:  این دستورالعمل برای گفتگوی مستقیم دوباره با شرکای امریکایی و اروپایی مان درباره آنهایی که بر سر قدرت نشانده‌اند، مفید است. این مذاکرات فرصتی است برای آنکه آنها به مردم خود احترام بگذارند، اصلاحات واقعی در قانون اساسی ایجاد کنند و مسئله خلع سلاح گروههای مخفی را نیز حل و فصل نمایند.

وی افزود تصمیم مسکو در ارتباط با شرکت آن در مذاکرات هر لحظه ممکن است تجدید نظر شود. اگر نیروهای نظامی در جنوب شرقی اوکراین مستقر شوند ، شانس برگزاری این نشست از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار