منواکسید کربن از سوختن تمامی سوخت‌های آلی مانند بنزین، زغال سنگ، نفت سفید، چوب، زغال چوب و یا گاز طبیعی تولید می‌شود که کاملا بی‌رنگ‌، بی بو و بی‌مزه است این گاز به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود چرا که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

مهندس فرید ناطقی کارشناس بهداشت حرفه‌ای در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: تمامی افراد در معرض خطر با گاز منواکسید کربن قرار دارند ولی کودکان، زنان باردار و سالمندان جزو گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر بیشتری هستند و  نشانه‌های مسمومیت در آنها سریع و با شدت بیشتری ایجاد می‌شود.

وی در خصوص نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسید کربن افزود: نشانه‌های بالینی در اثر ایجاد و ترکیب منو اکسید کربن با گلبول قرمز خون تا زمانی که کمتر از 20 درصد ترکیب شده باشند مشهود نیست اما در غلظت بیش از 20 درصد فرد دچار کندی تنفس و در بیش از 30 درصد تعداد تنفس و ضربان قلب در دقیقه افزایش یافته و فرد دچار سردرد، تهوع و ضعف می‌شود.

ناطقی تصریح کرد: در بیش از 40 درصد فرد دچار کاهش حافظه، اختلال حرکتی و گیجی شده و در بیش از50 درصد فرد دچار حالتی نظیر حالت‌های فرد مصرف کننده الکل شده و منجر به سنگ‌کوب کردن و ناتوانی در حرکت اندام می‌شود در صورتی که در این حالت هنوز فرد هشیار است اما نمی‌تواند خود را نجات دهد.

وی اذعان داشت: ترکیب بیش از 60 درصدی منواکسید کربن با گلبول قرمز خون، فرد را دچار عدم هوشیاری، بی‌اختیاری ادرار و مدفوع می‌کند و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

ناطقی در پایان اظهار داشت: عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض منواکسید کربن پس از نجات افراد شامل سردرد، سرگیجه، ضعف عضلانی، اختلال حافظه و حتی ناشنوایی است که این افراد تا مدت‌ها پس از حادثه دچار آن خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار