دکتر اکبری از همت چند تن برای احداث بیمارستانی متخصص درمان سرطان در جنوب تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز در نشست خبری هفته مبارزه با سرطان با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات سرطان بالا‌ترین آمار ثبت مقاله را در امسال داشته است، افزود: این مرکز به کمک به خیرین در حال ساخت یک بیمارستان تخصصی درمان سرطان در یافت آباد است تا این مرکز به قطب درمان سرطان در جنوب تهران تبدیل شود، که البته قرار است بخش جنرال هم بخشی از ساختمان این بیمارستان باشد. همچنین قرار است یک مرکز خیریه در نوبنیاد برای کمک به بیماران سرطانی ایجاد شود. 

وی اظهار کرد: یک اتفاق مهم در دو هفته پیش وقف اموال خیری به نام حاج مجید کاشانی از طرف موقوفات حسنی به منظور اقدامات پژوهشی، تحقیقات، چاپ کتاب، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای بیماران است. 

 ابداع دستگاهی کاملا ایرانی برای کمک به جراحی سرطان 
 
رئیس مرکز تحقیقات سرطان به ساخت یک دستگاه کاملا ایرانی به نام گاما کروپ خبر داد و تصریح کرد: این دستگاه به ما در حین عمل کمک می‌کند تا محل قرار گیری ماده رادیواکتیوی را که به فرد تزریق کردیم پیدا کنیم، تا از این طریق میزان دستکاری در غدد لنفاوری را متوجه شویم. 

وی در ادامه از نگارش کتاب سرطان‌های زنان در ایران خبر داد و گفت: این کتاب با کار ۳ ساله و بر اساس مستندات علمی ایران نگارش شده است که به زودی زیر چاپ می‌رود. 

وی به ریسک فاکتور‌های موثر در ایجاد سرطان به خصوص آلودگی‌ها اشاره و تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت ۱۵ سال کار کرد تا ثابت کرد آلودگی هوا در ایجاد سرطان نقش دارد و این مرکز هم تحقیقی را روی افرادی که به مدت ۶ ماه در چهارراهها زندگی کردند انجام داد که نتایج حاکی از آن بود که آلودگی هوا باعث تغییر بیان ژنی این افراد شده است که این امر می‌تواند آنها را مستعد ابتلا به سرطان کند.

وی ادامه داد: سال‌ها قبل آلودگی هوا تحت عنوان گاز‌ها یعنی Co (مونواکسید کربن) بود که با اکسید بنرین بدون سرب، Co تقریبا از آلاینده‌های هوا حذف شد. اما امروز ذرات معلق کمتر از دومیکرون که حاصل سوخت غیر استاندارد خودرو‌ها و نیروگاه‌ها است بلای جان ما شده است. 

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۸۰ مطالعه‌ای در کشور انجام شد که آلودگی درون خانه مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا عنوان شد که این امر در روستا بیشتر از شهر‌ها بود، ‌چرا که محل پخت و پز و سکونت در خانه‌های روستایی تماما در یک اتاق انجام می شد و همین امر باعث افزایش آلودگی درون خانه‌ها شده بود، اما در حال حاضر با اصلاح شیوه زندگی روستانشینان آلودگی بیرون خانه بیشتر شده است. 

 پارازیت‌ها سرطان ایجاد نمی‌کنند

دکتر محمد اسماعیل اکبری در ادامه به بحث ارتباط پارازیت و ایجاد سرطان اشاره و عنوان کرد: تا به حال ثابت نشده که موج‌هایی که از وسایل برقی ساطع می‌شود یا پارازیت‌هایی که در فضا آزاد می‌شوند، سرطان زا باشند چرا که امواج الکترومغناطیس اثرات سرطان‌زایی ندارند اما باید توجه داشت که دکل‌های فشار قوی برق و تلفن‌های همراه که از خود الکترون آزاد می‌کنند می‌توانند در بروز سرطان دخیل باشند. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه سرطان بیماری ژنتیکی نیست اما در تمام سرطان‌ها عوامل ژنتیکی دخیل هستند، تصریح کرد: ۱۸ درصد مبتلایان به سرطان را کودکان تشکیل می‌دهند که میزان ابتلا به سرطان در کودکان مشابه دیگر کشورهای دنیا است، اما میزان مرگ کودکان سرطانی در ایران بیشتر است. 

بیماران سرطانی 80 درصد هزینه را از جیب خود پرداخت می‌کنند

اکبری در خصوص هزینه درمان سرطان عنوان کرد: طبق برآورد ها ۶ میلیارد دلار هزینه دلاری مستقیم سرطان است که متاسفانه ۸۰ درصد این هزینه‌ها توسط خود بیمار از جیب پرداخت می‌شود. در واقع 4.6 درصد از افرادی که درگیر بیماری می‌شوند، زیر خط فقر می‌روند و ۱۰ درصد افراد هم که درگیر بیماری می‌شوند، دچار زندگی فلاکت بار می‌شوند، که این آمار در بیماران سرطانی دو برابر است. 

وی اظهار کرد: برای کاهش آمار ابتلا باید مردم توانمند شوند، یعنی اطلاعات آن‌ها زیاد شود و کار حاکمیتی انجام شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار