وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگو با فاکس نیوز با انتقاد از دولت اوباما گفت : حتی یک میمون نیز در عرصه سیاست خارجی بهتر از دولت اوباما عمل می کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، "دونالد رامسفلد" وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به شدت به عملکرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و دولت او در عرصه سیاست خارجی حمله کرد. این انتقادها به صورت خاص درباره عملکرد دولت اوباما در افغانستان و نوع برخوردش با حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان بود که دوره مسئولیت او در حال پایان یافتن است. 

رامسفلد در این مصاحبه با فاکس نیوز اعلام کرد ، به نظر او یک میمون تربیت شده نیز می توانست بهتر از دولت اوباما در عرصه سیاست خارجی عمل کند. 

حامد کرزای در اقدامی که همانند سیلی به صورت باراک اوباما بود به یک هئیت آمریکایی که به کابل سفر کرده بودند اعلام کرد افغانستان کار روسیه در الحاق کریمه را به خاک خودش به رسمیت می شناسد و آن را نشانه انتخاب آزاد مردم شبه جزیره کریمه می داند. افغانستان با این کار به جمع بلاروس، قزاقستان، سوریه، قرقیزستان، ونزوئلا و کره شمالی پیوست که از اقدام اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره شبه جزیره کریمه حمایت کرده اند. به گفته دونالد رامسفلد، این گسست آشکار کرزای از سیاست خارجی دولت آمریکا تازگی ندارد و در چند سال اخیر در حال شکل گیری و تقویت بوده است. رامسفلد، اوباما را در زمینه دور شدن افغانها از واشنگتن و ناراحتی آنها از آمریکا مقصر می داند .

رامسفلد در مصاحبه با فاکس نیوز در روز دوشنبه گفت: آنها بارها و بارها و بارها ، به صورت آشکار و علنی، کرزای را لجن مال کرده اند. 

رامسفلد به صورت مشخص به نام ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه سابق آمریکا و شخص اوباما اشاره کرد و آنها را اصلی ترین عاملان لجن مال کردن علنی کرزای نامید.
رامسفلد با دفاع از مواضع اخیر کرزای گفت: به نظرمن مواضع کنونی کرزای باتوجه به دیپلماسی فوق العاده وحشتناکی که آمریکا در چند سال اخیر درباره افغانستان داشته ، قابل درک است. 
رامسفلد در این مصاحبه به صورت مشخص به ناکامی دولت اوباما در نهایی کردن توافق نامه امنیتی کابل-واشنگتن اشاره و تاکید کرد دیپلماسی آمریکا در این زمینه بسیار بد و فوق العاده نامناسب بوده است. 

رامسفلد در این باره گفت : حتی یک میمون تربیت شده می توانست توافق نامه امنیتی دو کشور را نهایی کند. برای این کار لازم نیست نابغه باشیم. 

کرزای تاکنون حاضر نشده است این توافق نامه امنیتی را امضاء کند. آمریکا خواهان اعطای مصونیت به نظامیان آمریکایی است که در افغانستان باقی می مانند. اما کرزای حاضر نیست چنین مصونیت قضائی به نظامیان آمریکایی بدهد و تصمیم گیری در این زمینه را به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش روی در افغانستان موکول کرده است.

رامسفلد درباره دیپلماسی آمریکا گفت : دیپلماسی آمریکا بسیار بد بوده است. این دیپلماسی به صورت ناراحت کننده ای بوده است. در روابط دو کشور (افغانستان و آمریکا) به شدت سوء مدیریت شده است. 

رامسفلد که از مقامات دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا است به نداشتن سنجیده گویی در سخنان علنی اش معروف است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار