بر اساس اطلاعات بارگیری‌های نفتی، صادرات نفتی ایران در ماه فوریه برای چهار خریدار اصلی نفت این کشور -- چین، هند، ژاپن و کره جنوبی-- از 994669 بشکه در روز در ماه ژانویه به 1.16 میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،خبرگزاری رویترز در گزارشی از توکیو به قلم "اسامو تسوکیموری" نوشت: افزایش صادرات نفت ایران به مشتریان اصلی این کشور که عمدتا کشورهای آسیایی هستند و ترکیه را نیز شامل می شود ، بر اساس توافق هسته ای موقتی است که به کاهش برخی تحریم ها در ازای محدود شدن برنامه هسته ای تهران انجامید. بر اساس این توافق ، صادرات ایران قرار است به مدت شش ماه تا 20 ژوئیه به طور میانگین حدود یک میلیون بشکه در روز باشد. اما آمار گمرک و ردیابی کشتی ها نشان می دهد صدور نفت به آسیا دست کم از ماه نوامبر از این رقم بالاتر رفته است. 

در حالی که گفتگوها درباره یک توافق هسته ای نهایی روز سه شنبه در وین از سر گرفته شد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بار دیگر از طرف قانونگذاران این کشور برای سختگیری بیشتر علیه تهران تحت فشار قرار گرفت. سناتورهای آمریکایی در نامه ای به اوباما گفته اند در حالی که قدرت های جهان برای دستیابی به یک توافق پایدار با ایران در تلاشند ، تهران نباید اجازه دور زدن تحریم‌ها را داشته باشد.

رویترز افزود: بر اساس اطلاعات بارگیری های نفتی ، صادرات نفتی ایران در ماه فوریه برای چهار خریدار اصلی نفت این کشور -- چین ، هند ، ژاپن و کره جنوبی -- از 994669 بشکه در روز  در ماه ژانویه به 1.16 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. با افزودن نفت صادر شده برای ترکیه -- که ماه ژانویه 105824 بشکه در روز و ماه فوریه 117857 بشکه در روز بود -- میزان صادرات نفتی ایران دست کم از ماه نوامبر افزایش داشته است. حجم های بارگیری شده به استثنای میعانات نفتی ، نوعی نفت سبک ، است که ایران به چین و دیگران صادر می کند. 

به گزارش رویترز، آمار و داده های دولتی و صنعت نفت نشان می‌دهد واردات نفت خریداران آسیایی از ایران از ماه نوامبر به 960 هزار بشکه در روز افزایش یافته است و با افزودن میزان واردات ترکیه که به صورت میانگین 100 بشکه در روز است ، سطح صادرات نفتی ایران دست کم از نوامبر از رقم یک میلیون بشکه در روز فراتر رفته است. میزان صدور نفت ایران در دو ماه نخست امسال -- فوریه و مارس -- نیز بالای یک میلیون بشکه در روز بوده است که بدین ترتیب با در نظر گرفتن میزان صادرات نفتی ایران به چین و ژاپن و کره جنوبی در سه هفته نخست ماه مارس چنین برآورد می شود که فروش نفتی ایران برای سه ماهه نخست امسال بالاتر از حد مجاز(!) خواهد بود. چین ماه فوریه 502500 بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که بدین ترتیب میزان خرید این کشور از ایران به مقدار قبل از تحریم ها بازگشت. پالایشگاههای چین ماه ژانویه 564536 هزار بشکه نفت از ایران دریافت کردند. در مقایسه ، داده های گمرکی نشان می دهد چین در کل سال 2013 ، حدود 428840 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده بود. ارقام واردات نفت چین در ماه فوریه تا اواخر این هفته منتشر نخواهد شد. 

رویترز گزارش داده است کل واردات نفتی چین از ایران در سال 2014 ممکن است افزایش یابد. داده های بارگیری محموله های نفتی نشان می دهد هند ماه فوریه 304286 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد. دومین مشتری نفتی بزرگ ایران ماه ژانویه 412 هزار بشکه نفت در روز وارد کرد و میانگین واردات نفتی این کشور از ایران در سال 2013 نیز 195600 بشکه در روز بود.  کره جنوبی نیز ماه فوریه 214286 بشکه نفت در روز از ایران نفت بار زد که عمدتا برای ورود در ماه مارس بود. در همین حال، واردات کره جنوبی در ماه فوریه از ایران در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل دو برابر شد زیرا پالایشگاهها خرید خود را پیش از تعطیلی برای کارهای تعمیر و مرمت که از مارس شروع می شود افزایش دادند. آمار برنامه بارگیری ها نشان می دهد ژاپن ماه فوریه 140 هزار بشکه نفت در روز بارگیری کرد. این کشور ماه ژانویه 210517 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرد ، در حالی که در سال 2013 این کشور واردات خود را 6 درصد کاهش داده بود که بدین ترتیب واردات نفت ژاپن از ایران به پایین ترین سطح در بیش از 30 سال گذشته کاهش یافته بود.  آمار واردات نفت ژاپن در ماه فوریه قرار است اواخر این ماه انتشار یابد.

در پایان گزارش رویترز آمده است: صادرات نفت ایران به آسیا ، شامل میعانات نفتی ، ماه فوریه 1.25 میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ماه قبل از آن 62 هزار بشکه در روز افزایش یافت. این با افزایش میزان واردات میعانات نفتی در آسیا در ماه ژانویه که به بالاترین سطح خود در 13 ماه گذشته رسیده بود سازگاری داشت. صادرات نفت خام و میعانات نفتی ایران ، از جمله به ترکیه ، ماه فوریه به 1.37 میلیون بشکه در روز رسید که 74 هزار بشکه در روز از ماه ژانویه بیشتر بود.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار