دفتر اردوغان مکالمه تلفني منتسب به او را دروغ و ساختگی خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ، دفتر نخست وزیری ترکیه اعلام کرد فایل صوتی که در آن رجب طیب اردوغان، نخست وزیر در روز انتشار اخبار مربوط به آغاز تحقیق درباره فساد مالی اعضای دولت به پسرش توصیه می کند خود را از شر پول های کلانی که در اختیار دارد خلاص کند، جعلی و « کاملاً غیرواقعی » است. 

خبرگزاری رویترز نمی تواند صحت و سقم این فایل صوتی را که دیشب در پایگاه اینترنتی توییتر قرار داده شد تایید کند. ظاهراً این فایل صوتی مربوط به گفتگوی تلفنی اردوغان و پسرش، بلال است که درباره نحوه کاهش وجوهی که در اختیار دارد به « صفر » از طریق توزیع آنها بین چند بازرگان بحث می کنند. در بخشی از این گفتگو، بلال می گوید هنوز 30 میلیون یورو (40 میلیون دلار ) باقی مانده است که باید خود را از شر آن خلاص کند. 

انتشار این فایل صوتی - که دو روز پس از آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی حزب حاکم عدالت و توسعه برای انتخابات محلی پایان ماه مارس صورت گرفت- تازه ترین اخبار افشا شده درباره رسوایی فساد مالی است که اردوغان آن را توطئه ای سازمان یافته برای سرنگونی خود دانسته است. 

دفتر اردوغان دیشب در بیانیه ای اعلام کرد : « این فایل صوتی که عصر امروز در اینترنت منتشر شد و اتهامات مبنی بر اینکه حاوی مکالمه تلفنی نخست وزیر و پسرش است، کاملاً خلاف واقع و جعلی است.» 

در این بیانیه آمده است : « کسانی که این توطئه کثیف را برای هدف قرار دادن جمهوری ترکیه و نخست وزیر طراحی و اجرا کرده اند در چارچوب قانون پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.» 
بنا بر اعلام مقامات بلندپایه ترکیه، در پی انتشار این فایل صوتی، اردوغان نشست فوق العاده ای با حضور بصیر آتالی ، معاون نخست وزیر، افکان علا، وزیر کشور و هاکان فیدان، وزیر اطلاعات ترکیه برگزار کرد. 

سران حزب اصلی مخالف ترکیه موسوم به « حزب جمهوریخواه مردم » نیز نشست برگزار کردند و هالوک کوچ، سخنگوی حزب خواستار استعفای دولت شد. 

رسانه های ترکیه به نقل از وی اعلام کردند : « ترکیه نمی توان با این رسوایی و فشار ناشی از آن به مسیر خود ادامه دهد.» 

رسوایی فساد مالی - که هفدهم دسامبر با بازداشت بازرگانان نزدیک به اردوغان و پسران سه وزیر افشا شد- به یکی از بزرگترین چالش های پیش روی اردوغان در طول دوران حکومت 11ساله وی تبدیل شده است. 

لیره ترکیه که ارزش آن به علت بی ثباتی سیاسی در این کشور اواخر ماه ژانویه به میزان بی سابقه ای کاهش یافت، ساعاتی پس از پایان معاملات در بازارهای ترکیه در روز دوشنبه، دو و دو دهم درصد در برابر دلار کاهش یافت . هر دلار در معاملات دیروز در برابر دو ممیز 1750 لیره داد و ستد شده بود. 

فایل صوتی مربوط به مکالمه تلفنی اردوغان و پسرش هم اکنون در بیشتر رسانه های اجتماعی و پایگاههایی که تصاویر ویدئوئی و فایل های صوتی را برای کاربران به اشتراک می گذارند، به عنوان مدرک تخلف منتشر شده است. 

حامیان اردوغان تحقیق درباره فساد مالی را توطئه فتح الهل گولن، روحانی مستقر در آمریکا می دانند که در تشکیلات پلیس و دستگاه قضایی ترکیه نفوذ دارد. به گفته حامیان اردوغان، هدف از طراحی چنین توطئه ای برکناری اردوغان در آستانه انتخابات امسال است. اما گولن دست داشتن در این خصوص را رد کرده است. 

دولت ترکیه با اخراج هزاران پلیس، تشدید کنترل بر انتصاب قضات و دادستانان ، و نیز تصویب قانون جدیدی که به مقامات اجازه می دهد دسترسی به پایگاههای اینترنتی را بدون داشتن حکم قضایی ظرف چند ساعت مسدود کنند، به افشای فساد مالی و تحقیق درباره آن واکنش داده است. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار