بسیاری معتقدند واگذاری پرونده سوریه به محمد بن نایف وزیر کشور عربستان به معنای تغییر در خط مشی عربستان و آمریکا در سوریه و شکست بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار ، احمد فرحات گزارشگر المنار در گزارشی گفت : برخی رسانه‌ها محمد بن نایف را شاهزاده مبهم توصیف می کنند.

محمد بن نایف در مقابله با القاعده در عربستان دارای تجربه طولانی است و دولت آمریکا امیدوار است وی در سوریه و در مقابله با ارتش سوریه نیز موفقیت هایی به دست آورد.

محمد بن نایف پس از شکست بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعات عربستان در دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مطرح شد.

بندر بن سلطان در وعده خود برای موفقیت در جبهه سوریه شکست خورد. سیاست بندر بن سلطان باعث شد قدرت گروه های تندرو که واشنگتن به آن تمایلی ندارد افزایش یابد.
دولت آمریکا از محمد بن نایف می خواهد گرمی روابط واشنگتن با ریاض را بازگرداند. سیاستهای بندر بن سلطان در 
ارتباط با سوریه باعث شده بود این روابط اندکی سرد شود. گزارش های رسانه‌ها از روابط و دوستی شخصی بین محمد بن نایف و رئیس سازمان اطلاعات آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور حکایت دارد.

این عوامل باعث شده است آمریکا بندر بن سلطان را کنار گذارد و محمد بن نایف شخصیت مورد علاقه واشنگتن دست کم در مرحله کنونی را ، روی کار آورد به خصوص آنکه محمد بن نایف مسئولیت هماهنگی سیاسی و امنیتی بین آمریکا و عربستان را پیش از سفر اوباما به ریاض به عهده دارد.

واگذاری پرونده سوریه به وزیر کشور عربستان پس از آن صورت گرفت که این کشور به تبلیغات رسمی علیه کسانی که جهادی نامیده می شوند اقدام کرد و عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان فرمان داد سعودی هایی که برای جنگ به سوریه می روند زندانی شوند.

بر اساس گزارشهای دیپلماتیک ، محمد بن نایف در سفر اخیر خود به واشنگتن در ماه کنونی به آمریکایی‌ها اطلاع داد مبارزه با تروریسم نیز اولویت عربستان است.

اظهارات محمد بن نایف نشان می دهد دو طرف در مقابله با القاعده در یمن و مناطق دیگر هماهنگی می کرده‌اند.

ماهیت سیاست محمد بن نایف در قبال سوریه مشخص نیست به خصوص آنکه گفته می شود تلاشهای وی برای جذب عشایر با موانع متعددی روبرو شده که اختلافات خود عشایر بین خودشان یکی از این موانع است.

اما ارتشی که نایف وعده آن را داده است در داخل سوریه نیست بلکه در مرزهای اردن است و سازمان اطلاعات آمریکا افراد این ارتش را آموزش می دهد و تعداد افراد آن نیز تا این لحظه هزار نفر اعلام شده است و گفته می‌شود هر ماه 250 نفر بر تعداد آن افزوده می شود.

واشنگتن و ریاض می‌خواهند از طریق این تلاش می‌کنند از وابستگی به گروههای تندرو در داخل سوریه بکاهند به خصوص آنکه فرماندهی واحد در داخل این ارتش وجود دارد و آمریکایی‌ها و سعودی‌ها از این ارتش می خواهند همزمان با القاعده و ارتش سوریه بجنگند. این ارتش با حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از درعا وارد عمل خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار