گاردين: پليس انگليس متهم به تبعيض نژادی

روزنامه گاردین در گزارشی فاش کرد: هر سال میلیون‌ها خودرو در انگلیس بدون آنکه رسما ثبت شود، توسط پلیس متوقف می شوند و مورد تجسس قرار می گیرد و درصد رانندگان سیاه پوستی که هدف اینگونه اقدامات پلیس قرار می گیرند بیش از سفید پوستان است.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پلیس انگلیس متهم به اعمال تبعیض نژادی وسیع در تجسس خودروها و تفتیش بدنی شهروندان این کشور است.

روزنامه گاردین در اینترنت در گزارشی فاش کرد: هر سال میلیون‌ها خودرو در انگلیس بدون آنکه رسما ثبت شود، توسط پلیس متوقف می شوند و مورد تجسس قرار می گیرد و درصد  رانندگان سیاه پوستی که هدف اینگونه اقدامات پلیس قرار می گیرند به مراتب بیش از سفید پوستان است. 

ائتلافی از کارشناسان اجتماعی و حقوقی که تحت عنوان «دیده بان توقف»  نحوه اعمال اختیارات پلیس در توقف و تجسس از خودروها را تحت نظر دارد،‌ با استناد به ارقام حاصل از یک نظرسنجی تخمین زده است حدود ده درصد بزرگسالان در انگلیس و ولز هر سال به هنگام رانندگی با فرمان ایست پلیس  مواجه شده اند.

طبق این گزارش، در سال 2010 تا 2011 تقریبا پنج و نیم میلیون دستگاه خودرو توسط پلیس کنار جاده متوقف شد اما به علت آنکه در بسیاری موارد با عملیات تفحص همراه نبود، در سوابق پلیس ثبت نشده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد، درصد سیاه پوستانی که سال گذشته از توقف خودروشان توسط پلیس خبر دادند، بسیار بالاتر از رانندگان سفید پوست بود.

 راشل تیلور از کارشناسان حقوقی «دیده بان توقف»،‌ با هشدار درباره روند هشدار دهنده  متوقف کردن خودروها بدون آنکه در سوابق پلیس ثبت شود،‌ گفت این رویه با استفاده از بخش 163 قانون 1988 ترافیک جاده ها صورت می گیرد که به افسران اجازه می دهد بدون وجود سوء ظن منطقی مبادرت به توقف و تجسس خودروهایی کنند که احتمال می رود راننده آن یک سلاح غیرمجاز یا مواد مخدر همراه داشته باشد.

به گفته وی، احتمال سوء استفاده وسیع از این قانون وجود دارد و تحقیقات آنها نشان دهنده سطح بسیار بالای تبعیض نژادی در اعمال این قانون است.

همچنین نگرانی‌هایی درباره اختیارات پلیس در برهنه کردن و تفتیش بدنی شهروندان وجود دارد و ارقام اخیر نشان می دهد،  بیش از نیمی از این موارد طی سه سال گذشته به شهروندان سیاه پوست و اقلیت های نژادی مربوط میشود که توسط ماموران اسکاتلندیارد دستگیر شده بودند.

 مقامات «دیده بان  توقف» درباره موارد متعددی از  تفتیش بدنی شهروندان ضمن برهنه کردن آن‌ها  حتی قبل از دستگیری شان مثلا در توالت های عمومی و یا دفاتر  فروش بلیت در ایستگاه‌های اتوبوس ابراز نگرانی کرده اند.

به گفته فعالان اجتماعی، در دستورالعمل های کنونی هیچگونه الزامی برای ثبت چنین تفتیش‌هایی تصریح نشده است و این امر عملا نظارت بر عملکرد پلیس و نیز نحوه رفتار با سیاه پوستان و اقلیت های نژادی را غیرممکن می سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار