نخست وزیر انگلیس از مردم اسکاتلند در خواست کرد در همه پرسی سپتامبر آینده، که در زمینه وابسته بودن به کشور انگلیس و یا استقلال انجام خواهد شد، به استقلال این کشور رای ندهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سعودی، "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس از مردم اسکاتلند خواست در همه پرسی سپتامبر آینده به استقلال این کشور رای ندهند. 

دیوید کامرون گفت: «اگر اسکاتلند بخواهد از انگلیس جدا شود بسیار سخت است که یک واحد پولی مشترک با اسکاتلند داشته باشیم» . این در حالی است که کامرون در سخنرانی خود خطاب به اسکاتلند گفت رای مردم اسکاتلند در تایید استقلال این کشور بر انگلیس تاثیر خواهد گذاشت و نفوذ این کشور را در جهان خواهد کاست.

ریما الرخاوی خبرنگار این شبکه گفت : دیوید کامرون در سخنرانی خود بر جدا نشدن اسکاتلند از بریتانیا تاکید کرد. وی گفت : «برای دو کشور انگلیس و اسکاتلند بسیار سخت خواهد بود که با وجود استقلال واحد پول مشترکی داشته باشند». وی گفت: «فکر می کنم مهمترین مسئله واحد پولی است زیرا بین اسکاتلند استقلال یافته و انگلیس، جدایی خواهد افتاد».

دکتر "محمد قواس" تحلیلگر سیاسی، در مصاحبه با خبرنگار الاخباریه سعودی گفت: «نخست وزیر انگلیس حق دارد که همه شهروندان انگلیسی را به وحدت دعوت کند اما پرونده اسکاتلند با دیگر پرونده های تفاوت دارد . افکار عمومی اسکاتلند نیز در زمینه استقلال دچار دوگانگی شده است».

خبرنگار در ادامه گزارش خود گفت: نخست وزیر بریتانیا توضیح داد استقلال اسکاتلند باعث خواهد شد قدرت انگلیس و نفوذ آن در سطح جهان کاهش یابد، وی با تاکید بر مسئله واحد پولی مشترک گفت:«بسیار دشوار است که بین یک کشور متحد و یک اسکاتلند جدا شده وحدت پولی ایجاد شود».

کامرون  گفت:«انگلیس بدون اسکاتلند بسیار کوچک خواهد شد و بر قدرت آن تاثیر منفی خواهد گذاشت».

محمد قواس تحلیلگر سیاسی گفت:«مسئله جدا شدن اسکاتلند برای کشور قدرتمند و بزرگی مانند انگلیس مسئله آسانی نیست، دیوید کامرون می خواهد کشور بزرگی داشته باشد و نام آن را امپراطوری بریتانیا بگذارد اما مردم اسکاتلند در سپتامبر آینده باید در زمینه سرنوشت خود تصمیم بگیرند».

ریما الرخاوی در ادامه گزارش افزود: در روز هجدهم ماه سپتامبر آینده یک همه پرسی در اسکاتلند برگزار خواهد شد تا در زمینه وابسته بودن به کشور انگلیس و یا استقلال تصمیم گیری شود. 

شایان ذکر است اسکاتلند بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و از منابع نفتی دریای شمال برخوردار است. از سوی دیگر تاریخ ائتلاف و وحدت بین اسکاتلند و انگلیس به بیش از 300 سال پیش برمی گردد. به همین علت تحلیلگران سیاسی معتقدند نخست وزیر انگلیس نمی‌خواهد اسکاتلند از انگلیس جدا شود زیرا دوست ندارد بعد از سیصد سال از ائتلاف ، در دوره نخست وزیری او مسئله استقلال اسکاتلند رخ بدهد. اما سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا سخنرانی‌های دیوید کامرون بر مردم اسکاتلند تاثیر خواهد گذاشت؟ به ویژه اینکه وی به راستگرایان وابسته است و به نخبه‌ها تمایل دارد و محبوبیت چندانی بین اقشار مختلف مردم اسکاتلند ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار