همایون غنی‌زاده گفت: کارگردان تئاتر فقط باید کارگردانی کند.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی تئاتر باشگاه خبرنگاران ظهر امروز نشست رسانه‌ای نمایش "ملکه‌ی زیبایی لینین" با حضور "همایون غنی‌زاده"، "ویشگا آسایش"، "سعید چنگیزیان"، "مهدی کوشکی" و "نورالدین حیدری" برگزار شد.
 
همایون غنی‌زاده کارگردان نمایش "ملکه‌ی زیبایی" لنین عنوان کرد: بعد از حدود شش سال دوباره به تئاتر شهر بازگشتم. در این مدت تئاتر شهر تغییراتع زیادی کرده و خوشحالم که با این نمایش برگشته‌ام.
 
"ملکه‌ی زیبایی لنین" یکی از متن‌های مورد علاقه‌ام است. برای این کار به شیوه‌های اجرایی مختلفی فکر کرده‌ام.
 
وی ادامه داد: نویسنده‌ی این نمایشنامه "مک دونالد" نویسنده‌ی ایرلندی‌الاصل دارای قلم خیلی خاص و نشانه شناس مختص در آثارش است به همین دلیل اجرای آثارش کاری دشوار به حساب می‌آید.
 
وی ادامه داد: در وهله‌ی اول در مواجه با این متن تصویری رئال برای خود می‌سازید که در طول تمرین و با خواندن چند باره‌ی متن نشانه‌هایی از سورئال و دور از فضای رئال در زیر متن نهفته است.
 
"غنی‌زاده" افزود: نویسنده‌های ایرلندی اصولا نمایشنامه نویسی خاص هستند. از "شون اوکیس"، "ساموئل بکت" تا خود مک دونالد که خیلی‌ها معتقدند مهم‌ترین نویسنده‌ی دنیاست.
 
این کارگردان ادامه داد: مسیر سختی را در طول تمرین برای اجرای این نمایش طی کردیم و با شیوه‌ای که برای اجرا در نظر داشتیم در تمرین با مشکلاتی روبه‌رو شدیم که با موفقیت آن را پشت سرگذاشتیم و درباره‌ی انتخاب این اثر و نتیجه‌ی کار احساس بسیار خوبی دارم.
 
غنی‌زاده ادامه داد: حضور تهیه کننده در تئاتر در تمام دنیا برای آسایش و آرامش گروه و به خصوص کارگردان بعنوان یکی از اعضای گروه مهم است.
 
برای پر کردن این خلاء اهالی تئاتر در ایران سهل‌الوصول تدین راه یعنی مسئول همه‌ی امور کارگردانی را انتخاب کرده‌اند. با وجود اینکه "حیدری" تهیه کننده و چندین دستیار و مدیر پروژه و مدیر گروه داشتم اما جزئی‌ترین مسائل را هنوز از کارگردان می‌پرسند. این به دلیل این است که در تئاتر ما سمت‌ها تعریف و توضیح داده نشده در حقیقت تئاتر حرفه‌ای ما تئاتر ناقصی هست باید این نیازها آرام آرام برایش تعریف شود.
 
وی افزود: اگر این نیازها تعریف شود تئاتر روبه جلو حرکت می‌کند. تئاتر فقط خلاقیت و کار هنری یک گروه نیست. تئاتر بخش سخت افزاری و سرمایه‌گذاری دارد که هیچ ارتباط مستقیمی به بخش هنری ماجرا ندارد.
 
وی اظهار کرد: البته که بحث مادی و مالی برای یک نمایش کافی نیست اما بدون پر شدن این خلاء‌ها پر سرنوشت کارهای نمایش نامعلوم بود باید در تئاتر حرفه‌ای به مسائل توجه شود. برای تمرین تئاتر به مکان تمرین نیاز است که یکسری هزینه‌ها را درپی دارد که مرکز هنرهای نمایش به این هزینه‌ها توجه نمی‌کند. کارگردان و تیم هنری فقط باید به جنبه‌ی زیبایی‌شناسی توجه کند.
 
این کارگردان ادامه داد: متأسفانه در تئاتر ما و در دانشگاه‌های نمایش تعریف نادرستی از تئاتر آموزش داده می‌شود و می‌بینیم که دانشجویان به سمت و سوی آن درحال حرکت هستند که کارگردان باید همه کاره باشد که اصلا این طور نیست کارگردان تئاتر فقط باید کارگردانی بلد باشد.
 
وی افزود: بنده در نمایش‌هایم همیشه انرژی زیادی را صرف حواشی می‌کردم. در ترکیبی از اشتغال‌ها هم، به اثر هنری‌ام فکر می‌کردم در صورتی که فقط باید به اثر هنری خود فکر کنم. کارگردان فقط صاحب یک اثر نیست بلکه تهیه کننده نیز حقی در آن اثر نمایشی دارد و باید به این شکل به سمت تئاتر حرفه‌ای رفت. 

غنی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر در دانشگاه‌ها تئاتر با توقع پایین و ساده به صورت آکادمیک در حال تدریس است و با فعالیت علمی توصیه می‌شوند. تئاتر می‌تواند اندازه‌ی یک فیلم فاخر سینمایی و تلویزیونی هزینه بردارد. مرکز هنرهای نمایش وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی باید بخش سخت افزاری تئاتر را تأمین کند. همان طور که غصه‌ی بازگشت مالی سینماها و سینمادار و تأمین بودجه و هزینه‌های سینماها را می‌خورند باید غصه‌ی بازگشت مالی و تأمین سالن تئاتر را هم بخورند.

وی بیان کرد: سالن‌های تئاتر نباید از سالن‌های سینما باشد. سال‌هاست که فقط یک تئاتر شهر و تالار وحدت را داریم. قد و قواره‌ی بخش سخت افزاری تئاتر باید با بخش هنری و خلاق آن هم‌خوانی داشته باشد. غنی زاده درباره انتخاب بازیگرهایش گفت: زمانی که یک متن را مطالعه می‌کنم به بازیگرهایی که می‌توانند در این قالب کمک بیشتری کنند فکر می‌کنم ولی این فقط یک جنبه است. گاهی اوقات تصورات کارگردان با جهان واقعی سازگار نیست. بنده بیشتر به همکاری فکر می‌کنم مگر اینکه متقاعد شدم این نقش برای بازیگر درنظرم مناسب نیست و با سعید چنگیزیان تجربه‌ی موفقی داشته‌ام وی بسیار باهوش در کشف جهان هنری کارگردان است.

وی افزود: با ویشگا آسایش یک تجربه‌ی نیمه کاره در نمایش "کلفت‌ها" داشته‌ام. وی ورزشکار و از لحاظ قوای جسمانی و تحرک هیچ وقت کارگردان را دچار مضیقه نمی‌کند؛ مسیر رسیدن به مقصد از جای دیگری می‌گذشت اما توانایی بازیگرانم مرا وادار کرد تا به مسیر دیگری پا گذارم.

وی عنوان کرد: تئاتر شهر و تماشاخانه‌ی ایرانشهر در وهله‌ی اول باید معرفی و تبلیغ شود و بعد محصول‌ها باید تبلیغ و ارائه شوند.

وی درباره‌ی عینک روی صورت بازیگرانش در نشست گفت: عینک و خیلی چیزهای دیگر در ملکه‌ی زیبایی لنین وجود ندارد اما در مسیر کارگردانی این وسایل اضافه شد. گروه سعی کرده تا بوسیله‌ی یکسری ابزاری که در اختیار دارد جهان اجرایی را نشان دهد که این جهان از طریق عینک‌ها می‌گذرد.

"ویشگا آسایش" بازیگر نمایش "ملکه‌ی زیبایی لنین" درباره‌ی نمایش گفت: اولین باری است که درصحنه‌ی تئاتر حضور دارم. برایم مهم بود اولین تجربه‌ی تئاترم با یک کارگردان درجه یک باشد. حدود پنج ماه تمرین کرده‌ایم و هر روز یک چیز از این گروه یاد گرفته و خوشحالم که در "ملکه‌ی زیبایی لنین" که من هستم، بازی می‌کنم.

وی ادامه داد: دلیل اصلی‌ام برای بازی در تئاتر این است که این نقش، این متن و اینکه یک کار هنری انجام می‌دهم برای من بسیار حائز اهمیت است.

سعید چنگیزیان بازیگر این نمایش گفت: این کار هم مانند دیگر کارها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است مخصوصا با تیمی همکاری دارم که با آن‌ها تجربه داشته‌ام و این تجربه نیز برای خودم جالب است.

وی ادامه داد: من نقش ری پیغام رسان برادر بزرگ برای ملکه را دارم.

چنگیزیان درباره‌ی چگونگی رسیدن به نقش گفت: همیشه سعی کرده‌ام مجری خوبی نسبت به اندیشه‌ای که قرار است از جانب کارگردان منتقل شود باشم. همیشه به کلیت و انسجام کلی داستان و یک اجرای درست و صد درصدی که کارگردان می‌خواهد فکر می‌کنم. برای من فقط پرفورمنس تئاتر مهم است.

این بازیگر اظهار داشت: انتقال اندیشه و حرف را به مسئول آن یعنی کارگردان واگذار می‌کنم. بحث دراماتیک یک اثر برای من قابل اهمیت است که یک نمایش از لحظه‌ای که شروع می‌شود تا انتها تماشایی باشد.

مهدی کوشکی بازیگر نقش "ملکه‌ی زیبایی لنتین" گفت: پس از سه سال دوباره با همایون غنی‌زاده همکاری کرده‌ام.

خوشحالم زیرا غنی‌زاده به شدت کارگردانی قابل اعتماد است و خود را می‌توان به او سپرد. و از انتخاب این متن راضی هستم زیرا مک دونالدو نویسنده‌ی مورد علاقه‌ی من است.

وی ادامه داد: بحث مفهوم در این نمایشنامه به شدت رعایت و منتقل می‌شود. همایون غنی‌زاده یک زیرکی دارد و به شدت در مقابل ایده‌ها و مفاهیم متن قرار می‌گیرد که معتقدم یک کارگردان وظیفه‌اش هم همین است. به جای اجراها از نمایش‌هایی چون بکث یک سمینار برای ادای دین است و هیچ خروجی ندارد.

نورالدین حیدری تهیه کننده‌ی این نمایش اظهار داشت: همکاری با همایون غنی‌زاده سخت است چون از خیر توقعاتش نمی‌گذرد و می‌خواهد تا بهترین کار را انجام دهد و بهترین کارها انجامشان سخت است. صحبت اولیه‌ی درباره‌ی این کار به اسفند سالل گذشته بازمی‌گردد. قرار شده به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه کننده در این نمایش با وی همکاری کنم.

وی ادامه داد: البته مسئولیت تهیه‌کنندگی هنوز در تئاتر باب نشده و امیدوارم تئاتر به سمتی رود که این سمت جا بیفتد و کسانی با جرات تهیه‌کنندگی تئاتر را برعهده بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: این نمایش از اردیبهشت 92 پیش تولیدش آغاز و تمرینات از 20 شهریور به خاطر شیوه‌ی کار تمرین، در سوله‌ای در حومه‌ی شهر برگزار شد.



انتهای پیام/
برچسب ها: همایون ، غنی زاده ، تئاتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار