هر دارویی که مادر شیرده مصرف می‌کند جزئی از آن وارد شیرش می‌شود؛ مقدار دارویی که از طریق مادر به شیرخوار می‌رسد تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند.

دکترعزالدین زنجانی متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: تعداد بسیار زیادی از دارو‌ها در دوران شیردهی از جمله مسکن‌های ساده مثل استامینوفن، آنتی بیوتیک‌ها، داروهای ضد دیابت، داروهای پایین آورنده فشار خون، ‌داروهایی که برای درمان کم‌کاری یا پرکاری تیروئید مصرف می‌شوند، چنانچه به مقدار صحیح مصرف شوند ضرری برای شیرخوار نخواهند داشت. 

وی ادامه داد: مصرف دارو توسط مادر باید بلافاصله بعد از اتمام یک وعده شیر داده شود در مورد داروهایی که یک بار در شبانه‌روز مصرف می‌شوند بهتر است زمان مصرف، قبل از طولانی‌ترین خواب کودک باشد. 

زنجانی تصریح کرد: سیگار کشیدن موجب کوتاه شدن دوره شیردهی و کاهش حجم شیر می‌شود و ارتباط آن با دردهای قولنجی شیرخواران، مرگ ناگهانی شیرخوار، ‌ عفونت گوش میانی و عفونت‌های تنفسی تحتانی ثابت شده است. مادرانی که توانسته‌اند سیگار را ترک کنند باید حداقل ۵. ۲ ساعت قبل از شیردادن از مصرف سیگار خودداری کنند. 

وی در پایان اظهار داشت: ‌مادرانی که برای تشخیص یا درمان بیماری‌های در مواجه با مواد رادیو اکتیو قرار دارند باید شیردهی را موقتا قطع کنند (از چند ساعت تا چند روز) و مجددا شیر دادن را شروع کنند. 



انتهای پیام/
برچسب ها: نوزاد ، شیر ، استامینوفن ، عفونت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار