تغذیه مناسب باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود از این رو انتخاب رژیم غذایی مناسب که همه‌ی گروه‌های غذایی را شامل شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

ضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان پزشکی باشگاه خبرنگاران، افزود: مردم ایران همه نوع مواد غذایی می‌خورند به غیر از موادی که بدن آنها به آن احتیاج دارد. تناسب، تنوع و تعادل در تغذیه را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، چاقی‌های مزمن و بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از مصرف مواد پر کالری و فاقد مواد مغذی روز به روز در میان مردم گسترش پیدا می‌کند.

این متخصص تغذیه افزود: بسیاری از مردم به جای استفاده از پروتئین‌ها، املاح و 50 ریز مغذی که بدن به آن‌ها احتیاج دارد، غذاهایی مانند فست‌فودها، شیرینی‌ها و غذاهای چرب که چربی خون را افزایش داده و بیماری‌های قلبی عروقی را شیوع می‌دهد و فاقد مواد مغذی هستند، مصرف می‌کنند. مظهری گفت: تا 2 دهه قبل بسیاری از متخصصان تغذیه نگران افزایش وزن در افراد رشد یافته بودند، اما متأسفانه کودکان امروز در معرض اضافه وزن هستند و بچه‌های چاق امروز کاندیدای بیماری‌های غیر عفونی در آینده هستند.

وی افزود: مردم ایران به ندرت از سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات مصرف می‌کنند، بنابراین توصیه می‌شود از سبزی‌ها بیشتر استفاده کنند که باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود. فیبر موجود در سبزی‌ها نیز مانع از خشکی مزاج در افراد می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: امروز به جای استفاده از آب‌های گوارا و حیات‌بخش از نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شود که از طریق آن انرژی زیادی به بدن می‌رسد و افراد به دلیل وجود مواد فسفریک در نوشابه در معرض خطر عدم جذب کلسیم قرار می‌گیرند. این مواد محیط دهان را اسیدی کرده و مینای دندان را نیز از بین می‌برند.

*تغذیه ناسالم باعث افسردگی می‌شود

این متخصص تغذیه اضافه کرد: هرم سلامت غذایی مردم از حد خارج شده افراد بیشتر به گرسنگی ظاهریشان نسبت  به گرسنگی سلولی خود پاسخ می‌دهند. تغذیه نامناسب باعث تغییر در خلق و خوی افراد می‌شود و آن‌ها را افسرده می‌کنند.

مظهری افزود: غذای مصرفی باید سالم، متعادل و متنوع باشد. مردم باید از پرخوری پرهیز کرده و با عجله غذا نخورند با آرامش غذا را بجوند و اگر به حفظ سلامت خودشان علاقه‌مند هستند از پرخوری و خوردن تنقلات خودداری کنند.

وی اضافه کرد: بهتر است عادات غذایی بد تغییر یابد و به جای خوردن مواد غذایی با کالری بالا و فاقد مواد معدنی از سبزی‌ها، میوه‌ها و حبوبات بیشتر مصرف شود تا هزینه درمان بیماری‌های ناشی از پرخوری مانند انواع سرطان‌ها و افسردگی‌ها در کشور کم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار