كتاب" المؤتلف من المختلف"اثر گروه فقه بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي در بيست و ششمين دوره‌ي انتخاب جايزه‌ي كتاب فصل برگزيده شد.

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،علي اعتمادي نژاد، يكي از اعضاي گروه فقه و اصول بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي گفت: كتاب "المؤتلف من المختلف" تألیف فضل بن الحسن الطبرسی است كه گروه فقه و اصول بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوي با هدف احياي اين كتاب فاخر و استفاده بهتر محققان و دانش پژوهان كار تصحيح و تحقيق اين كتاب را از سال 1387 آغاز كرد.

وي عنوان كرد: اين كتاب در 7 جلد منتشر مي‌شود كه تاكنون 5 جلد آن منتشر و دو جلد ديگر آن در دست اقدام است.

اعتمادي نژاد با اشاره به اينكه موضوع اين كتاب فقه مقارن است، افزود: فقه مقارن به گردآوري اقوال و آراي فقها بدون مقايسه و ترجيح قولي خاص مي‌پردازد و اگر قولي با دلايل قوي اثبات شد بر ديگر اقوال ترجيح مي‌دهد.

پژوهشگر بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس رضوي بيان كرد: مؤلف در اين كتاب در هر بابي ابتدا مساله را مطابق نظر خود مطرح كرده و سپس آراء فقهاي اهل سنت را با دلايل آنان مي‌آورد و در پايان دلايل خويش را نيز ذكر مي‌كند.

اعتمادي نژاد با اشاره به اينكه اين اثر خلاصه و برگرفته شده از كتاب "الخلاف" شيخ طوسي است، ابراز داشت: كتاب"المؤتلف من المختلف" شامل يك دوره كامل فقه و در بردارنده 75 باب از ابواب فقهي و بيش از 4 هزار مسأله به زبان عربي است.

اين كتاب با وجود اينكه دو جلد ديگر آن در دست اقدام است در دوازدهيمن آئين بزرگداشت حاميان نسخ خطي سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران به عنوان كتاب برگزيده پاييز 1391 انتخاب و در چهاردهمين همايش كتاب سال حوزه عليمه قم نيز اثر شايسته تقدير شناخته شد./س

برچسب ها: جایزه ، کتاب ، فصل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.