محمدحسن اسدی در برنامه صف اول» شبکه خبر به تشریح خدمات و برنامههای شهرداری شیراز در راستای بهبود شرایط زائران حرم شاهچراغ (ع) و توسعه زیرساختهای شهری پرداخت و افزود: شیراز بهعنوان سومین حرم اهلبیت (ع) سالانه پذیرای میلیونها زائر است که در این راستا، شهرداری اقداماتی نظیر ایجاد پایانههای اتوبوسرانی و توسعه خطوط مترو را در دستور کار دارد.
شهردار کلانشهر شیراز همچنین به رونمایی از سند راهبردی سومین حرم اهلبیت (ع) اشاره کرد و گفت: که این سند با همکاری تولیت آستان احمدی و محمدی علیهمالسلام و شورای اسلامی شهر تهیهشده است که در این راستا تعامل ارزندهای بین تولیت حرم حضرت شاهچراغ (ع) و مدیریت شهری وجود دارد.
اسدی بابیان اینکه زمینهایی برای ساخت پارکینگهای بیشتر در مجاورت حرم در اختیار تولیت قرار دادهشده است، تصریح کرد: برای تسهیل دسترسی زائران، پروژههای عمرانی همانند اتصال خط مترو به حرم در حال اجراست.
این مقام ارشد شهری در خصوص پارکینگ نیز بیان کرد: شهرداری شیراز ۳۵۰۰ واحد پارکینگ جدید را در نظر گرفته که ۱۷۵۰ واحد آن به زائران حرم اختصاص دارد. همچنین، در زمینه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، بیش از ۸۵۰ دستگاه اتوبوس با عمر متوسط ۵ تا ۶ سال در اختیار شهر قرار دارد.
وی بابیان اینکه این موضوع نشاندهنده جوان بودن ناوگان اتوبوسرانی شیراز در مقایسه با سایر کلانشهرهاست، گفت: شهرداری شیراز در حال تأمین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید است و همچنین ۷۰ تا ۸۰ دستگاه دیگر از طریق وزارت کشور در حال تحویل است.
شهردار شیراز بابیان اینکه در بخش تاکسیها، بیش از ۱۰ هزار تاکسی در شیراز وجود دارد که بسیاری از آنها فرسوده شدهاند، اضافه کرد: در سال گذشته، ۱۳۵۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده و برنامهریزی برای نوسازی هزار دستگاه دیگر در سال جاری وجود دارد.
به گفته اسدی؛ شهرداری شیراز برای نوسازی تاکسیها، با بانک شهر همکاری کرده و تسهیلاتی به رانندگان ارائه میدهد. هزینه نوسازی یک تاکسی در سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان بوده که ۱۰۰ میلیون تومان بهصورت بلاعوض و ۱۵۰ میلیون تومان با تسهیلات صفر درصد به رانندگان ارائهشده است. بااینحال، هزینه نوسازی تاکسیها در سال جاری به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان افزایشیافته و تاکسیهای برقی نیز باقیمت بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان مواجه هستند.
این مقام ارشد شهری همچنین بهضرورت توجه ویژه وزارت و دولت به وضعیت ناوگان تاکسیها در کلانشهرها اشارهکرده و وضعیت فعلی را نگرانکننده توصیف میکند.
شهردار شیراز با اشاره به اقدامات انجامشده پس از سیل فروردین ۱۳۹۸ که از سمت دروازه قرآن به این کلانشهر شهر وارد و منجر به فوت تعدادی از هموطنان شد، اظهار کرد: بهمنظور مدیریت بهتر آبهای سطحی، تصمیم به تعویض لولهگذاری در این منطقه گرفته شد و باوجود مشکلات ترافیکی، پروژهای که قرار بود سه ماه به طول بیانجامد، در ۴۵ روز به پایان رسید.
وی بابیان اینکه حجم لولهگذاری بهمنظور هدایت آبهای سطحی در دروازه قرآن را سه برابر و طول آن به ۱۴۵۰ متر افزایش یافت، افزود: پسازاین اقدامات، در دو سال بعد، باوجود بارشهای شدید، وضعیت دروازه قرآن بهبود یافت و آبهای سطحی به سمت رودخانه خرم رود هدایت شدند.
اسدی همچنین به طرح جامع شیراز در زمینه حملونقل اشاره کرد و گفت: چهار خط مترو در شیراز در حال ساخت است که خط اول به طول ۲۵ کیلومتر با بیش از ۲۰ ایستگاه به بهرهبرداری رسیده و روزانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از آن استفاده میکنند. خط دوم به طول ۱۰ کیلومتر در دو مرحله افتتاحشده و ادامه آن تا تابستان سال آینده به ایستگاه آخر خواهد رسید.
این مقام ارشد شهری بیان کرد: خط سوم مترو نیز در حال اجراست و به طول ۱۲ کیلومتر و هشت ایستگاه طراحیشده است. همچنین خط چهارم مترو که به بافت مرکزی شهر و حرم شاهچراغ (ع) دسترسی میدهد، سال گذشته کلنگزنی شده است.
وی گفت: شهرداری شیراز همزمان در حال اجرای خطوط یک تا چهار مترو است که به مراکز اصلی سیاحتی و زیارتی شیراز و فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب و ایستگاه راهآهن و آزادراه شیراز- اصفهان متصل میشود. همچنین تعدادی از ایستگاههای آن از جلوی حافظیه، سعدیه، حرم شاهچراغ (ع) یعنی مراکز اصلی سیاحتی و زیارتی و جاهایی که میتواند این ارتباط بین ورودی مسافر و خروجی مسافر را تنظیم کند، عبور میکند و اینها همه در حال اجراست.
به اعتقاد شهردار شیراز؛ در این کلانشهر یک شهر زیرزمینی را داریم کار میکنیم و چلچراغ شهر شیراز در زیرزمین کاملاً مشهود است. آنهم خطوط چهارگانه مترو است که بهصورت شبانهروزی داریم کارمی کنیم.
اسدی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه سال ۱۴۰۴ اشاره و عنوان کرد: بودجه پیشنهادی سال آتی حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سالهای گذشته رشد قابلتوجهی داشته است. این افزایش بودجه نشاندهنده توجه ویژه به توسعه زیرساختها و خدمات شهری در شیراز است.
وی با بررسی وضعیت بودجه و برنامههای شهرداری در چهار سال گذشته اعلام کرد که بودجه شهرداری شیراز از سال ۱۴۰۰ که ۶،۱۶۰ میلیارد تومان بود، به ۳۸ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۴ افزایشیافته است که نشاندهنده رشد ۶۵۰ درصدی در این چهار سال است.
شهردار شیراز افزود: بودجه شهرداری نزدیک به ۶۵۰ درصد افزایشیافته و نسبت بودجه عمرانی به جاری از ۶۰ به ۸۰ درصد تغییر کرده است که هیچ کلانشهری مانند شیراز عمل نکرده است. همچنین بیش از ۵۰ درصد از کل بودجه شهرداری و ۷۰ درصد از بودجه عمرانی به سیستم حملونقل عمومی اختصاصیافته است.
به گفته این مقام شهری؛ توجه ویژهای به مسائل محیط زیست، کاهش آلایندگی و توسعه فضای سبز وجود دارد. این افزایش بودجه بهویژه در حوزه حملونقل عمومی، شامل پروژههای مترو، اتوبوس و تاکسی متمرکز است.
وی بابیان اینکه یکی از معضلات اصلی شیراز، کمربندی جنوبی به طول ۴۲ کیلومتر است که به دلیل شکلگیری چندین شهرک مسکونی و صنعتی در اطراف آن، ترافیک سنگینی را تجربه میکند، گفت: این وضعیت خطرات زیادی را به همراه دارد که در دوران شورای ششم، ۱۸ کیلومتر از این کمربندی به شهرداری تحویل داده شد که شامل ایمنسازی، ترمیم آسفالت و پایش تصویری بود و در سال گذشته، با انجام این اقدامات، هیچ حادثهای در این ۱۸ کیلومتر گزارش نشد.
اسدی اضافه کرد: کمربندی وظیفه دولت و وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای متناظر است و آنها قرار شد یک سری کارهایی را انجام دهند مثلاً اداره کل راهداری وظیفهاش است که آن بخش باقیمانده را انجام بدهد ولی آن سرعتی که شهرداری داشت به هیچ عنوان نداشتند و شهرداری تنها به دلیل اهمیت جان مردم این مسئولیت را بر عهده گرفت.
شهردار شیراز در مورد مدیریت زباله نیز توضیح داد که روزانه حدود ۱۰۵۰ تن زباله جمعآوری میشود و دو یا سه دستگاه تفکیک در مقصد برای بازیافت زبالههای خشک و تولید کمپوست مستقرشدهاند. برای تسهیل این فرآیند، برنامه و سامانههایی برای نصب بر روی موبایلها ایجادشده است.
وی به پروژههای عمرانی و نوسازی بافتهای فرسوده شهر شیراز اشاره و عنوان کرد: شهرداری در تلاش است تا بافت قدیمی را ساماندهی و نوسازی کند.
به گفته اسدی؛ کلانشهر شیراز دارای ۶۵ محل و ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی و فرهنگی و ۴۵۰ هکتار بافت فرسوده است که بافت زندیه بهعنوان یکی از بافتهای تاریخی و فرهنگی شیراز، پس از حدود ۲۴ تا ۲۵ سال، در حال حاضر در حال نوسازی و مرمت است.
شهردار شیراز گفت: بازآفرینی و نوسازی این بافتها در دستور کار شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و میراث فرهنگی قرار دارد که شهرداری برای نوسازی بافتهای فرسوده، مصوبات شورای شهر را دارد که بهای پروانه ساخت نزدیک به صفر است.
وی همچنین بیان کرد: شیراز بهعنوان یکقطب گردشگری، پزشکی و الکترونیک شناخته میشود و دارای بیش از هزار هکتار باغات معروفی همچون باغ ارم و باغ دلگشا است.
اسدی به توسعه زیرساختهای گردشگری در شیراز اشاره کرد و گفت: پروژههایی مانند پارک آبی، آکواریوم و تلهکابین در حال احداث هستند که تأمین اعتبار این پروژهها بهصورت ۶۰ درصد از شهرداری و ۴۰ درصد از بخش خصوصی انجام میشود.
وی با بررسی وضعیت گردشگری و بهرهبرداری از امکانات گردشگری در شهر شیراز پرداخته و عنوان میکند: شیراز با جاذبههای متعدد گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر دارد.
این مقام ارشد شهری تأکید کرد که شیراز بهعنوان یکقطب گردشگری، جاذبههای تاریخی، طبیعی و مذهبی زیادی دارد و در حال حاضر بزرگترین هتل ایران در این شهر در حال ساخت است.
اسدی بر اهمیت همکاری بین دولت، وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، بخش خصوصی و شهرداریها برای توسعه زیرساختهای گردشگری تأکید و تصریح کرد: برای ایجاد اقامتگاهها، بومگردیها و احداث هتلها نیاز به تلاش مشترک وجود دارد. شهرداری شیراز در ایام اوج مسافرت، کمپهای سازماندهیشده با سازههای کانکسی و سالنهای ورزشی برای اسکان مسافران در نظر گرفته میشود که بهصورت رایگان در اختیار آنها قرار میگیرد. وضعیت هتلها نسبت به تعداد گردشگرانها خوب است، اما برای جذب بیشتر گردشگران، همکاری دولت، میراث فرهنگی، بخش خصوصی و شهرداریها ضروری است.
شهردار شیراز همچنین به ساخت بزرگترین هتلهای ایران در شیراز اشاره میکند و به تخفیفهای شورای اسلامی شهر در عوارض ساختمانی برای ساخت هتلها به منظور تقویت زیرساختهای گردشگری اشاره میکند.
وی به موفقیتهای شهرداری شیراز در جذب سرمایهگذاری و همکاری با بخش خصوصی در دو یا سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری توانسته ظرف ۳۵ هزار میلیارد تومان ظرف دوم قرارداد سرمایهگذاری منعقد کنند.
وی اعلام کرد که در بودجه متمم سال ۱۴۰۳ و بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۴، ردیفهایی برای درآمد حاصل از این قراردادها پیشبینیشده است که بین ۴ تا ۶ همت از بودجه سال آینده را شامل میشود.
تقاطع قصردشت. جام جم چی شد؟