امروز؛

سخنرانی "اردوغان" براي جلب حمايت مردم و احزاب ترکیه

خبرگزاري فرانسه در گزارشي از استانبول به قلم ديلاي گوندوغان نوشت: رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه قرار است روز شنبه در تلاش براي جلب حمايت از خود درپي دور جديد از اعتراض ها و درخواست براي کناره گيري وي از قدرت پس از رسوايي فساد مالي گسترده در اين کشور ، در يک تجمع سياسي سخنراني کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ؛‌ اين نخست وزير محافظه کار ترکيه که برسر بحران اخير در اين کشور که استعفاي سه وزير را نيز درپي داشته ، محکم ايستاده است قصد دارد عصر شنبه در شهر مانيسا در جنوب ترکيه سخنراني کند.

پليس ترکيه روز جمعه هزاران تظاهرکننده مخالف دولت را در آنکارا پايتخت اين کشور و همچنين شهر استانبول قطب بازرگاني ترکيه پراکنده کرد. در اين درگيري ها دست‌کم دو نفر زخمي شدند. اردوغان با بزرگترين چالش طي 11 سال حکومت خود روبرو شده است زيرا تحقيقات درباره فساد مالي گسترده در ترکيه دولت او را برهم زده و استعفاي برخي اعضاي حزب وي را درپي داشته است.

يک مقاله نويس برجسته روز شنبه در نامه اي سرگشاده به اردوغان هشدار داد به خصومت خود با دستگاه قضايي پايان دهد. احمد هاکان در اين نامه که روزنامه حريت آن را منتشر کرده است هشدار داد :« اين بحران نه تنها شما را بلکه همه ما را نابود خواهد کرد. شما ازطريق رويارويي با دستگاه قضايي نمي توانيد از اين بحران جان سالم به در ببريد.»

در حال حاضر هيچ نشانه اي دال بر تصميم نخست وزير براي کناره گيري از قدرت وجود ندارد. اين در حالي است که تظاهرکنندگان مخالفت دولت ، خواستار کناره گيري اردوغان از قدرت هستند. با اين حال رسوايي فساد مالي در ترکيه به سرعت در حال تبديل شدن به يک چالش عمده برسر راه 11 سال قدرت اردوغان در اين کشور عضو سازمان پيمان آتلانتيک شمالي ( ناتو ) است که يک اقتصاد نوظهور نيز به شمار مي رود.

وجهه اردوغان ماه ژوئن نيز زماني که وي دستور سرکوب شديد تظاهرکنندگان مخالف دولت را صادر کرد به شدت لکه دار شد. اين معترضان در اعتراض به برنامه هاي دولت براي تخريب يک پارک در شهر استانبول تظاهرات کرده بودند. اردوغان تلاش کرده است رسوايي فساد مالي در ترکيه را نوعي توطئه برنامه ريزي شده توسط قدرت هاي بين المللي توصيف کند.

رسوايي فساد مالي در ترکيه زماني که پسران وزيران کشور و اقتصاد ترکيه در ميان 24 فرد بازداشت شده در ارتباط با فساد مالي ترکيه مشاهده شدند ، به اوج خود رسيد.  تحليلگران سياسي بحران اخير برسر تحقيقات درباره فساد مالي در ترکيه را ناشي از شکاف بين اردوغان و فتح الله گولن از متحدان مهم سابق وي مي دانند که يک روحاني مسلمان است و هم اکنون در آمريکا زندگي مي کند.

اردوغان در انتقاد خود از يک توطئه مورد حمايت بين المللي عليه ترکيه ، از اشاره به نام گولن به عنوان يکي از عوامل پشت پرده اين تحقيقات خودداري کرده است. اما جنبش گولن طي چند ماه اخير با اردوغان دچار اختلاف و کشمکش بوده است.

اردوغان در انتقاد خود از تحقيقات درباره فساد مالي گسترده در ترکيه گفته است :« اين عملياتي است که از سوي گروه هاي بين المللي هدايت مي شود و عواملي که بازيچه دست آنها در ترکيه هستند اين توطئه را اجرا مي کنند اما ما تسليم نخواهيم شد.» با اين حال جايگاه اردوغان با هيچگونه خطر فوري روبرو نيست اما کشمکش بين حزب حاکم عدالت و توسعه وابسته به وي و جنبش وابسته به گولن مي تواند به تصميم گيري در انتخابات محلي که قرار است ماه مارس برگزار شود کمک کند.

مراد بلگا از مقاله نويسان برجسته در ترکيه گفت واکنش اردوغان به اين بحران باعث شده است يک فضاي سياسي خطرناک در ترکيه به وجود آيد.

وي روز شنبه در مقاله اي نوشت :« هيچ شکي نيست که اين فساد مالي در ترکيه چيز بدي است. اما فضاي سياسي که نخست وزير آن را به وجود آورده است بدتر و خطرناک تر از اين فساد مالي است.» يک دادستان ترکيه با بيان اينکه به وي اجازه داده نمي شود تحقيقات خود را درباره فساد مالي در اين کشور افزايش دهد گفت دستگاه قضايي با فشار روبرو است.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار