استاندار کرمان با بیان اینکه توجه به سرمایه گذاری ضرورتی برای توسعه است ، گفت: برای سرمایه‎گذاران در کرمان فرش قرمز پهن می کنیم.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، علیرضا رزم‌ حسینی در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان کرمان با تأکید بر توجه ویژه به مسائل اقتصادی استان افزود: تصمیم دارم در مدت مسئولیت در استانداری کرمان ۷۰درصد توانم را برای مسائل اقتصادی، ۲۰درصد فرهنگی و ۱۰درصد برای مسائل سیاسی صرف کنم.

وی افزایشصادراتغیر نفتیرا زمینه سازتحقق حماسه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد:جامعه ايراني در افق چشم انداز 1404 باید ، دست يافتن به جايگاه نخست اقتصادي ، علمي و فناوري در سطح منطقه ، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادي ، ارتقاء نسبي سطح درآمد سرانه ، تعامل سازنده و موثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت را دارا باشد.

رزم حسینی با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری در اهميت مسئله اقتصاد ، تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب 5 سال گذشته را با عناوین "اصلاح الگوي مصرف"، "همت مضاعف و کار مضاعف"، "جهاد اقتصادي"، "توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني"و "حماسه سياسي ـ حماسه اقتصادي"نامگذاری کرده اند که این امر نشانه هوشمندی و تدبیر ایشان به مسائل اقتصادی ، بر اساس حکمت و نیاز کشور است.

وی مهمترين دلايل ايجاد نابساماني در حوزه اقتصادي کشور را سياست هاي اقتصادی نادرست ، فقدان انضباط مالي و تحريم هاي اقتصادي عليه ايران عنوان کرد.

استاندار کرمان به بررسي فضاي کسب و کار در ايران ، بر اساس آخرین آمار بانک جهانی پرداخت و گفت: ايران در حال حاضر از ميان 189 کشور جهان در رتبه 152 قرار گرفته است.

رزم حسینی افزود: ايران در شروع کسب و کار در رتبه 107 و در بخش اخذ مجوزهاي ساخت و ساز در رتبه 169 قرار دارد.

وی ميانگين زمان راه اندازي کسب و کار کوچک تا بزرگ در ايران را 320 روز دانست و خاطرنشان کرد: این در حاليست که در گرجستان به 27 روز مي رسد و در سنگاپور خيلي کمتر است.

رزم حسینی با بیان اینکه سهم ايران از جمعيت دنيا یک و یک دهم درصد و از تجارت جهان بين 5 دهم تا 6 دهم است ، تصریح کرد: سنگاپور با یک دهم درصد از کل جمعيت دنيا 3 و 9 دهم درصد از تجارت جهان را سهم خود کرده ، یعنی سهم سنگاپور از تجارت جهان 39 برابر سهم آن از جمعیت دنیا است.

وی به انديشه هاي اقتصادي دولت يازدهم اشاره کرد و یادآور شد: مبناي اصولي حرکت دولت بر محور اعتدال، عقلانيت ، مشورت و قانونگرايي است و دولت يازدهم رسیدن به رشد و توسعه پايدار اقتصادي را با پيگيري ، تعامل سازنده با دنيا ، انضباط مالي ، بهبود نظام مديريت اقتصادي کشور ، شايسته سالاري ، احياي سازمان ها و شوراهاي تصميم ساز بودجه اي و اقتصادي ، بهبود فضاي کسب و کار ، حمايت جدي از توليد ، کاهش تورم ،کنترل نقدينگي و هدايت آن به سمت سرمايه گذاري هاي مولد ، تثبيت قيمت ها و نرخ ارز ، دنبال می کند.

رزم حسینی با اعلام اینکه در سال 1392 ، دولت تدبیر و امید لایحه بودجه کل کشور را در موعد قانونی به مجلس ارائه کرد ، گفت: این امر نشانه پایبندی دولت به قانون و گامی مثبت در شتاب بخشیدن به برنامه های مهم کشور و انجام به موقع آن ها است.

وی به شاخص هاي کمّي پیش بینی شده در لايحه بودجه سال آينده اشاره کرد و افزود: در این شاخص ها نرخ تورم 25 درصد ، بيکاري کمتر از 12و 4 دهم درصد ، رشد سرمايه گذاري 3 و نیم درصد و نرخ رشد اقتصادي3 درصد اندیشیده شده است.

استاندار کرمان خاطرنشان کرد: هدف جمهوری اسلامی رسیدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله و رشد اقتصادي بالاي 8 درصد است ، اين در حاليست که اين رشد اقتصادي با توجه به عملکرد رقبا در منطقه و عملکرد دولت در برنامه چهارم و طي سال هاي برنامه پنجم ، ديگر کافي نيست و رشد بالاتري را طلب مي کند.

رزم حسینی با تأکید بر ضرورت توسعه صادرات غير نفتي در کشور ، تصریح کرد: وابستگي شديد کشور به درآمدهاي حاصل از صدور نفت ( اقتصاد تک محصولي )، پايان پذير بودن منابع نفتي کشور ، کاهش درآمدهاي حاصل از صدور نفت ، اعمال تحريم هاي خصمانه عليه جمهوري اسلامي ايران ، نوسانات غير قابل پيش بيني در قيمت نفت (نفت به عنوان درآمدي ناپايدار و نامطمئن ) ، روند رو به افزايش جمعيت کشور و تامين نيازهاي شغلي و معيشتي جوانان سبب شده توسعه ی صادارت غیرنفتی را در دستور کار خود قرار دهیم.

رزم حسینی چشم انداز بلند مدت توسعه استان را به ترتیب بر پایه "توسعه صنعت و معدن" ، "استفاده حداکثری از قابلیت های کشاورزی و گردشگری"و "توسعه خدمات برتر برای پوشش مناطق جنوب شرقی کشور"عنوان کرد./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.