تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی فرانس24 گفت بسیاری از کارشناسان عملیات نظامی فرانسه را در قاره آفریقا، دخالت در امور داخلی این قاره می دانند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ آنتوان کورمری تحلیلگر این شبکه افزود این چهارمین مداخله نظامی فرانسه در قاره آفریقا طی سه سال اخیر است. اقدام فرانسه با مداخله در لیبی و ساحل عاج در سال دو هزار و یازده، آغاز شد و سپس در سال دو هزار و سیزده عملیات در مالی شکل گرفت و اکنون نیروهای فرانسوی در حال عملیات در آفریقای مرکزی هستند.

فرانسه به نوعی به ژاندارم آفریقا تبدیل شده است.  فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با فرانس بیست و چهار تلاش کرد علل مداخله فرانسه را توجیه کند و گفت:« این عملیات با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای آفریقایی و نیز حمایت اروپایی صورت گرفته است».

این درحالی است که در همین مصاحبه اولاند رنگ و بویی ملی گرایانه با الهام از ژنرال دو گل گرفت و گفت:« بسیاری از خود می پرسند چرا فرانسه در مالی حضور یافت و چرا در آفریقای مرکزی مداخله می کند؟ باید این پرسش را مطرح کرد که نقش فرانسه چیست؟ ماموریت فرانسه چیست؟ مسئولیت فرانسه چیست؟ عظمت فرانسه چقدر است؟ فرانسه باید قدرتی جهانی باشد و اجرای ماموریتهایی در سراسر جهان، چهره فرانسه را به عنوان قدرتی بزرگ به جهانیان نشان می دهد.»

کارشناس فرانس24 ادامه داد این اظهارات تداعی کننده اظهارات ژنرال دوگل است . اما نباید فراموش کرد که اولاند در تلاش است هزینه های نظامی را کاهش دهد، به ریاضت اقتصادی و افزایش مالیات روی آورده است. عملیات در مالی چهارصد تا پانصد میلیون یورو برای فرانسه هزینه برده است.  به علاوه فرانسه در این پرونده تنهای تنها است. اروپایی ها گفته اند از عملیات حمایت لجستیک خواهند کرد اما در حقیقت فرانسویها در خط مقدم جبهه آفریقای مرکزی قرار دارند و بیشترین خطر اقتصادی، نظامی و سیاسی را متحمل می شوند.

حضور هزار و ششصد نظامی برای تامین امنیت کشوری به وسعت فرانسه، بسیار کم است در حالی که در مالی دو هزار نیروی بیشتر در ناحیه ای کوچکتر بسیج شده بودند. اگر به رغم حضور نیروهای فرانسوی، کشتارها و جنایات دیگری در آفریقای مرکزی روی دهد ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نیروی مداخله آفریقایی موسوم به میسکا، تجهیزات کافی نداردو هنوز در آمادگی قرار نگرفته است. این نیرو نشان داده است قادر به جلوگیری از خشونتهای قومی در آن کشور نیست.  فرانسه بیشترین مسئولیت را در آفریقای مرکزی بردوش خواهد داشت و هدف اصلی فرانسویها خلع سلاح شبه نظامیان، و برگزاری انتخابات پیش از سال دو هزار و پانزده خواهد بود.

فرانسوا اولاند همچنین با انتقاد از رئیس جمهور موقت آفریقای مرکزی خطر سیاسی کرده است. با اشاره ضمنی به این که این رئیس جمهور باید برود، اولاند ثابت کرد که در امور داخلی آفریقا دخالت می کند. اولاند فرانسه را در این کشور در موقعیت حساسی قرار داده به طوری که حق کوچکترین خطا را نخواهد داشت.  این کارشناس ادامه داد بعید است فرانسویها بتوانند همه نیروهای شبه نظامی را در آفریقای مرکزی خلع سلاح کنند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در این زمینه گفت :«باید به تماس آنان برویم و اگر این اقدام کارآمد نباشد، به زور متوسل خواهیم شد. مشکل اصلی این است که این گروههای شبه نظامی که اعضای سابق گروه سلکا هستند، یونیفورمهای خود را درآورده اند و با لباس شخصی می چرخند. شناسایی گروههای شبه نظامی از غیرنظامیان بسیار دشوار خواهد بود. » وی ادامه داد در سطح بین المللی نیز این خطر وجود دارد که فرانسه کشوری تلقی شود که بیشترین مداخله را در آفریقا کرده است. 

انتهای پیام / 
برچسب ها: اولاند ، آفریقا ، خطر ، بزرگ ، داخلی ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار