مدير كل دفتر مقررات ملي ساختمان گفت:مبحث جدیدی با عنوان ۲۲ از ابتدای دی ماه برای ساختمان‌های به بهره برداری رسیده لازم الاجرا می‌شود.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا هوایی در نشست خبری امروز  با بیان اینکه یک مبحث دیگر به نام مبحث ۲۲ به مقررات ملی ساختمان اضافه شده است گفت: در این مبحث ساختمان پس از بهره برداری طی یک سال تمامی بخش‌های ساختمان بازرسی می‌شود. 

وی ادامه داد: این مبحث از اول دی ماه لازم الاجرا می‌شود و تمامی بازرسی ساختمان توسط اعضای حقوقی و حقیقی نظام مهندسی انجام و به بهره بردار ساختمان گواهی اعطا می‌شود.
 
هوایی با اشاره به اینکه در برخی مواقع ساختمانی برای واحد مسکونی ساخته و سازه آن بر پایه مسکونی انجام شده است گفت: در برخی موارد مدیران ساختمان با تغییر کاربری و پرداخت جریمه به شهرداری ساختمان را تبدیل به واحد اداری و یا تجاری می‌کند که همین امر عمر ساختمان را کاهش می‌دهد. 

مدیرکل دفتر امور مقررات ملی ساختمان در ادامه افزود: با پرداخت هزینه به بازرسان نظام مهندسی برای یک عمر تمامی امکانات ساختمان تضمین می‌شود. 

هوایی در ادامه یادآور شد: هزینه پرداخت به بازرسان برای بررسی ساختمان در هر متر مربع حداکثر ۱۰ هزار تومان است. 

وی با اشاره به اینکه در ۲۱ و ۲۲ آذرماه آزمون‌های ورود به حرفه برای کاردان‌ها و معماران تجربی به طور سراسری در کشور برگزار می‌شود گفت: آمار داوطلبان امسال ۱۶۰ هزار نفر است که در ۱۱ رشته مهندسی کاردانی و تجربی برگزار می‌شود. 

هوایی در ادامه اظهار داشت: استان تهران با ۲۶ هزار نفر و خراسان جنوبی با ۱۰۰۰ نفر با بیشترین و کمترین داوطلب دارد. 

وی در ادامه تصریح کرد: از ۱۶۰ هزار داوطلب ۱۵۱ هزار نفر مهندس، ۵ هزار و ۵۰۰ کاردان و ۲۵۰۰ نفر معمار تجربی هستند. 

رئیس سازمان مقررات ملی ساختمان در ادامه توضیح داد: مهندسان دارای مدرک تحصیلی کار‌شناسی باید باشد و در ۷ رشته مهندسی عمران، معماری، شهرسازی، مکانیک، برق، ترافیک و نقشه برداری باید باشند. 

هوایی در ادامه افزود: مهندسان باید دارای حداقل سه سال فعالیت حرفه‌ای باشند و ۵۰ درصد از نمره قبولی را دریافت کرده باشند. 

وی در خصوص کاردان‌ها گفت: کاردان‌ها باید دارای مدرک کاردانی و یا فوق دیپلم باشند عضو نظام کاردانی باشند و بعنوان یک تکنسین حرفه‌ای فعالیت داشته باشند. این کاردان‌ها باید ۵۰ درصد از نمره قبولی را کسب کنند. 

وی در خصوص معماران تجربی نیز گفت: معماران تجربی افرادی دارای دیپلم هستند و در حوزه‌های ساخت و ساز و در حوزه‌های ساختمان و اجرای آن فعالیت می‌کنند. معماران باید ۵۰ درصد نمره قبولی را کسب کنند. 

هوایی در ادامه توضیح داد: دو هزار نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشور هستند که تنها بخشی از افراد که شامل ۲۵۰ هزار نفر می‌شوند دارای پروانه اشتغال هستند. 

رئیس سازمان مقررات ملی ساختمان در ادامه افزود: پروانه اشتغال بر سه پایه رده بندی می‌شود و مهندسان بعد از دریافت این پروانه می‌توانند مشغول به کار شوند. 

هوایی در ادامه در خصوص شناسنامه فنی و ملکی ساختمان گفت: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در استان تهران به واحدهای مسکونی بالای سه هزار متر اختصاص یافته است. 

وی با اشاره به اینکه سعی داریم این متراژ را برای واحدهای مسکونی کاهش دهیم، افزود: شناسنامه فنی ملکی تمامی کیفیت مصالح، نوع، مجری و کارگران ساختمان را بررسی می‌کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مبحث ، مقررات ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار