رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم از برگزاری نخستین جشنواره رسانه و مهندسی، ویژه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مهندس امین مقومی، با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه و مهندسی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، سازمانی حرفه‌ای و غیر انتفاعی است که به منظور وضع مقررات ملی ساختمان و نظارت بر اجرای خدمات مهندسی و همچنین بسترسازی در خصوص رشد و اعتلای مهندسی، ساماندهی به فعالیتهای مهندسی و نظم بخشیدن به عملکرد این حرفه و رشد و آگاهی مردم نسبت به مقررات ملی ایجاد شده است.


مقومی با بیان اینکه، مسکن یکی از اصلی ترین نیازهای بشری است که چگونگی آن بر کیفیت زندگی تأثیر مستقیم دارد ابراز داشت: از آنجا که مجموعه فعالیت‌های فنی و مهندسی در عرصه ساختمان، به طور مستقیم با جان و مال افراد در ارتباط است توجه و حساسیت جامعه به آن به منظور تامین سرپناهی که آرامش روحی و جسمی خانواده‌ها را برآورده می‌کند بسیار بالا است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان داشت: سازمان نظام مهندسی ساختمان، بعد از ۱۸سال فعالیت، امروز به عنوان اصلیترین و مهم‌ترین بازوی نظارت و اجرای ساخت و ساز در کشور است که شناساندن اینجایگاه به شهروندان امری ضروری است.

وی همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها همواره نقش مهمی در آگاهی بخشی به جامعه در حوزه‌های مختلف داشته و دارند و معمولا در ایفای این نقش، موثر و موفق بوده‌اند افزود: فعالیت رسانه‌ای امروز، گردش اطلاعات و ارتباطات را سریع‌تر از قبل نموده و موجب برخورد آگاهانه جامعه با مسائل حوزه‌های مختلف، بویژه مسائل حوزه اجتماعی شده است که این امر در ‌‌نهایت به سود کشور خواهد بود.

مقومی با اشاره به جزئیات برگزاری نخستین جشنواره رسانه و مهندسی، ویژه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان قم به مناسبت پنجم اسفند ماه روز ملی مهندس به منظور فرهنگ سازی در راستای ضرورت رعایت مقررات ملی ساختمان، مشارکت رسانه‌ها در شناساندن جایگاه نظام مهندسی ساختمان در امر ساخت و ساز و نیز فراهم نمودن زمینه ارتباط بیشتر مهندسان به عنوان نخبگان جامعه با رسانه‌ها از کلیه خبرنگاران، روزنامه نگاران، نویسندگان مطبوعات محلی، نمایندگی نشریات سراسری و همچنین نمایندگی‌های خبرگزاری‌های فعال برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل می‌آورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم ادامه داد: این جشنواره رسانه‌ای در دو بخش (گزارش)، (خبر و مصاحبه) و در محورهای مشخص شده برگزار می‌شود که از نفرات برگزیده در همایش روز مهندس که در اسفند ماه سال جاری برگزار می‌شود تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به محورهای برگزاری این جشنواره گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب بر توجه به نمادهای انقلاب در معماری و شهرسازی قم در سفر معظم له به قم، ضرورت اهتمام و رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت و ساز‌ها، توجه به موضوع اخلاق مهندسی و بررسی ظرفیت و توانمندی قم به عنوان الگوی کشوری، آسیب‌شناسی نحوه ساخت و ساز در استان قم، علت اصلی تخلفات ساختمانی در قم و راه‌های برون رفت از آن، ضرورت حفظ و افزایش بهروری ساختمان وابنیه به عنوان سرمایه‌های ملی، چگونگی تناسب فارغ التحصیلان رشته‌های هفتگانه مهندسی ساختمان با بازار اشتغال در قم را از جمله محورهای این جشنواره عنوان کرد.

مقومی همچنین، تاکید رهبر معظم انقلاب بر «استحکام، زیبایی، تناسب با محیط، صرفه جویی و رعایت شاخص‌های بومی و اسلامی» در امر ساخت و ساز‌ها، ضرورت توجه به ترویج فن آوری‌ها و شیوه‌های نوین ساخت و ساز، ضرورت توجه به رویکرد آموزش و پژوهش در زمینه بهینه سازی ساخت و ساز‌ها، توجه توام حوزه عمران و مهندسی با حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در ساختمان سازی، ضرورت رعایت اصلاح الگوی مصرف و دستاورهای این مهم در امر ساخت و ساز، بررسی طرح تفصیلی جدیدشهر قم، آسیب‌شناسی منظر شهری قم، جایگاه بلوار پیامبر اعظم (ص) در هویت آینده شهر قم، بررسی موضوع پدافند غیر عامل در خصوص پروژه‌های ملی در قم همانند (مونوریل، مترو و....)، میزان انطباق محیط‌های شهری و ساختمان‌های عمومی قم با ضوابط موجود برای معلولان و جایگاه ترافیک در توسعه شهری و آسیب‌شناسی آن در قم را از دیگر محورهای برگزاری این جشنواره نام برد.

یادآور می‌شود: نخستین جشنواره رسانه و مهندسی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار می‌شود و آثار ارسالی به این جشنواره می‌بایست از تاریخ اول آذرماه تا پایان بهمن ماه سال جاری تولید و در رسانه مد نظر، منتشر شده باشد.

در ارائه آثار محدودیتی به لحاظ تعداد اثر وجود ندارد و اثر فرستاده شده باید به تایید مدیر مسئول نشریه و یا سرپرست استانی خبرگزاری برسد.

در هر یک از دو رشته عنوان شده، به اثر اول ۷ میلیون ریال، اثر دوم ۵ میلیون ریال و اثر سوم ۳ میلیون ریال اهداء خواهد شد./ش

 

برچسب ها: قم ، جشنواره ، رسانه ، مهندسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.