براساس اسنادي که توسط ادوارد اسنودن کارمند سابق دستگاه اطلاعاتي آمريکا فاش شده است سوئد از سران روسيه براي آمريکا جاسوسي کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، تلويزيون سوئد به نقل از اين اسناد اعلام کرد آژانس امنيت ملي آمريکا، سازمان اطلاعات سوئد را از جمله شرکاي اصلي خود در جاسوسي از اطلاعات مخابراتي و ترافيک اينترنتي به ويژه از روسيه قلمداد مي کند. 

براساس سندي به تاريخ هجده آوريل 2013 که گلن کرينوالد روزنامه نگار آمريکايي از اسنودن دريافت کرده است:" سازمان اطلاعات سوئد، مجموعه اي بي نظير از اطلاعات درباره مسئولان بلندپايه در روسيه از جمله سران اين کشور و نيز سياست داخلي روسيه به آژانس امنيت داخلي آمريکا ارائه کرده است."

در سندي ديگر به دسترسي قابل توجه سوئد به شبکه هاي ارتباطي و مخابراتي روسيه با توجه به اين مسئله اشاره شده است که کابلهاي منتهي به روسيه از سوئد مي گذرند.

در اين سند آمده است بايد از سوئد به علت فعاليت پايدارش بر روي اهداف روس قدرداني و بر نقش قابل توجه سازمان اطلاعات اين کشور به عنوان يکي از شرکاي اصلي آژانس امنيت ملي آمريکا در زمينه کار بر روي اهداف روسيه از جمله رهبران اين کشور و نيز سازمان ضد اطلاعات روسيه تاکيد کرد. در اين سند همچنين آمده است دسترسي سازمان اطلاعات سوئد به کابلهاي مخابراتي روسيه منجر به سيگنالهاي اطلاعاتي بي نظير درباره روسيه روسيه شده است. 

فردريک والين سخنگوي سازمان اطلاعات سوئد از تاييد اينکه اين کشور از سران روسيه جاسوسي کرده است خودداري کرد با اين حال گفت اين ادعا که سوئد نقشي مهم در اين زمينه داشته است قابل توجه است. 

کارين انستروم وزير دفاع سوئد به تلويزيون ملي اين کشور گفت اينکه يک کشور با سازمانهاي اطلاعاتي ديگر همکاري داشته باشد جاي تعجب ندارد. سوئد امنيت خود را با همکاري کشورهاي ديگر تامين مي کند. "

با اين حال اينکه ما با چه کشورهايي همکاري مي کنيم و از چه روشهايي استفاده مي کنم اطلاعاتي عمومي نيست. "

همچنين دانکن کمپل خبرنگار انگليسي اوايل امسال ادعا کرده بود دستگاههاي اطلاعاتي سوئد، ‌بزرگترين شريک غير انگليسي زبان دستگاه اطلاعاتي انگليس به شمار مي روند. 

انتهای پیام/
برچسب ها: سوئد ، جاسوسی ، آمریکا ، sweden ، spy
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار