استاد حوزه علمیه قم گفت: در طول تاریخ علما درباره امنیت حتی حکم و فتوا هم صادر کرده اند تا جایی که میرزای شیرازی فتوای حرمت استعمال تتون و تناکو را صادر کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی که در سلسله جلسات علمی با موضوع امنیت پایدار در دفتر تبلیغات اسلامی سخن می گفت درباره ضرورت امنیت، اظهار کرد:  در حال حاضر مبحث امنیت مهمترین عامل و دغدغه و عامل تفکر کشورهای مسلمان است.


این استاد علوم سیاسی افزود: درگذشته قتل بیشتر بین فرقه های کاتولیک و پروتستان مسحیت صورت می گرفت اما اکنون قتل و کشتار بین مسلمانان شیوع زیادی دارد که نشان نا امنی است.

وی با اشاره به مطالعات اسلامی تصریح کرد: برای امنیت گرایش هایی در نظر گرفته شده است که فلسفه امنیت، فقه امنیت، اخلاق امنیت، روش شناسی امنیت پژوهشی در در اندیشه اسلامی، تفسیر متون اسلامی(قرآن و حدیث) با نگاه امنیتی، سیره معصومین برخی از این گرایش ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: در هر مطالعه باید هستی شناسی امنیت را بیان کنیم و محیط امنیت را مورد مطالعه قرار دهیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به تعاریف مختلف درباره امنیت بیان کرد: تعریف عمومی امنیت یعنی، دست یابی به وضعیتی که "الف" از آسیب تعرض و تهدید "ب" مصون است، تا در وضعیت "ج"  تثبیت شود.

وی خاطرنشان کرد: شهید اول درباره پیشینه مطالعات امنیت اسلامی گفت: فقه عهده دار مسائل خمسه است. در فقه بخشی برای حفظ نفس یعنی امنیت جانی و فردی در نظر گرفته شده است.

لک زایی با اشاره به آیه 82 سوره انعام تاکید کرد: این آیه مبین این مطلب است که، ایمان با پرهیز از ظلم امنیت را به وجود می آورد.

این استاد علوم سیاسی با اشاره به کلام حضرت علی(ع) اظهار کرد: از افراد متخصص در کارها استفاده می کنم مگر این که فرد بی دین باشد یا عقل نداشته باشد. چون کسی که عقل ندارد مانند مردگان است و کسی که دین ندارد امنیت اجتماعی را به خطر می اندازد.

وی با اشاره به کتاب 40 حدیث امام خمینی(ره) افزود: در 10 حدیث ابتدای این کتاب، انسان؛ مجاهد، مخلص، انتقاد پذیر، متواضع، خدوم، آخرت گرا، شجاع، حق گرا، صادق و مسافر معرفی شده است.

لک زایی با فتواهای تاریخی برخی از علما تصریح کرد: در طول تاریخ علما درباره امنیت حتی حکم و فتوا هم صادر کرده اند تا جایی که میرزای شیرازی فتوای حرمت استعمال تتون و تناکو را صادر کرد. یا این که امام خمینی(ره) حکم تشکیل حکومت اسلامی را به تمام فقهای جامع الشرایط داده است./س
برچسب ها: قم ، علما ، اسلام ، امنیت ، حکم ، فتوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.