نخست وزير رژیم صهیونیستی در آخرين تلاش‌ها براي مانع‌تراشي در مسير توافق احتمالي با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور رهسپار روسيه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، خبرنگار خبرگزاري فرانسه اعلام کرد بنيامين نتانياهو پيش از ترک فرودگاه به مقصد مسکو هيچگونه اظهارنظري نکرد.

وي قرار است بعدازظهر چهارشنبه با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه ديدار و نگراني‌هاي خود را درباره توافق احتمالي در مذاکرات ژنو ابراز کند. 

وي روز پنجشنبه نيز براي اعضاي جامعه يهوديان روسيه سخنراني خواهد کرد.

روزنامه معاريو چاپ اسرائيل در اینباره می‌نویسد: انتظارات در اسرائيل اين است كه رئيس جمهور روسيه نتانياهو را به تأييد توافق با ايران قانع كند . 

اين روزنامه نوشته است : نتانياهو با پوتين بطور خصوصي ديدار خواهد كرد و پس از آن نشستي با حضور مشاور نتانياهو در امور امنيت ملي ، يوسي كوهين ، مشاور نظامي نتانياهو "ايلان زمير" و نيز سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه ، مشاور رئيس جمهور روسيه در امور خارجه و دستيار وي "يوري اوشكوف" و فرستاده ي ويژه رئيس جمهور روسيه "ميخائيل بوگدانوف" تشکیل خواهد شد . 

معاون وزير خارجه اسرائيل "زئيف الكين" گفته است : اسرائيل انتظار تغييرات ريشه اي در موضع مسكو ندارد . وي در مصاحبه با راديو اسرائيل قبل از اينكه فرودگاه را همراه با نتانياهو به مقصد مسكو ترك كند گفت : روسيه در شرف پيوستن به موضع اسرائيل نيست ، اما هر تغييري ولو ساده بر روند اين توافق تأثير مي‌گذارد.

وي به راديو اسرائيل گفت : امکان امضاي توافق با ايران زیاد است و نتانياهو سعي در بهبود شروط اين توافق به شكلي كه به ايران اجازه گسترش آن را ندهد دارد . 

روسيه به همراه آمريکا، چين، فرانسه، انگليس و آلمان يکي از اعضاي گروه 1+5 است که به دنبال توافقي در زمينه توقف فعاليت‌هاي هسته‌ای‌ ايران در مقابل کاهش تحريم‌هاي بين‌المللي عليه اين کشور هستند.

اسرائيل به شدت مخالف دستيابي به توافق موقت با ايران است و تاکيد دارد اين توافق کاهش تحريم‌هاي ايران را بدون اينکه مانعي در برابر تلاش اين کشور در دستيابي به توانمندي توليد تسليحات هسته اي باشد به دنبال خواهد داشت.

اعضاي گروه 1+5 و ايران امروز چهارشنبه به منظور گفتگو درباره برنامه هسته‌اي ايران با ديدار خواهند کرد.

دور پيشين مذاکرات با ايران که دهم نوامبر پايان يافت به دستيابي به توافقي نزديک شد.

مسکو ابراز اميدواري کرده است اختلافات حل و فصل شود و پوتين روز دوشنبه به حسن روحاني رئيس جمهور ايران اعلام کرد فرصتي واقعي به منظور دستيابي به راه حلي براي اين مسئله فراهم شده است. 

معاون وزير امور خارجه اسرائيل اعلام کرد کشورش انتظار تغييري اساسي در مواضع مسکو ندارد. 

وي پيش از آنکه به همراه نتانياهو عازم مسکو شود در گفتگو با راديو اسرائيل اعلام کرد : « قرار نيست روسيه از موضع اسرائيل حمايت کند اما کوچکترين تغييري مي‌تواند بر تمام اين روند تاثيرگذار باشد. » 

اسرائيل اقدام نظامي براي متوقف ساختن برنامه هسته اي ايران را رد نکرده و واشنگتن ادعا کرده است چنانچه براي جلوگيري از دستيابي تهران به تسليحات هسته‌اي اقدام نظامي لازم باشد به اين گزينه متوسل خواهد شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار