رئيس جمهوري فرانسه در پارلمان رژيم صهيونيستي بر حق ايران در دستيابي به انرژي هسته‌اي صلح آميز تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار گزارش داد: فرانسوا اولاند که به سرزمين هاي اشغالي سفر کرده است، عصر روز دوشنبه در جمع نمايندگان پارلمان اسرائيل سخنراني کرد. اولاند از نمايندگان کنست به دليل اين که به وي افتخار اجازه بيان نظراتش را داده اند، قدرداني و تشکر کرد.

اولاند پارلمان اسرائيل را نماد دمکراسي(!) دانست.

رئيس جمهوري فرانسه با اشاره به شصت و پنجمين سالگرد شکل گيري اسرائيل، از اين کشور تمجيد نمود و در ادامه سخنان خود به تاريخ روابط نزديک فرانسه و اسرائيل اشاره کرد. 

وي خاطر نشان کرد که فرانسه از ابتداي شکل گيري اسرائيل در کنار اين کشور بوده است.

رئيس جمهوري فرانسه يادآوري کرد که ده درصد اسرائيلي ها به زبان فرانسوي صحبت مي کنند.

وي در بخشي از سخنان خود به قراردادهاي همکاري منعقد شده بين فرانسه و اسرائيل و بويژه قرارداد همکاري در زمينه حمل و نقل ريلي و تبادل تجاري بين دو کشور اشاره کرد. 

اولاند در بخشي از سخنان خود اهميت مسئله برقراري صلح در جهان و اوضاع منطقه خاورميانه را يادآوري نمود.

رئيس جمهوري فرانسه ضمن تاييد حق اسرائيل در دفاع از  ملت خود تاکيد کرد که فرانسه در اين راه در کنار اسرائيلي ها قرار دارد. 

وي در خصوص پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي گفت: فرانسه  اجازه نمي دهد که ايران به سلاح هسته‌اي مجهز شود. (نمايندگان اسرائيلي در پايان اين جمله براي اولاند دست زدند).

وي افزود: ما مخالف ايران نيستيم. ايران کشوري است که تاريخي کهن دارد. ما مخالف ملت ايران که براي اهداف غير نظامي شايسته دستيابي به انرژي و از جمله انرژي هسته اي هستند، نيستيم. اما نمي توانيم دستيابي ايران به سلاح هسته اي را بپذيريم. چرا که دستيابي ايران به سلاح هسته اي تهديدي جدي عليه اسرائيل، ساير کشورهاي منطقه و خطري براي جهان است. همه امکانات براي حل اين بحران بايد بکار گرفته شوند. چطور؟ گفتگو و مذاکره راه هايي هستند که مي توان با توسل به آن اين بحران را حل کرد. اين ها راه هايي هستند که بايد هميشه مورد استفاده قرار بگيرند. اين ها راه هايي هستند که مي تواند به توافق منجر شود. گروه پنج به اضافه يک پيشنهادهاي جدي، معتبر و خوبي ارائه کرده است. اين در حالي است که مذاکرات از سال هاست ادامه دارد و تاکنون هيچ دستاوردي نيز حاصل نشده است. وزير امور خارجه فرانسه تلاش کرده که تمامي مطالبات لازم مطرح شود و تمامي تضمين هاي لازم گرفته شوند. اکنون اين ايران است که بايد به اين پيشنهادها پاسخ بدهد؛ نه فقط با حرف و تعداد زيادي وعده، نه. ايران بايد با اتخاذ تمهيداتي شفاف و ملموس به اين خواسته ها پاسخ بدهد. من در اينجا خاطر نشان مي کنم، مادامي که در خصوص چشم پوشي کامل ايران از برنامه هسته اي نظامي کوچکترين ترديدي وجود داشته باشد، تحريم ها عليه اين کشور  ادامه خواهد داشت.

وی افزود: مسئله ديگري که مي خواهم درباره آن صحبت کنم، مسئله تروريسم است. فرانسه نشان داده است که براي پذيرش مسئوليتي که در قبال اين مسئله دارد، آماده است. تروريسم رنجي است که به بيگناهان تحميل مي شود و ما همگي شاهد ربوده شدن ژيلات شليت بوده ايم. شماري از اتباع فرانسوي نيز قرباني آدم ربايي شده اند و همين آدم ربايي فرانسه را نيز با اين مسئله (تروريسم) مرتبط کرده است. قتل دو خبرنگار فرانسوي نيز ما را با مسئله تروريسم مرتبط کرده است. اين افراد کشته شدند چون خبرنگار و فرانسوي بوده اند. تروريسم فرانسه را تهديد مي کند . 

اولاند در  ادامه واکنش سريع، قاطعانه و در چارچوب قانون را براي مقابله با تروريسم ضروري دانست و افزود: مسئله ديگري که در باره آن صحبت مي کنم، مسئله خاورميانه است. خاورميانه در ماه هاي اخير شاهد تحولات جدي و سرنگوني رژيم هاي  بوده است. ما بايد امروز به گونه اي عمل کنيم که کشورهاي منطقه بتوانند به ثبات و آزادي دست يابند. اما چطور مي توان به بحران سوريه اشاره نکرد. فرانسه از ماه پيش نسبت به اين مسئله به جامعه بين الملل هشدار داد. در آن زمان وقتي که ما به فشار نظامي روي آورديم برخي در خصوص درست بودن اين اقدام سوالاتي را مطرح مي کردند. اگر ما در زمينه نظامي اعمال فشار نکرده بوديم، امروز شاهد (ادامه) بکارگيري سلاح هاي شيميايي در سوريه بوديم. اين سلاح ها بايد نابود شود و خواهد شد. اما کار به پايان نرسيده است. بدون راهکار سياسي براي سوريه و انتقال حکومت در اين کشور همچنان به شمار پناهجويان افزوده خواهد شد و کشورهايي که در همسايگي شما (اسرائيل) قرار دارند مثل اردن و به ويژه لبنان بي ثبات خواهند شد. ما ناگزير به يافتن راه حلي براي بحران سوريه هستيم و فرانسه براي نيل به اين هدف تلاش خواهد کرد. آخرين مسئله اي که مطرح مي کنم، مذاکرات صلح بين فلسطيني ها و اسرائيل است. من به اين جا نيامده ام که به شما درس بدهم. من آمده ام تا در باره رعايت آن چه که شما در باره آن تصميم گرفته ايد صحبت کنم. شما اين تصميم را تنها به خاطر خودتان نگرفته ايد؛ شما اين تصميم را به خاطر منطقه و جهان اتخاذ کرده ايد و همين مسئله براي شما ايجاد مسئوليت مي کند. 

اولاند در ادامه بر ضرورت ادامه مذاکرات از سوي اسرائيل تاکيد کرد و گفت: از بيست سال پيش تاکنون شما راه طولاني را (براي برقراري) صلح آغاز کرده ايد. امروز راه هايي را که نمي شد مطرح کرد و کلماتي را که نمي شد بکار گرفت، مطرح شده است. شکل گيري يک حکومت مستقل فلسطيني يکي از اين راه ها و  کلمات بود. فرانسوا ميتران سي سال پيش پشت همين تريبون به اين مسئله اشاره کرده بود. بايد پيش رفت و ادامه داد و به توافقنامه يک صلح پايدار دست يافت.

رئيس جمهوري فرانسه سپس به مشکلاتي که در اين راه پيش روي اسرائيل قرار دارد اشاره کرد. اولاندگفت: بنيامين نتانياهو براي از سرگيري مذاکرات تمهيداتي اتخاذ کرد. اتخاذ تمهيدات ضروري ديگر نيز ضروري است. من فکر مي کنم  آزادي زندانيان (فلسطيني) يکي ديگر از اين تمهيدات است. من با محمود  عباس ديدار و گفتگو کردم. ما به آن ها نيز همين خواسته ها را مطرح کرديم. من در اسرائيل و فلسطين دو لحن متفاوت نداشتم. من براي يافتن راه حل به واقع گرايي روي آوردم. مواضع فرانسه مشخص است، گفتگو براي حل مسئله پايتخت قرار گرفتن بيت المقدس به منظور همزيستي صلح آميز دو حکومت فلسطيني و اسرائيلي. 

اولاند در بخش ديگري از سخنان خود گفت: چرا شهرکسازي ها بايد متوقف شود؟ براي اين که توقف شهرکسازي ها زمينه ساز تحقق شکل گيري دو حکومت فلسطيني و اسرائيلي خواهد بود.

اولاند سپس به ضرورت کمک اقتصادي و کمک به پيشرفت فلسطيني ها اشاره کرد. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار