دومین نشست کمیته مدیریت اطلاعات مکان محور سازمان ملل متحد برای آسیا و اقیانوسیه (UNGGIM-AP) توسط سازمان نقشه برداری کشور 28 الی 30 اکتبر 2013 (6الی8 آبان 1392) در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، اجلاس منطقه ای سازمان ملل متحد در امر نقشه برداری و کارتوگرافی (UNRCC) از سال 1955 با تصویب مجمع عمومی سازمان ملل آغاز به کار کرد.

این اجلاس هر سه سال یکبار در منطقه آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود تا پیگیر فعالیتهای انجام شده و اجرای مصوبات قبلی باشد. كميتة دائمي زير ساختار GIS براي آسيا و اقيانوسيه PCGIAP نیز يکي از سازمانهاي منطقه اي وابسته به سازمان ملل متحد مي باشد که پيرو قطعنامه مصوب سيزدهمين كنفرانس كارتوگرافي منطقه اي ملل متحد براي آسيا و اقيانوسيه (UNRCC-AP) در سال 1994 تاسيس گرديد تا بر طبق بند 5 اساسنامه این کمیته کشورهای منطقه با توسعه شبکه ژئودتيک، پايگاه داده توپوگرافي و پايگاه داده کاداستر و استفاده بيشينه از اطلاعات مکانی و توانائیها و امکانات سامانه های اطلاعات مکانی (GIS) بتوانند در راستای مصرف بهینه منابع و افزایش بهره وری در زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي و محيط زیست خود برنامه ریزی نمایند.

لازم به ذكر است،سازمان نقشه برداری کشور بنا بر وظایف محوله طی سه سال گذشته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر اینکه عضو اصلی هئیت رییسه PCGIAP بوده و ریاست گروه کاری شماره 2 این کمیته تحت عنوان (Geospatial Data Management and Services)  را نیز بر عهده داشته‌است، عضو گروه کاری شماره1 با عنوان (Geodesy Technologies and Applications) نیزمی‌باشد.

هر سال نشست کمیته PCGIAP در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌شود و هر سه سال یکبار نیز، نشست این کمیته با اجلاس منطقه ای سازمان ملل متحد در امر نقشه برداری و کارتوگرافی ( UNRCC-AP ) همزمان می باشد که این امر در سال 2012 نیز اتفاق‌افتاد.

گفتنی است نشست های همزمان کمیته با نشست سازمان ملل متحد برای کشورها از جمله ایران بسیار حائز اهمیت است و حضور مؤثر و قوی نمایندگان كشور از این جهت در این نشست بسیار ضروری بود و اهمیت بالایی در ارتقاء جایگاه کشور در سطح سازمان ملل و در منطقه داشت چرا که در نشست های دوره ای سازمان ملل و از جمله در این اجلاس، تمامی ساختارهای سه سال آینده کمیته PCGIAP، ساختار بندی جدید گروه های کاری، رای گیری برای انتخاب اعضای اصلی هئیت رییسه، رییس، نایب رییس و دبیر کمیته و تمامی کارگروه ها انجام‌می‌شود.

همچنين، ارایه گزارشات فعالیتهای سه ساله گذشته کشورها و روسای کارگروه ها و تبادل تجربیات از دیگر فعالیت‌های این نشست ها است.

در هیجدهمین نشست سالانه PCGIAPدر سال 2012 کمیتة منطقه‌ای مدیریت اطلاعات مکان‌محور جهانی سازمان ملل متحد برای منطقة آسیا و اقیانوسیه با نام جدید UNGGIM-AP شکل گرفت.که در‌جریان نوزدهمین اجلاس  UNRCC-AP اساسنامه آن نیز به تصویب سازمان ملل متحد رسید.

گفتني است،  پیشنهاد ایران برای برگزاری دومین نشست (2nd UNGGIM-AP) از 28 تا 30 اکتبر 2013 به‌ تصویب کمیته مدیریت اطلاعات مکان محور رسید.

نمایندگان کشور های چین، کره جنوبی، ژاپن، اندونزی، مالزی، آذربایجان، برونئی، فیجی، ویتنام، مغولستان، بنگلادش برای حضور در این اجلاس ثبت نام کرده اند و هماهنگی های لازم با اداره کنسولی وزارت امور خارجه برای اعطای ویزا به شرکت کنندگان در این اجلاس به عمل آمده است. 

 اطلاعات بیشتر مربوط به این نشست در سامانه اطلاع رسانی به آدرس http://unggim-ap.ncc.org.ir قابل دسترسی می باشد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار