روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت: اشتباه "بنيامين نتانياهو" اين است که ايران را به تنها مسئله اسرائيل تبديل کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، اين روزنامه در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "آلون پينکاس" نوشت: "جرج کوستانزا"، دولتمرد بزرگ گفت ديدار باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و نتانياهو در کاخ سفيد درباره هيچي بود. آمريکا و اسرائيل به اين نتيجه رسيدند که : "ايران نبايد به هيچ وجه به سلاح هاي هسته اي دست يابد." چه کشف جالبي!

هاآرتص نوشت: وقتي پاي کشورها به ميان مي آيد ، حيات سياسي اغلب شما را براي شکست، بهتر آماده مي کند تا براي موفقيت. وقتي موفقيت ناگهاني است و با عقل متعارف جور در نمي آيد و فراتر از انتظارات است ، سردرگمي تشديد مي شود و ما طبيعتا همگي به دنبال خطر مي رويم. اگر ده ، پنج ، سه يا يک سال قبل به اسرائيل گفته مي شود شوراي امنيت سازمان ملل تا سپتامبر 2013 قطعنامه اي را درباره خلع سلاح شيميايي سوريه تصويب مي کند و همزمان ميان آمريکا و ايران درباره محدود کردن برنامه هسته اي نظامي تهران مذاکرات مستقيم آغاز مي شود ، آن را خيالبافي مي دانست و رد مي کرد. اما اين دقيقا همان چيزي است که قبل از سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به آمريکا رخ داده است. 

نويسنده در بخش ديگري از اين مقاله مدعي است: تغيير اساسي در روابط آمريکا و ايران رخ نداده است. البته هنوز نه. آري، ميان باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا و حسن روحاني همتاي ايراني وي گفتگوي تلفني انجام گرفت. اما واقعيت اين است که مرحله جديد در اين حکايت ده ساله که "درباره برنامه هسته اي ايران چه بايد کرد" تازه آغاز شده است. آمريکا اشاره تازه اي نکرده و سخني هم از اينکه تحريم ها ممکن است کاهش يابد به ميان نياورده است. در حقيقت ، اوباما تاکيد کرد که گزينه نظامي از روي ميز برداشته نشده است. ايران نيز به نوبه خود به هيچ وجه سياست جديدي عرضه نکرده است.

اين روزنامه ادامه داد: اسرائيل مسئله ايران را به يک مسئله انحصاري براي خود تبديل کرده است. اين اشتباه است.

در پايان اين گزارش آمده است: مذاکرات مستقيم همراه با تحريم تنها راهي است که جواب مي دهد. وقتي 76 درصد آمريکايي ها بر اساس نظرسنجي شبکه سي ان ان مي گويند از راه حل ديپلماتيک حمايت مي کنند، اين نشان دهنده اين است که عامه مردم از ماجراجويي هاي نظامي در خاورميانه خسته شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار