اگر کنگره آمریکا نتواند تا دوشنبه شب به وقت محلی بودجه سال مالی جدید آمریکا را تصویب کند، ممکن است صدها هزار تن از کارمندان و کارکنان فدرال آمریکا از روز سه شنبه به بعد اجازه کار کردن نداشته باشند و بالاجبار به مرخصی بدون حقوق بروند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛در این میان آن دسته از کارکنان و کارمندانی که به تشخیص مقامات آمریکایی « غیرضروری» هستند، با خطر بیکار شدن برای همیشه روبرو هستند. در چنین شرایطی باراک اوباما از جمهوری خواهان کنگره آمریکا که در مسیر تصویب بودجه کارشکنی می کنند، خواسته است مشاجرات سیاسی خود را در رابطه با تامین مالی نهادهای دولتی و همچنین تعیین سقف بدهی های دولت متوقف کنند تا وضعیتی به وجود نیاید که در آن آمریکا خود به اقتصادش لطمه وارد کند. اوباما هفته پیش تاکید کرد مجلس نمایندگان و سنای آمریکا می توانند به گونه ای عمل کنند که دولت بتواند به موقع اعتبارات مورد نیاز خود را تامین کند. به گفته اوباما نمایندگان و سناتورهای کنگره باید با همکاری و هماهنگی، شرایط را برای تصویب به موقع بودجه فراهم سازند و مانع از آن شوند که نتایج و پیشرفت های اقتصادی و مالی کشور که پس از پایان رکود اقتصادی به دست آمده است، از بین برود.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت فشار محافظه کاران حزب جمهوری خواه، قانونی را تصویب کرده است که اجازه می دهد تامین مالی دولت باراک اوباما در کوتاه مدت در سطح کنونی ادامه داشته باشد اما در این قانون، تامین هزینه های اجرای طرح تامین اجتماعی که از اهمیت زیادی برای دولت اوباما برخوردار می باشد، لحاظ نشده است.

دولت آمریکا جزییات و اطلاعات مشخصی درباره پیامدهای عدم توافق کنگره برای تصویب بودجه جدید ارائه نکرده است اما از هشدارهای برخی از آژانس های آمریکایی و بررسی شرایط مشابهی که در سال های هزار و نهصد و نود و پنج و هزار و نهصد و نود و شش در آمریکا به وجود آمد، می توان عواقب تصویب نشدن بودجه جدید آمریکا را این گونه برشمرد:
 
- بخش دفاعی: طبق یادداشتی که فرد شماره دو وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز جمعه منتشر کرد، در صورت عدم تصویب بودجه جدید در کنگره، بخش قابل توجهی از کارکنان و کارمندان بخش دفاعی آمریکا که بیشتر از نیمی از هشتصد هزار کارمند غیرنظامی پنتاگون را شامل می شود، تحت تاثیر این رویداد قرار خواهند گرفت. با این وجود عملیات نظامی آمریکا طبق معمول ادامه خواهد یافت اما این احتمال وجود دارد که پرداخت حقوق نظامیان آمریکایی با تاخیرهایی همراه شود.
 
- پارک ها و موزه ها: در صورتی که اعضای کنگره آمریکا برای تصویب بودجه جدید کشور به توافق نرسند، تمام سیصد و شصت و هشت پارک و موزه ملی آمریکا بسته خواهد شد و حتی موزه های بزرگ هنر و تاریخ و باغ وحش بزرگ واشنگتن نیز از پیامدهای این رویداد در امان نخواهند بود.
 
- محیط زیست: نود و پنج درصد از کارکنان و کارگران آژانس حمایت
از محیط زیست آمریکا که مسئولیت تنظیم قوانین و مقررات درباره محیط زیست و مبارزه با آلایندگی را بر عهده دارد، از روز سه شنبه اجازه ادامه فعالیت را نخواهند داشت. گینا مک کارتی، مدیر آژانس حمایت از محیط زیست آمریکا هشدار داد در واقع اگر تا دوشنبه شب کنگره بودجه جدید را تصویب نکند آژانس حمایت از محیط زیست آمریکا که تحت فرمان وی فعالیت می کند، تعطیل خواهد شد و فقط شمار محدودی از کامندان و کارگران برای پاسخگویی به شرایط اضطرار به فعالیت خود ادامه خواهند داد. وی افزود در فعالیت کارگارههای دخیل در امور زیست محیطی نیز اختلالاتی ایجاد خواهد شد.
 
- روادید: در آخرین بحرانی که آمریکا در بخش بودجه با آن روبرو شد، رسیدگی به بیش از پانصد هزار پرونده درخواست روادید و دویست هزار درخواست صدور گذرنامه به حال تعلیق در آمد.
 
- تحقیقات: اگر بودجه جدید در کنگره آمریکا به تصویب نرسد، «موسسات ملی بهداشت آمریکا» که مرکز مهمی برای مطالعات و پژوهشهای پزشکی در این کشور است، پذیرش بیماران جدید را برای درمان های تجربی و آزمایشگاهی متوقف خواهند کرد.
 
- ادارات: اگر کنگره آمریکا نتواند بودجه جدید این کشور را تصویب کند، شمار زیادی از آژانسها و موسسات دولتی این کشور مجبور خواهند شد شمار نیروهای خود را کاهش دهند و علاوه بر تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان و کارمندان این نهادها، در برخی از امور مهم نیز تاخیرهایی به وجود خواهد آمد که عبارتند از: صدور مجوز عرضه دارو به بازار، اعطای وام های دولتی به شرکت های کوچک و متوسط، بیمه دولتی برای خریداران مسکن، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی به کهنه سربازان آمریکایی و ...
 
- امور قضایی و امنیتی: مسایل مربوط به دادگستری، ‌امنیت ملی و خدماتی که برای امنیت ملی و حفاظت از آمریکا و شهروندان این کشور اساسی قلمداد می شود ، از پیامدهای عدم تصویب بودجه در کنگره در امان خواهند ماند.
 
- پیامدهای اقتصادی: بنا به اعلام اقتصاددانان و کارشناسان موسسه «مارکوادوایزرز» تعطیل شدن فعالیت های دولت به مدت دو هفته تولید ناخالص داخلی این کشور را در سه ماهه چهارم سال کنونی میلادی به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد هر چند گفته می شود اقتصاد آمریکا این تاثیر منفی را در نیمه اول سال دو هزار و چهارده جبران خواهد کرد. مارک زندی، اقتصاددان ارشد موسسه اعتبارسنجی مودیز می گوید متوقف شدن فعالیت های دولت به مدت سه تا چهار هفته، تولید ناخالص داخلی آمریکا را در سه ماهه چهارم سال حدود یک و نیم درصد کاهش خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار