مذاکره کننده ارشد ترکيه در اتحاديه اروپا از رويکردهاي "تبعيض‌آميز" اعضاي کنوني اين اتحاديه انتقاد کرد و گفت، کشورش شايد هرگز عضو اتحاديه اروپا نشود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي؛ روزنامه تلگراف چاپ لندن در مقاله‌اي نوشت، "اگمن باغيش" که وزير مسئول امور اتحاديه اروپا در ترکيه نيز هست، مي‌گويد، آنکارا به احتمال قوي مذاکراتي را درباره دسترسي ويژه به بازار اتحاديه اروپا از جمله نروژ برگزار خواهد کرد.

وي گفت: در نهايت، به نظر من ترکيه همچون نروژ خواهد شد. ما به معيارهاي اروپا نزديک خواهيم بود، هم‌سويي بسيار تنگاتنگ خواهيم داشت، اما نه به عنوان يک عضو.

باغيش افزود، ترکيه از "تبعيض"، چه در برخورد اتحاديه اروپا و چه در تلاش نافرجام براي دستيابي به ميزباني المپيک، رنج برده است.

باغيش در حالي که به کشورهاي اتحاديه اروپا اشاره داشت، تاکيد کرد: «آنان بايد دريابند با قراردادن من در موقعيتي منفعلانه، آسيبي به من وارد نمي‌شود، بلکه خود آسيب مي‌بينند.» 
وي همچنين از اتحاديه اروپا خواست با اجتناب از هرگونه رويکرد تبعيض‌آميز و پذيرش «کشورهاي پوياي جوان از جمله اوکراين و ترکيه» به رشد و ارتقاء دست يابد.

ترکيه از سال 2005 ميلادي براي عضويت در اتحاديه اروپا تلاش مي‌کند، اما اين تلاش به علت مخالفت شديد اعضاي اصلي اتحاديه به ويژه فرانسه و آلمان و نيز تنش‌هاي ترکيه با قبرس بي‌نتيجه بوده است. 

پاريس همواره با عضويت ترکيه در اتحاديه اروپا به شدت مخالفت کرده است، در حالي که مخالفت‌هاي برلين با اين روند، بيشتر با رويکرد نيروهاي امنيتي ترکيه در سرکوب تظاهرات و اعتراضات ضد دولتي در شهر استانبول در ماه ژوئن مرتبط است.

فرانسه و آلمان همچنين بيم دارند اختلافات فرهنگي ترکيه و مساحت آن، مشکلات و دشواري‌هاي بسياري را در پيوستن اين کشور به اتحاديه اروپا رقم زند.
در ماه جولاي، ولفگانگ شوئبله، وزير دارايي آلمان به صراحت مخالفت خود را با تلاش ترکيه براي عضويت در اتحاديه اروپا ابراز کرد و گفت، اين کشور بخشي از اروپا به شمار نمي‌آيد.
مذاکرات ترکيه و اتحاديه اروپا به علت عدم پايبندي ترکيه به پروتکل آنکارا (توافق‌نامه سال 2005) در هشت حوزه به حالت تعليق درآمده است؛ در پروتکل آنکارا ترکيه به بازگشايي فرودگاه‌ها و بنادر خود به روي قبرس ملزم شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار