نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل بعد از انتشار گزارش کمیته حقیقت‌یاب در مورد حادثه "غوطه"، دولت سوریه را به انجام این حمله متهم کردند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس،بعد از اینکه دبیر کل سازمان ملل جمع‌بندی کارشناسان در مورد حادثه غوطه را اختیار رسانه‌ها قرار دارد، نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل با اشاره به ااین  گزارش ، ادعا کردند که هیچ شکی وجود ندارد که دولت سوریه عامل حمله بوده است. 

در این گزارش هیچ اشاره‌ای به مصدومیت سربازان ارتش سوریه بعد از کشف انباری از مواد شیمیایی متعلق به مخالفان نشده است. این در حالی است که کارشناسان با این سربازان در بیمارستان دیدار کرده و اظهارات آن‌ها را ثبت کرده بودند. 
 
در گزارشی که کارشناسان سازمان ملل در مورد حمله به غوطه منتشر کرده‌اند، استفاده از عامل اعصاب سارین در این حمله تائید شده است. به عقیده این کارشناسان در این حمله از راکت‌های زمین به زمین استفاده شده است و هیچ یک از طرف‌ها را متهم نشده اند.
 
در این گزارش هیچ اشاره‌ای به مصدومیت سربازان ارتش سوریه بعد از کشف انباری از مواد شیمیایی متعلق به مخالفان نشده است. این در حالی است که کارشناسان با این سربازان در بیمارستان دیدار کرده و اظهارات آن‌ها را ثبت کرده بودند. 

نمایندگان آمریکا و انگلیس در سازمان ملل با اشاره به اطلاعات منتشر شده در گزارش اخیر، ادعا کرده‌اند که هیچ شکی وجود ندارد که دولت سوریه عامل حمله بوده است. 

سامانتا پاور نماينده آمريکا در سازمان ملل مدعي شد: دمشق سارين در اختيار دارد و هيچ شواهدي درباره وجود اين ماده در اختيار مخالفان ديده نشده است.

پاور در کنفرانسي خبري در مقر سازمان ملل در نيويورک گفت: ما اينکه برخي کشورها وجود آلودگي سارين در نمونه هاي دريافتي در منطقه مورد حمله در بيست و يکم ماه اوت را قبول نکردند، درک مي کنيم. اما حالا  نمونه هاي دکتر سل اشتروم همان موضوع مشابه را نشان مي دهد. ما شواهدي نداريم که مخالفان سارين در اختيار داشته باشند. 

همزمان نماینده استرالیا در شورای امنیت سازمان ملل هم اعلام کرده است که این شورا در حال بررسی پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد سوریه است.
به نظر می‌رسد انتشار جهت‌دار گزارش بازرسان با هدف اعمال فشار برای تصویب قطعنامه‌ای قاطعانه‌تر علیه سوریه انجام شده است.

گفتنی است تا چن ساعت قبل خبرگزاری های مطرح جهان از جمله  خبرگزاری رویترز و وال‌استریت‌ژورنال هم گزارش داده بودند که گزارش بی‌طرفانه تنظیم می‌شود اما نوع ارائه گزارش دولت سوریه را متهم اعلام کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار