"قرقيزستان" كشوري محصور به خشكي در آسياي مركزي مي‌باشد . و به واسطه چشم‌انداز‌هاي زيبا و تاريخ طولاني كوج‌نشيني مردمش معروف است .

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، "قرقيزستان" كشوري محصور به خشكي  در آسياي مركزي است .و از جمله كشور‌هاي واقع شده در ميان سلسله جبال تيان شان است كه غالب آنها داراي اراضي شديدا كوهستاني هستند.

اين كشور  بواسطه چشم‌انداز‌هاي زيبا و تاريخ طولاني كوج‌نشيني مردمش معروف است .

مهمترين شهرهاي اين كشور بيشكك (پايتت) و اوش است .

"قرقيزستان" همچنين بخاطر برخورد‌ها و تنش‌هاي قومي ميان قرقيز‌ها ، ازبك‌ها و ساير اقوام كشوري مثال زدني است . حتي در دوره تسلط اتحاد شوروي نيز شاهد چنين برخورد‌هاي قومي بوده است .
 
تاريخ "قرقيزستان" 
تاريخ "قرقيزستان" به سال 201 قبل از ميلاد بازمي گردد ، زماني كه قزقيزان معتقدند قوم قرقيز از اقوام ترك  زاده شدند. در ابتدا قرقيز‌ها در بخش شمال شرقي كشوري كه هم اينك مغولستان ناميده مي‌شود ، زندگي مي‌كردند . بعد‌ها آنها به جنوب مهاجرت كرده و در اطراف رودخانه يني سئي در جنوب سيبري سكني گزيده و از قرن ششم تا هشتم در آنجا زندگي كردند .


 در قرن دوازدهم ، اسلام دين مسلط در تمام منطقه شد و در قرن سيزدهم قرقيزها با  اوج گيري امپراطوري مغول  به جنوب مهاجرت كردند .
 
در قرن‌هاي پانزدهم و شانزدهم جمهوري قرقيز شكل گرفته بود و تا قرن نوزدهم به شكل مستقل به حيات خود ادامه داد. در 1876 ، اين سرزمين به تصرف امپراطوري روسيه در آمد كه باعث برخي از تنش‌ها و شورش‌ها شد . در طول تسلط روسيه بسياري از قرقيزها به چين و افغانستان مهاجرت كردند .

 
در 1918 اتحاد شوروي در اين منطقه برقرار و در 1924 "قرقيزستان"  بخشي از منطقه خودمختار كارا – قرقيز شناخته شد .

 در 1926 اين نام به جمهوري شوروي سوسياليستي  خودمختار قرقيز تغيير يافت و دوباره در سال 1936 به نام جمهوري شوروي سوسياليستي "قرقيزستان" (KSSR) و به عنوان بخشي از جمهوري‌هاي متحده شوروي به رسميت شناخته شد .
 
در دوران تسلط شوروي ، "قرقيزستان " از نظر اقتصادي و اجتماعي توسعه يافت . در 1924 الفباي جديد عربي به رسميت شناخته شد كه بعد‌ها در سال 1928 به لاتين و در 1941 به سيرليك (روسي) تغيير يافت .
 
در ژوئن 1990 "قرقيزستان" بواسطه تنش‌هاي قومي ميان قرقيز‌ها و ازبك‌ها در منطقه اوش دچار نا آرامي شد .

در همان سال جنبش دموكراتيك "قرقيزستان" آغاز به فعاليت نمود و در اكتبر 1990 "عسگر آقايف" رئيس جمهور شد .

در "1991اين كشور  از اتحاد شوروي جدا شد و در 1993 جمهوري مستقل قرقيز اعلام موجوديت كرد .

در طول دهه 1990 و اوايل 2000 كشور دجار بي‌ثباتي سياسي شد و انتخابات دموكراتيك و آزاد در آن برگزار نگرديد .  امروزه نيز هنوز انتخابات تحت تاثير اختلالات و تنش‌هاي قومي ميان قرقيز‌ها و ازبك‌هاست .

انتهاي پيام/
برچسب ها: گزارش ، باشگاه ، خبرنگاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار