سی و سومین نشست سران دولت ها و کشورهای عضو جامعه توسعه جنوب آفریقا موسوم به "سادک" که در "لیلونگوه" پایتخت "مالاوی"، برگزار شد، از کشورهای غربی خواست تحریم ها علیه زیمبابوه را لغو کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری شین‌هوا ؛ این درخواست "سادک" از کشورهای غربی در پی انتخابات موفقیت آمیز در زیمبابوه صورت گرفت.

در بیانیه ای که در پایان این نشست سران در روز یکشنبه منتشر شد آمده است سران دولت ها و کشورهای عضو این نهاد منطقه ای از چگونگی برگزاری انتخابات در زیمبابوه راضی هستند و هیچ دلیلی نمی بینند که زیمبابوه همچنان دچار درد و رنج باشد.

در بخشی از این بیانیه آمده است :« این نشست از برگزاری انتخابات آزاد و بدون خشونت و هماهنگ 31 ژوئیه 2013 میلادی در زیمبابوه ابراز رضایت کرد. این نشست سران بر درخواست خود برای لغو هر نوع تحریم که تاکنون علیه زیمبابوه اعمال شده است تاکید کرد ».

"جویس باندا" رئیس جمهور مالاوی و رئیس جامعه توسعه جنوب آفریقا بار دیگر پس از این نشست سران به خبرنگاران گفت این مردم فقیر زیمبابوه هستند که فشار و درد ناشی از تحریم های اعمال شده بر کشورشان را احساس می کنند.

رئیس سادک گفت :« من همیشه می گویم زمانی که یک کشور تحت تحریم ها قرار می گیرد، این نخبگان مانند ما نیستند که رنج می کشند بلکه فقرا و آنهایی که در روستاها در شرایط سخت زندگی می کنند، رنج می کشند ».

این نشست همچنین از جان باختن افراد و نابودی اموال در مصر در پی برکناری رئیس جمهوری این کشور ابراز تاسف کرد.

در این بیانیه همچنین آماده است این نشست از همه طرف ها می خواهد نهایت خویشتنداری از خود نشان دهند و روند گفتگو و مصالحه را آغاز کنند و فورا برای بازگشت اوضاع مصر به حال عادی تلاش کنند.

بر اساس این بیانیه، زیمبابوه میزبان نشست بعدی سران سادک در اوت 2014 میلادی خواهد بود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار