ظرفيت پالايش گاز كشور از ۳۸۳ ميليون متر مكعب در روز به ۵۲۰ ميليون متر مكعب رسيده كه با وارد مدار شدن فازهاي طرح توسعه پارس جنوبي (با هدف توليد روزانه ۱۸۱ ميليون متر مكعب گاز) به ظرفيت پالايشي گاز كشور اضافه مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، ظرفيت پالايش گاز كشور تا پايان سال ۱۳۸۳ معادل ۳۸۳ ميليون متر مكعب در روز بود كه توليد در آن سال ۳۶۸ ميليون متر مكعب در روز گزارش شد؛ اين روند (ظرفيت و توليد) تا سال ۱۳۸۵ هيچ گونه تغييري نكرد تا اينكه با اضافه ظرفيت پالايشگاه پارسان ۲ با ظرفيت ۵۶ ميليون متر مكعب در روز و مسجد سليمان با يك ميليون متر مكعب در روز ظرفيت پالايشي كشور در سال ۱۳۸۵ به ۴۴۰ ميليون متر مكعب رسيد.

در سال ۱۳۸۵ به طور ميانگين روزانه ۴۲۲ ميليون متر مكعب گاز در پالايشگاه هاي كشور توليد شد و با اضافه ظرفيت پالايشگاه ايلام در سال ۱۳۸۶ با ظرفيت ۶.۸ مليون متر مكعب و سرخون و گورزين با ظرفيت ۷۰۰ ميليون متر مكعب در روز ظرفيت پالايشي گاز كشور به ۴۴۷.۵ ميليون متر مكعب رسيد و در آن سال به طور ميانگين روزانه ۴۲۸ ميليون متر مكعب گاز توليد شد.

روند افزايش ظرفيت در حوزه پالايش گاز ادامه پيدا كرد؛ تا اينكه در سال ۱۳۸۷ ظرفيت پالايش روزانه ۵۰ ميليون متر مكعب در روز مربوط به فازهاي ۹ و ۱۰ پارس جنوبي به كل ظرفيت پالايشي كشور اضافه شد و به اين ترتيب ظرفيت پالايشگاه هاي گاز به ۴۹۷.۵ ميليون متر مكعب در روز رسيد.

توليد روزانه ۴۲۸ ميليون متر مكعب گاز در سال ۱۳۸۷ و توليد ۴۷۵ ميليون متر مكعب گاز در سال ۱۳۸۸ ادامه پيدا كرد تا اينكه در سال ۱۳۸۹ ظرفيت پالايش گاز كشور با پالايشگاه فجر و بيد بلند ۱ حدود ۲۳ ميليون متر مكعب در روز اضافه شد و به ۵۲۰ ميليون متر مكعب در روز رسيد كه در آن سال خروجي گاز از پالايشگاه هاي كشور به ۴۹۹ ميليون متر مكعب رسيد.

ظرفيت نصب شده و توليد پالايشگاه هاي گازي كشور از سال ۱۳۸۹ تاكنون تغييري پيدا نكرده است؛ البته اين اعداد، ظرفيت نصب شده پالايشگاه ها را نشان مي دهد و اعداد توليد و خروجي گاز متفاوت از ظرفيت نصب شده اين بخش مي باشد كه اعداد توليد نيز در سال هاي متفاوت، متغيير است؛ به عنوان نمونه مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران چندي پيش ضمن اعلام جزئيات توليد گاز در پالايشگاه هاي كشور از افزايش ۶ درصدي توليد گاز در پالايشگاه هاي پارس جنوبي خبر داده بود.

مهدي جمشيدي دانا توليد گاز در پالايشگاه هاي پارس جنوبي طي ۱۰۰ روز نخست سال جاري را ۲۰ ميليارد و ۶۶۸ ميليون مترمكعب ذكر كرد و گفت: اين در حالي است كه، پالايشگاه هاي پارس جنوبي در سال گذشته ۱۹ ميليارد و ۴۴۳ ميليون مترمكعب گاز تحويل شبكه سراسري دادند.

جمشيدي دانا در تشريح افزايش توليد گاز پالايشگاه هاي كشور اظهار كرد: تا ۱۵ تير ماه سال جاري پالايشگاه فجر جم با چهار درصد افزايش، هفت ميليارد و ۷۱۱ ميليون مترمكعب گاز به شبكه سراسري تحويل دادند و اين در حاليست كه در مدت زمان مشابه سال گذشته اين پالايشگاه هفت ميليارد و ۴۴۷ ميليون مترمكعب گاز توليد كرده بود.

وي همچنين از افزايش يك درصدي خروجي پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد و افزايش ۹ درصدي توليد پالايشگاه بيدبلند خبر داد و گفت: تا ۱۵ تير ماه سال جاري پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد، سه ميليارد و ۸۵۵ ميليون مترمكعب و پالايشگاه بيدبلند يك ميليارد و ۸۰۹ ميليون مترمكعب گاز توليد داشته اند.

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران از كاهش توليد پالايشگاه هاي پارسيان، سرخون و قشم خبر داد و افزود: توليد پالايشگاه پارسيان به دليل انجام تعميرات بر روي چاه هاي منطقه پارسيان از هفت ميليارد و ۹۵۹ ميليون مترمكعب به شش ميليارد و ۷۷۸ ميليون مترمكعب گاز رسيد و پالايشگاه سرخون و قشم به دليل افت فشار با كاهش حدود ۱۵۰ ميليون مترمكعبي در ۱۰۰ روز نخست سال جاري روبرو بودند.

جمشيدي دانا، كل توليد گاز پالايشگاه هاي كشور در سال گذشته تا ۱۵ تير ماه را ۴۲ ميليارد و ۷۱۹ ميليارد متر مكعب اعلام كرد و گفت: امسال خروجي پالايشگاه هاي كشور در مدت زمان ذكر شده با يك درصد افزايش به ۴۲ ميليارد و ۴۸۸ ميليون متر مكعب رسيده است.

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز ايران همچنين در گفت و گويي با شبكه اطلاع رساني نفت و انرژي، با اشاره به برنامه توسعه توليد گاز كشور، گفت: ظرفيت پالايش گاز كشور تا پايان سال ۹۴ به روزانه يك ميليارد مترمكعب خواهد رسيد كه سهم مجتمع گاز پارس جنوبي در توليد گاز كشور بسيار مهم است، چرا كه اين مجتمع ۴۴ درصد گاز كشور را به صورت متمركز تامين كرده و به خطوط سراسري انتقال مي دهد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار