مدیر عامل شرکت صدرا گفت: مشکل تاخیرهای پارس جنوبی کمبود شدید منابع مالی است و این مسئله بیانگر این است که تعیین زمان 35 ماهه برای بهره برداری از این فازها، کاری"سیاسی و اقدامی غیرواقعی" بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی اعتصام در جمع خبرنگاران، توسعه 35 ماهه فازهای پارس جنوبی( میدان مشترک گازی) را "سیاسی و غیر واقعی" عنوان کرد و با تاکید بر اینکه زمان آغاز تولید گاز در فازهای جدید پارس جنوبی با شرایط فعلی نامشخص است، افزود: مشکل تاخیرهای پارس جنوبی کمبود شدید منابع مالی است و این مسئله بیانگر این است که تعیین زمان 35 ماهه برای بهره برداری از این فازها، کاری سیاسی و اقدامی غیرواقعی بود.
 
وی افزود: در حالی که فازهایی چون 15 و 16 در سال 85 و در زمانی که تحریم ها به شدت امروز نبود کلید خورده اما هنوز به بهره برداری نرسیده اند، تکلیف پروژه های 35 ماهه که در اوج تحریم ها و در اوج مشکلات انتقال ارز و تأمین تجهیزات آغاز شده مشخص است.

مدیر عامل صدرا، اظهار داشت: اگر منابع مالی مورد نیاز توسعه‌ فاز‌های 35 ماهه به موقع و به اندازه تامین می‌شد، توسعه‌ این فازها در زمان مقرر انجام می‌شد.

وی، افزود: با وجود آنکه صدرا تجهیزات و کالاهای اصلی و کلیدی فراساحل مورد نیاز توسعه فاز‌های مورد نظر را خریداری کرده است، اما حدود چهارماه است که به دلیل تامین نشدن به موقع منابع مالی، این کالاها در گمرک مانده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر صدرا در فازهای 13، 17، 18، 22، 23 و 24 پارس جنوبی مشغول فعالیت است تمامی خرید های اصلی و کلید مان صورت گرفته اما در برخی موارد بیش از 4 ماه کالای خریداری شده در گمرک باقی مانده چرا که تأمین منابع مالی آن انجام نمی شود تا بتوانیم این کالاها را ترخیص کنیم و باید شاهد این باشیم که کالاهایی که با مشکلات متعدد و هزینه زیاد خریداری شده به املاک تملیکی منتقل شود.
 
مدیرعامل صدرا در خصوص تأثیر تغییر مدیران در پی روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: تغییر در افراد برای تسریع در پروژه ها چندان تأثیرگذار نیست چون مدیریت پارس جنوبی وابسته به تأمین کالا است.
 
وی افزود: عمده تأخیرات پارس جنوبی مخصوصا در پروژه های صدرا به تأمین تجهیزات و کالاها باز می گردد.

مدیرعامل صدرا همچنین با تاکید بر اینکه نمی توان زمان مشخصی را برای آغاز تولید گاز در فازهای 35 ماهه پارس جنوبی اعلام کرد، در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر حجم مطالبات معوق این پیمانکار از شرکت نفت و گاز پارس یادآور شد: در برخی از فاز‌ها مطالباتی نداریم اما نیاز شدیدی به تامین منابع مالی داریم؛ چرا که برای خرید برخی از تجهیزات از خارج نیازمندیم که بیش از 15درصد از بهای کالا را بپردازیم به‌طوری که برخی اوقات باید بین 35 تا صد‌درصد بهای کالا پرداخت شود تا تجهیزات مورد نیاز به ما تحویل داده شود.
 
وی در پاسخ به این سوال که در زمان انعقاد قراردادهای 35 ماهه پارس جنوبی اعلام می شد تحریم ها هیچ گونه تاثیری ندارد، گفت: تحریم‌ها در توسعه پارس جنوبی تعیین کننده نبود؛ چون در شرایط تحریم این همه کالا وارد شد. البته اگر مدیریت می‌توانست ریسک‌های مالی جهانی و بین‌آلمللی را بپذیرد، قادر بود از تحریم‌ها عبور کند.

اعتصام در پاسخ به اینکه چه بازه زمانی می توان برای به بهره برداری رسیدن پروژه های پارس جنوبی در نظر گرفت، اظهار داشت: زمان بندی برای پروژه های پارس جنوبی درست نیست چرا که با توجه به ریسک پذیر بودن شرایط انتقال و جابه جایی پول، اگر بتوانیم پول ها را به موقع به وندورها برسانیم و کالاها را وارد کنیم در توسعه فازها مشکلی نخواهیم داشت.
 
این مدیر بخش پیمانکاری پارس جنوبی در خصوص مطالبات شرکت صدرا ار نفت و گاز پارس در پارس جنوبی گفت: صدرا در برخی فازها از کارفرما طلب ندارد، در برخی فازها طلب ندارد اما به شدت به حمایت مالی نیاز دارد و در برخی دیگر طلبکاریم.
 
وی با بیان اینکه در مجموع می توان گفت ما بیش از 50 میلیون دلار در فازهای مختلف پارس جنوبی طلبکاریم، ادامه داد: هزینه تمام شده خرید تجهیزات نسبت به صورت وضعیت ها بسیار بیشتر است، چرا که وندورها که زمانی با گرفتن 10 تا 15 درصد هزینه به عنوان پیش پرداخت کالا را خریداری می کردند امروز به گرفتن 100 درصد یا حتی بیشتر از 100 درصد هزینه کالا راضی می شوند.
 
اعتصام با اشاره به اینکه تحریم ها مانع توسعه بوده اما ما پشت این مانع متوقف نشدیم، گفت: اگر منابع مالی به دستمان برسد و بتوانیم ریسک کنیم عبور از تحریم ها شدنی است.
 
مدیرعامل صدرا در خصوص فعال بودن همزمان 14 فاز پارس جنوبی برای توسعه تصریح کرد: شرایط ایجاب می کند متناسب با شرایط مالی پروژه تعریف کنیم و اکنون نیز کارفرما تمامی توان مالی و فنی موجود را در فازهای 15، 16، 17، 18 و 12 متمرکز کرده تا حتی به قیمت تخصیص منابع سایر پروژه ها، این فازها هر چه زودتر به بهره برداری برسند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار