رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت از تشکيل اتاق راهبردي براي توسعه صنت نفت خبر داد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا پديدار رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت در نشست خبري که پيش از ظهر امروز برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: طي 2 سال اخير انجمن سازندگان تجهيزات نفت با اجراي بهره گيري از قوانين موفق به مجوز ساخت و اجراي توان ملي و داخلي کشور شده است.

وي تصريح کرد: در حال حاضر بيش ار 70 درصد نياز تجهيزات صنعت نفت، گاز ، پالايش و پتروشيمي از طريق سازندگان داخلي تامين مي شود به طوري که در بخش تخصصي نزديک به 90 درصد پيشرفت حاصل شده است.

رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت به مشکلات استراتژيک کلان در سياست راهبردي وزارت نفت اشاره کرد و گفت: با توجه به اجماع حاصله بين سه مشکل انجمن صنفي شرکت هاي مهندسي و ساخت صنايع نفت و پتروشيمي انجمن سازندگان تجهيزات نفت و شرکت هاي مهندسي و پيمانکاري نفت وگاز و پتروشيمي (اپک) تصميم بر ان شده که اتاق راهبردي توسعه در وزارت نفت تشکيل شود.

پديدار اظهار داشت: با تشکيل اتاق راهبردي موانع پيشرو برطرف و زمينه براي شناخت و توسعه توان ذاخلي فراهم مي شود.
رئيس هيات مديره انجمن سازندگان تجهيزات نفت همچنين از ايجاد معاونت خودکفايي در وزارت نفت خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ها و شعارهايي که اعلام مي شود براي رسيدن به اهداف مورد نظر و تحقق بخشيدن به سند چشم انداز نياز به راه اندازي معاونت خودکفايي در وزارت نفت داريم.

پديدار اضافه کرد: ايجاد معاونت ساخت داخل در وزارت صنعت، معدن و تجارت مي‌تواند در بحث بومي سازي و توسعه توان و پتانسيل داخلي کشور کمک کرده و تنگناهاي موجود بر سر اقتصادي را رفع کند.

رئیس هئیت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با انتقاد از رویکرد بانک های کشور در ارائه تسهیلات به بخش تولید تصریح کرد:‌ در یک دهه گذشته کمتر از 20 درصد منابع بانکی بخش خصوصی به تولید و بیشتر از 80 درصد در بخش خدمات هزینه شده و در خصوص بانک های دولتی نیز وضع به همین منوال است.

وی افزود: پس از اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی، تمام اعتبارات دولتی بسته شده و راه برای بازشدن اعتبارات اسنادی نیز بسته شد.

پدیدار تصریح کرد: پیش از آن بخش خصوصی با سپردن 10 درصد مبلغ موفق به باز کردن LC و گرفتن تسهیلات می شد اما در حال حاضر باید 130 درصد مبلغ را به عنوان سپرده به بانک بدهیم تا LC باز شود.

 پدیدار با تأکید بر اینکه ما از دولت یازدهم کمک نمی خواهیم بلکه حمایت می خواهیم، گفت: در مجموعه یکهزار شرکت عضو سه انجمن اصلی بخش خصوصی صنعت نفت ایران آنقدر توان وجود دارد که در صورت حمایت دولت، بتوانیم به اهداف صنعت نفت دست یابیم.

رئیس هئیت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه در چندسال اخیر در وصول مطالبات نفتی با مشکل مواجه شدیم، اظهار داشت: بخش از پول فروش نفت ایران از طریق کشورهایی چون هند و چین با واردات کالا وصول شد که متأسفانه در انتخاب تأمین کنندگان کالا در این کشورها دقت نشد و کالاهایی بعضا بی کیفیت و معیوب به صنعت نفت ایران وارد شد که ما طی نامه ای به وزارت نفت نسبت به این موضوع هشدار دادیم و اعلام کردیم که اینگونه واردات کالا تخریب صنعت نفت است.

وی ادامه داد: در برخی مناقصات علاوه بر نوع کالا، برند کالا نیز توسط کارفرما تعیین می شد که این خلاف اصول مناقصه است و پیمانکار مجبور می شود برای تعیین فلان برند از کشوری خارجی و با واسطه به تأمین تجهیزات اقدام کند.

پدیدار در خصوص چرایی فعالیت بیشتر شرکت های دولتی و نیمه دولتی در پروژه های نفتی گفت: متأسفانه 80 درصد اقتصاد ایران دولتی و 20 درصد خصوصی است و سهم ناچیزی به بخش تعاون اختصاص یافته که در این اقتصاد دولتی، مدیران بیشتر تمایل دارند به دلیل نبود الزام اخذ ضمانت نامه ها و درگیر نشدن با بازرسی های سازمان های نظارتی، پروژه های نفتی را در رویکردی مسئولیت گریز به شرکت های دولتی بسپارند.

وی افزود: در این رویه، شرکت هایی که توان مالی زیادی دارند همچون مجموعه های صندوق های بازنشستگی وارد میدان شده اما از آنجا که توان فنی انجام کار را ندارند اقدام به گرفتن پیمانکار نوع دوم کرده و بخش خصوصی واقعی که با واسطه در پروژه های نفتی مشغول می شود با کمبود درآمد و عدم توجیه اقتصادی فعالیت روبه رو می شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تجهیزات ، نفتی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار