عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تاخیر هر ساله در راه‌اندازی و بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی هزینه و خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است.

سید مهدي موسوی نژاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تاخیر 35 ماهه  پروژه های فازهای پارس جنوبی گفت: صنعت نفت کشور در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است و در اين مدت وزارت نفت می‌توانست با بر طرف کردن موانع و مشکلات موجود، سرعت و شتاب بیشتری به توسعه فازهای پارس جنوبی تزریق کند، اما متاسفانه تا به حال این موضوع عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: ورود پیمانکاران خارجی به طرح‌های پارس جنوبی و عدم پایبندی این سرمایه گذاران به تعهدات خویش را می‌توان یکی از دلایل تاخیر در راه اندازی فازهای 15و16 پارس جنوبی قلمداد کرد.

موسوی نژاد در مورد عقد قرارداد با شرکای چینی در پروژه پارس جنوبی، تصریح کرد: هرچند عقد قرارداد با پیمانکاران خارجی بویژه شرکای چینی در طرح فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی از ابتدا اشتباه بود، اما استفاده از نیروها و سرمایه گذاران خارجی در بسیاری از کشورهای جهان امری مرسوم و پذیرفته شده است.

موسوی نژاد با اشاره به اینکه در مقابل استفاده از شرکای خارجی در طرح پارس جنوبی باید از توانمندی نیروهای داخلی نیز استفاده شود، اظهار کرد: عدم اعتماد به نیروهای متخصص داخلی از ضعف‌های وزارت نفت و علت اصلی تاخیر هفت ساله در بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی قلمداد می‌شود.

نماینده مردم در مجلس نهم، عنوان کرد: تاخیر هر ساله در راه‌اندازی و بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی هزینه و خسارت‌های سنگینی را به اقتصاد کشور تحمیل کرده، که مسئولین وزارت نفت باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی، نبود اعتبار،بی توجهی مسئولان  به توسعه فازهای پارس جنوبی، نبود مدیریت قوی در ارائه برنامه ها در جهت  پیشبرد اهداف  توسعه ای همچنین تاثیر تحریم ها در بخشی از تجهیزات نفتی را از عوامل اصلی در تاخیر راه اندازی  فازهای پارس جنوبی عنوان کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: راه نجات پروژه پارس جنوبی تخصیص اعتبار و سرازیر کردن سرمایه‌های سرگردان کشور به این بخش و تکیه به نیروها و پیمانکاران داخلی و حمایت از آنها است، چراکه بدون این عوامل هرگز نمی‌توان راه کند طی شده را سرعت بیشتری بخشید.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: در بودجه سال 92 توجه ویژه ای برای توسعه زیرساختهای نفتی شده است بطوریکه با ایجاد مدیریت قوی و توجه به سازندگان تجهیزات نفتی می توان به توسعه فازهای جنوبی امیدوار بود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سرمایه ، نفت ، نیرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار