معاون اول رئيس‌جمهور در ديدار روز گذشته(يکشنبه) اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب گزارشي از عملکرد حوزه کاري خود در دولت دهم به محضر معظم‌له ارائه کرد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئيس‌جمهور در ديدار روز گذشته(يکشنبه) رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت با رهبر معظم انقلاب در گزارشي از برگزاری 4170 جلسه طی دولت دهم درحوزه معاون اول رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در هر کدام از این جلسات به طور متوسط 30 نفر شرکت داشته‌اند که در مجموع برابر با 125.100 نفر ساعت جلسه می‌شود و این در حالی است که در طول 20 سال قبل از آن، حدود31 هزار نفر ساعت جلسه در این حوزه برگزار شده بود.  
 
وی با بیان اینکه حوزه معاون اول در سالهای اخیر علاوه بر انجام وظایف محوله، به ستاد اصلی و عملیاتی دولت تبدیل شده است، اظهار داشت: ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که هدف آن رفع و تعدیل اثرات تحریم دشمنان است، یکی از مهمترین جلسات دولت است که در این حوزه پیگیری شده است.  
 
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین اتخاذ مهمترین تصمیمات در موضوعات مربوط به کنترل بازار، اشتغال، تولید، هدفمندی یارانه‌ها، صادرات غیرنفتی، ترانزیت، صنعت نفت، صنعت هوایی و دریایی و مبارزه با مفاسد اقتصادی را از دیگر برنامه‌های دولت برشمرد که برگزاری جلسات و تصمیم‌گیری‌های مربوطه در حوزه معاون اول انجام شده است.  
 
رحیمی ضمن اشاره به انجام 130 سفر داخلی و خارجی خود برای پیشبرد اهداف دولت، خاطرنشان کرد: 1600 ملاقات رسمی با شخصیت‌ها و مقامات داخلی و خارجی ، 366 سخنرانی در همایشها و بازدیدها و ابلاغ بیش از 4800 مصوبه و آیین‌نامه اجرایی از دیگر کارهای صورت گرفته در حوزه معاون اول طی 4 سال اخیر است.  
 
معاون اول رئیس جمهور در ادامه به دیگر دستاوردهای مهم این معاونت اشاره کرد که اهم آنها عبارتند از:  
 
1-ستاد تدابیر ویژه اقتصادی :  
 
تامین و ذخیره سازی کالاهای اساسی استراتژیک با حجم مناسب، جلوگیری از اخلال در سیستم مالی کشور و صیانت از ذخایر ارزی و طلای کشور وراهکارهای ابتکاری مداوم برای دورزدن تحریم ها با برگزاری 118 جلسه  
 
2-ستادهدفمندکردن یارانه‌ها  
 
اجرای بهینه مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با بررسی ابعاد مختلف طرح و رفع مسائل و مشکلات آن با برگزاری 97 جلسه که باعث میلیاردها دلار صرفه جویی در مصرف انواع سوخت،آب،برق،‌ آرد و کاهش ضریب جینی در کشورشد.  
 
3-ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی:  
 
ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و صرافیهای کشور،مبارزه با انواع مفاسد اقتصادی شامل زمین خواری و قاچاق و کاهش معوقات بانکی با برگزاری 56 جلسه اصلی و 280 جلسه در کارگاروه تخصصی ستاد  
 
4-شورای عالی اشتغال:  
 
هماهنگی دستگاههای اجرایی، بانکهای عامل و کارگروه های اشتغال و سرمایه‌گذاری استانها و تصمیم‌گیری درخصوص نحوه توزیع اعتبارات اشتغالزایی در 47 جلسه شورای عالی اشتغال که منجر به ایجاد میلیونها فرصت شغلی جدید و اختصاص450هزار میلیارد ریال اعتبار بانکی برای توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری شده است.  
 
5-کارگروه کنترل بازار:  
 
ایجاد زیرساختهای مناسب جهت هماهنگی و کنترل بازار در ایام ماه مبارک رمضان و عیدنوروز ، جلوگیری از شوک های قابل پیشگیری به بازار با ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و استراتژیک در کلیه استانها و تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در 45 جلسه اصلی و تخصصی  
 
6-ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:  
 
تهیه و ابلاغ سیاستهای راهبردی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در 107 جلسه و کارگروه های تخصصی که منجر به کاهش چشمگیر قاچاق کالا و افزایش درآمدهای دولت بدنبال واردات قانونی شده است.  
 
7-کارگروه نفت:  
 
رسیدگی و رفع مشکلات اساسی صنعت نفت و گاز در جلسات کارگروه ویژه نفت که منجر به تامین بنزین مورد نیاز کشور در شرایط تحریم، انعقاد قراردادهای مربوط به اجرای 11 فاز باقیمانده پارس جنوبی و میادین مشترک نفتی کشور گردید.  
 
8-کارگروه ترانزیت:  
 
هماهنگی کلیه دستگاه‌های اجرایی جهت تمهید زمینه‌های افزایش و توسعه ظرفیت ترانزیت کشور با برگزاری بیش از 56 جلسه اصلی و تخصصی که منجر به افزایش 2.3 برابری ترانزیت نسبت به دولت قبلی شده است.  
 
9-کارگروه توسعه صادرات کشور:  
 
تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی ،تقسیم کار ملی و استانی،هماهنگی تخصیص اعتبارات توسط بانکهای عامل و پیگیری اهداف تعیین شده برای توسعه صادرات در 28 جلسه اصلی و تخصصی که منجر به ثبت رکورد 53 میلیارد دلاری صادرات در سال 90 گردید و در سال 91 نیز ، علیرغم شرایط ناشی از تشدید تحریمها،این روند ادامه داشته است.  
 
10-کارگروه توسعه صنعت هوایی:  
 
با برگزاری 43 جلسه، ضمن حل مشکل اساسی این صنعت، زمینه طراحی، ساخت و تولید بالگردهای( 8 و14نفره) و هواپیماهای(100و150نفره) درداخل را فراهم کرده است.  
 
11-شورای عالی صنایع دریایی:  
 
برای اولین بار در کشور به طور جدی شاخص‌های توسعه صنایع دریایی کشور و مشاغل وابسته به آن را تهیه و ابلاغ کرده است.   
 
12-کارگروه طب ایرانی و اسلامی:  
 
با ایجاد معاونت طب ایرانی و اسلامی در ساختار وزارت بهداشت، زمینه احیاء این میراث ملی کشور را فراهم کرده است.  
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار